ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819725

ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان. ارتودنسی ثابت. ارتودنسی سرامیکی. ارتودنسی دیمون. ارتودنسی متحرک. ارتودنسی نامرئی. کدام روش ارتودنسی بهتر است؟ دوره درمان ارتودنسی چقدر طول خواهد کشید؟ آیا برای ارتودنسی باید دندان داشته باشیم؟ هزینه ارتودنسی چقدر است؟ چه زمانی باید به دنبال درمان ارتودنسی باشیم؟ نگهدارنده تا چه مدت باید استفاده شود؟ آیا انجام ارتودنسی امکان پذیر است؟ آیا فقط دندان های یک فک می توانند ارتودنسی شوند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان. ارتودنسی ثابت. ارتودنسی سرامیکی. ارتودنسی دیمون. ارتودنسی متحرک. ارتودنسی نامرئی. کدام روش ارتودنسی بهتر است؟ دوره درمان ارتودنسی چقدر طول خواهد کشید؟ آیا برای ارتودنسی باید دندان داشته باشیم؟ هزینه ارتودنسی چقدر است؟ چه زمانی باید به دنبال درمان ارتودنسی باشیم؟ نگهدارنده تا چه مدت باید استفاده شود؟ آیا انجام ارتودنسی امکان پذیر است؟ آیا فقط دندان های یک فک می توانند ارتودنسی شوند؟ سایر مقالات محبوب: (کانال های ریشه چه زمانی باید انجام شود؟) ولایه برداری دندان این چیست و چگونه انجام می شود؟)


ارتودنسی دندان:

چهره زیبا بدون لبخند زیبا قطعا امکان پذیر نخواهد بود. گاهی اوقات فردی را می بینیم که چهره ای متناسب دارد اما حاضر به خندیدن نیست و گاهی این مشکل خود ماست. گاهی به دلیل مشکلات زیادی که با دندان هایمان داریم از خنده فرار می کنیم، دوست نداریم عکس بگیریم چون دوست نداریم لبخند بزنیم، تبدیل به یک مشکل روانی شویم، بنابراین مشکلات دندانی می تواند بسیار مهم باشد.
انحراف دندان ممکن است مشکل بزرگی به نظر برسد، اما حل آن غیرممکن نیست. امروزه به لطف پیشرفت علم دندانپزشکی، زیبایی دندان دیگر یک آرزو یا هدف دست نیافتنی نیست. ارتودنسی دندان یکی از روش های زیبایی در دندانپزشکی است که می تواند بسیار مفید و در بیشتر موارد حتی 100 درصد موثر باشد. با ما همراه باشید تا به طور کامل با انواع ارتودنسی دندان آشنا شوید.


ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان شاخه ای تخصصی از دندانپزشکی است که دندانپزشکان در طول دوره تخصصی خود آن را فرا می گیرند. ارتودنسی برای اصلاح دندان های نامنظم و شکل غیرعادی استفاده می شود.
برخی از دندان ها نامنظم هستند و نیاز به درمان دارند، در این حالت دندان ها به سمت جلو و عقب کج می شوند، زمانی که دندان ها به این شکل باشند احتمال پوسیدگی نیز افزایش می یابد زیرا مسواک زدن به درستی انجام نمی شود و بقایای مواد غذایی در دندان ها باعث پوسیدگی می شود. دندان های نامناسب می تواند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند، از جمله:
اختلالات جویدن و مشکلات گوارشی
افزایش بروز پوسیدگی دندان
ظاهر ناخوشایند دهان و لبخند
کاهش اعتماد
همه این مشکلات چاره ای جز انجام ارتودنسی ندارند.


اجزای مورد استفاده در ارتودنسی دندان:

در طول ارتودنسی دندان از دستگاه ارتودنسی استفاده می شود که شامل اجزای متعددی است. ما این مولفه ها را معرفی کرده ایم.


جواهر: سنگ قیمتی که به آن گیره نیز می گویند، وسیله ای مربع کوچک از فلز است که سیم های فلزی ظریفی از آن عبور می کنند. براکت ها شکننده هستند و باید از آنها مراقبت شود. اگر هر یک از آنها خراب شد، باید پول دندانپزشک خود را بپردازید.


سیم ارتودنسی: سیم ارتودنسی یک سیم فلزی است که دندانپزشک با ابزار مخصوص از میان سنگ های قیمتی عبور می دهد، سیم ارتودنسی به گونه ای است که هر بار تعویض می شود. نیروی وارد شده به دندان ها توسط بریس ارتودنسی وارد می شود.


لیگ: لیگاتورها همان بریس های ارتودنسی هستند که در رنگ های مختلف موجود هستند.


زنجیر پلاستیکی: حلقه های طراحی وجود دارد که در اطراف براکت قرار می گیرند. زنجیر برای همه دندان ها استفاده نمی شود. این دستگاه برای جلوگیری از ایجاد فاصله بین دندان ها استفاده می شود.


براکت ارتودنسی: حلقه ای فلزی که دور دندان های یک کاتر بزرگ قرار می گیرد.در واقع براکت ارتودنسی نوعی تکیه گاه در ارتودنسی است. نصب آن ضرری ندارد، اما پس از نصب، رژیم فشار را احساس خواهید کرد که به مرور زمان از بین می رود.


کشسان: کش به حلقه ای گفته می شود که در بالا به جواهرات و در پایین به جواهرات متصل می شود، کش در شرایط خاصی استفاده می شود و دائمی نیست.


فنر مارپیچ: از این فنر برای جدا کردن دو دندان خیلی نزدیک به هم استفاده می شود.


قلاب: وضعیتی شبیه آپاندیس که در برخی از پرانتزها وجود دارد. گاهی اوقات این زائده ها باعث ایجاد زخم می شوند که با استفاده از موم ارتودنسی در نواحی چسبیده می توان از بروز زخم جلوگیری کرد.

ارتودنسی دندان



انواع ارتودنسی دندان:


ارتودنسی ثابت:
این یک نوع ارتودنسی دندان است که در آن بیمار پس از قرار دادن روی دندان نمی تواند آنها را حرکت دهد و تغییرات فقط توسط دندانپزشک انجام می شود. ارتودنسی ثابت روشی است که در آن از سیم‌ها، زیورآلات و بریس‌های مخصوصی استفاده می‌شود که با تکنیک دندانپزشکی و با دقت بالا روی دندان‌ها نصب می‌شوند تا دندان‌ها به موقع و به شکل مناسب حرکت کنند. ارتودنسی ثابت خود شامل مصادیق مختلفی از جمله: ارتودنسی فلزی; زبان ها؛ سرامیک و دیمون ثابت.



مزایای ثابت ارتودنسی:
استفاده از این روش نتایج بسیار بالایی دارد.
این روش نیازی به خود نظارتی ندارد و تمام کارهای مربوطه توسط دندانپزشک انجام می شود.
این روش ارتودنسی نسبت به سایر انواع ارتودنسی هزینه بیشتری دارد.


ارتودنسی سرامیکی:

این تکنیک نیز زیرمجموعه ارتودنسی ثابت است، اما یک تفاوت آشکار وجود دارد و آن این است که در این روش از بریس های سرامیکی استفاده می شود و به دلیل همرنگ بودن این بریس ها با دندان ها، گفته می شود که تاثیر بیشتری در زیبایی دارند.



مزایای ارتودنسی سرامیکی:
این روش زیبایی لبخند را از بین نمی برد.
رنگ دندان های او یک مزیت منحصر به فرد است.


ارتودنسی دیمون:

این نوع ارتودنسی دندان به طور خودکار تنظیم می شود و بریس های آن کوچکتر از بریس های ثابت هستند.


مزایای ارتودنسی دیمون:
این روش باعث صرفه جویی در زمان می شود زیرا نیاز کمتری به مراجعه به دندانپزشک دارید.
مدت زمان درمان با این روش کوتاهتر است و به همین دلیل برخی معتقدند استفاده از این ارتودنسی مقرون به صرفه است.
با این تکنیک تجمع باکتری ها در اطراف بریس ها کمتر می شود زیرا اندازه بریس ها کوچکتر است و تمیز کردن آنها راحت تر است.


ارتودنسی لینگوال: (ارتودنسی خلفی)

این نوع ارتودنسی پشت دندان ها نصب می شود و براکت های نصب شده روی دندان ها قابل مشاهده نیستند. این نوع ارتودنسی دندان را حتی می توان نامرئی دانست زیرا سیم یا بریس یافت نمی شود.


ارتودنسی دندان


مزایای این روش:
افزایش عزت نفس به دلیل عدم تأثیر منفی بر ظاهر صورت.
به دلیل سیم های نصب شده هیچ دندانی بیرون نمی زند.
نتایج کامل بسیاری وجود دارد.


برای مطالعه ادامه مقاله و مشاهده خدمات و نمونه کارها به وب سایت دکتر دکتر مراجعه کنید. پاکدل. مشاوره رایگان 09124271335 021220118323 02122024362


آدرس صفحه اینستاگرام کلینیک دکتر پاکدل: کلینیک drpakdel

دیدگاهتان را بنویسید