گوشت حرام زیر دندان کیست؟


ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1895293

برای مدت طولانی، تمایل به خرید و فروش یا خدمت به حیوانات ممنوعه برای گوشت به یک موضوع داغ در رسانه ها تبدیل شده است که منجر به بسیاری از کشورها شده است. در این راستا تنها ارائه مسئولان مانور رسانه ای بود که به مرور زمان به فراموشی سپرده خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ چند سالی است که تمایل به خرید و فروش یا سرو گوشت حیوانات ممنوعه در بین برخی افراد افزایش یافته است و حتی امروزه بسیاری از رستوران ها و فست فودها از گوشت این حیوانات استفاده می کنند. خبرگزاری دانا در روزهای گذشته از شیوع خوک خواری و سرو گوشت خوک در رستوران های تهران خبر داده بود که این خبر با واکنش های زیادی همراه بود، از این رو حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این خصوص: گاهی تخلفات متعددی در رستوران ها مانند خرید و فروش گوشت حیوانات وحشی صورت می گیرد که نمی توان منکر این موضوع شد، اما برخی از این اخبار مانند سرو گوشت خوک در رستوران ها شایعه است.

گزارشی مبنی بر سرو حیوانات ممنوعه گوشتی در رستوران های تهران گزارش نشده است

در همین رابطه علی اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه رستوران داران در گفتگو با خبرنگار دانا با بیان اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر سرو حیوانات ممنوعه گوشتی از جمله خوک در رستوران های تهران گزارش نشده است، گفت: حتی در رستوران های چینی، هندی، تایلندی و کره ای، آهای لبنانی و ترکی که غذاهای خارجی سرو می شود، استفاده از این گوشت ها هم ممنوع است.

رئیس اتحادیه رستوران داران با اشاره به اینکه جریمه استفاده از حیوانات ممنوعه گوشتی در رستوران ها بر عهده وزارت بهداشت است، گفت: بر اساس اجرای قوانین و مقررات دستور ارزیابی صادر شده و بازرسان در این خصوص به صورت محجوب و آشکار عمل کنند و اگر واحدی تخلف کند آن واحد پلمب می شود.

ذبح و توزیع گوشت الاغ آنقدر کم است که جای نگرانی نیست

همچنین حامد زارعی رئیس سازمان نظام دامپزشکی هفته گذشته از صحت عرضه گوشت اسب شاخدار اعم از اسب و الاغ خبر داد.


بیشتر بخوانید:

بنابراین از نظر شرعی خوردن گوشت برخی از حیوانات از جمله گوشت خوک حرام است، البته خوردن گوشت اسب و الاغ و الاغ مکروه است. از طرفی باید گفت وقتی گوشت حرام وارد بدن ما شود، حتی اگر در بدن ما اثری نداشته باشد، ممکن است اثر معنوی داشته باشد و روح پاک انسانی ما را شکست دهد و کم کم میل جامعه به دین کاهش یابد. از طرفی وقتی معلوم شد که این حیوانات گوشت حرام هستند و عده ای از فروش آنها امرار معاش می کنند، در واقع معامله حرام صورت گرفته است و هر تجارتی که حلال نباشد در امان است.


حضرت آیت الله خامنه ای در این خصوص در پاسخ به استعلام فروش حیوانات حرام گوشتی فرمودند:

چیزی که حرام است خرید و فروش آن برای خوردن جایز نیست، هر چند خریدار خوردنش را حلال بداند…».


علامه طباطبایی نیز در ذیل آیه «اکالون للسلام» می فرماید:

«اقالون برای سلامتی، یعنی چیزی می خورند که دینشان را از بین می برد، و پیامبر (ص) فرمود: هر گوشتی را که از سلامتی یا حرام انتخاب کنی، سزاوارتر از آتش است. »

شرط اصلی این است که تقلب نکنم

همچنین کارشناس مذهبی محمد مجد در خصوص احکام مربوط به گوشت حیوانات گفت: فتوای عمومی در مورد مواد غذایی حلال بودن آنهاست. یعنی اگر در احکام شرعی به حرام بودن غذا گفته نشود، می توان آن را خورد و حلال است. در واقع دین ما هدف این محصول غذایی را مشخص کرده و گوشت برخی از حیوانات را حرام و برخی را حلال می داند.

باید بگویم؛ گوشت حرام از نظر شرع به حیواناتی گفته می شود که خوردن گوشت آنها حرام است و همچنین نمی توان از آن به عنوان غذای انسان استفاده کرد زیرا عوارض جبران ناپذیری برای انسان دارد. این اتفاقات تا چند سال پیش به صورت مخفیانه و به دور از چشم ناظران و مسئولان مربوطه انجام می شد، اما امروز اخبار زیادی در این خصوص منتشر شده و حتی خود مسئولان نیز آن را تایید می کنند که نشان از کم کاری و نظارتی است. اجرای احکام اسلامی در اصناف بوده و در حال انجام است تا مسئولان ذیربط بر این موضوع نظارت بیشتری داشته باشند و با افرادی که با عرضه و مصرف این نوع گوشت سروکار دارند برخورد جدی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید