گوترش از بیانیه مشترک پنج قدرت هسته ای استقبال کرد

استفان دوجاریک در بیانیه ای اعلام کرد که دبیرکل از اعلامیه مشترک نیروهای هسته ای برای جلوگیری از جنگ هسته ای و درگیری مسلحانه استقبال می کند.

وی افزود: گوترش از به رسمیت شناختن این کشورها از لزوم پایبندی به توافقات و معاهدات دوجانبه و چندجانبه در مورد منع اشاعه تمجید می کند.

دوجاریک ادامه داد: دبیرکل از این فرصت استفاده می‌کند و تکرار می‌کند که تنها راه مقابله با کل تهدید هسته‌ای خلع سلاح است.

وی همچنین از آمادگی دبیرکل سازمان ملل برای همکاری با این کشورها برای رسیدن به این هدف در اسرع وقت خبر داد.

ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز دوشنبه اعلام کرد که پنج قدرت هسته ای (چین، روسیه، بریتانیا، آمریکا و فرانسه) بیانیه مشترکی صادر کردند: جنگ هسته ای برنده ای ندارد و هرگز نباید رخ دهد.

در بیانیه کرملین آمده است: “برنامه هسته ای در حال انجام است. رهبران چین، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه گفته اند که نمی خواهند وارد جنگ شوند.”

در بیانیه مشترک آمده است: جنگ هسته ای برنده ای ندارد و این جنگ هرگز نباید آغاز شود. روسیه، چین، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه قصد دارند رویکردهای دیپلماتیک را برای اجتناب از رویارویی نظامی دنبال کنند.

این بیانیه می افزاید: رهبران پنج قدرت هسته ای مسئولیت اصلی جلوگیری از جنگ بین کشورهای دارای سلاح هسته ای را بر عهده دارند. روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه توافق دارند که سلاح های هسته ای نباید علیه یکدیگر یا علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود. انرژی هسته ای بر اهمیت مقابله با تهدیدات هسته ای و رعایت تعهدات منع اشاعه تاکید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید