تذکر حجاب اگر نتیجه معکوس داشته باشد حرام است

تذکر حجاب اگر نتیجه معکوس داشته باشد حرام است

روز جدید : محمدتقی فاضلومبدی گفت: اگر ذکر حجاب نتیجه عکس بدهد نه تنها جایز نیست; ممنوع.

کمتر از یک ساعت پس از انتشار خبر دستگیری زنی که چندی پیش فیلم درگیری او با یک روحانی با محوریت موضوع حجاب در فضای مجازی منتشر شد، موجی از حمایت کاربران توییتر و اینستاگرام به راه افتاد؛ موج همچنان در اوج بود که خبرگزاری «حوزه» در پایان خبر کوتاه روز گذشته دستگیری این زن گفت: «اراده مردم، برخورد قاطع و سریع با مخربان امنیت اجتماعی و اخلاقی، قوه قضائیه است». که عضو مجمع فضلا و مدرسین حوزه علمیه کوم است، در این خصوص نه تنها تأکید می کند که این امر به معروف و نهی از منکر در شرایط کنونی واجب نیست، بلکه ممنوع است زیرا می تواند موجب بدبینی شود. درباره اسلام

محمدتکی فاضلمبدی که در این باره می گوید: «واقعیت این است که این نوع رویکردها و روش هایی که به عنوان امر به معروف و نهی از منکر رایج شده است، نه شرعی است، نه عرفی و نه عقلانی. در نتیجه نتیجه ای جز هزینه نظام و بدبینی نسبت به اسلام حاصل نخواهد شد».

وی با اشاره به شرایط و الزامات امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید مراقب بود که امر به معروف و نهی از منکر به اصطلاح «واجب مرتکب» باشد. بنابراین این کار باید نتیجه خوبی داشته باشد و اگر این رفتار نتیجه ای نداشته باشد یا برعکس نتیجه منفی داشته باشد، نه تنها واجب نیست، بلکه حرام است».

این استاد دانشگاه مفید کوم نیز می گوید: ما سال هاست که به ترویج حجاب و جلوگیری از افشای و بدحجابی می پردازیم، اما این اقدامات بر اساس روش هایی است که به هیچ وجه عقلا و شرعا پسندیده و پسندیده نیست و برای این کار. این دلیل تا به امروز بنابراین معلوم می شود که پیشگیری از بدحجابی و بی حجابی در جامعه پاسخگوی تهدید، اجبار و اجبار نیست و باید با آن برخورد دیگری کرد.

وی گفت: شاید صرف نظر از این موضوع منطقی تر باشد تا جامعه ما به اهمیت این موضوع پی ببرد. این به نوعی اعتراض مدنی علیه دولت و نظام تبدیل شده است. در این شرایط اگر بخواهید با مشکلی کنار بیایید، نه تنها هیچ شهروندی برای حمایت از شما بیرون نمی آید، بلکه از فردی که با رویارویی مواجه است نیز حمایت خواهید کرد. بنابراین ما باید ریشه درد را پیدا کنیم.»

فاصل میبدی که معتقد است «درد بزرگ جامعه امروز بی حجابی و بدحجابی نیست، بلکه مشکلات اقتصادی است که جامعه را تحت فشار قرار می دهد»، گفت: بیایید این مشکلات را حل کنیم. امروز وضعیت بد اقتصادی مشکل اصلی کشور است. تورم، کاهش ارزش پول ملی، تضاد طبقاتی و امثال آن مشکل ساز شده است، در حالی که این بدبختی ها منجر به انکار و مشکلات اساسی و خطرناک تری در جامعه می شود.

«به جای مبارزه با کفر، باید با ظلم مبارزه کنیم. زیرا ظلم موجب ایجاد منکر در جامعه می شود».

وی ادامه داد: فرض کنیم بدحجابی در جامعه منکر است. مشکل اینجاست که صدها انکار بدتر وجود دارد که جلوی چشم ما نیست. مفاسد اجتماعی، مشکلات خانوادگی، فحشا و فحشا و بسیاری منکرات وحشتناک دیگر که در جامعه وجود دارد و از چشم ما پنهان است و عواقب آن را به طور گسترده می بینیم.

مفید کوم، استاد دانشگاه گفت: به عنوان یک دانشجو نمی توانید بگویید که می خواهید با فساد مبارزه کنید، اما ریشه های فساد را نادیده می گیرید. برای مقابله با فحاشی و فحاشی به گفته خودشان باید توجه کنند که رفتار مفید است یا خیر! آنها همچنین باید نتیجه آنچه را که به دلیل افشا و افشاگری از آنها انتقاد شده است، بررسی کنند.»

فاصل می بادی در پایان گفت: مهمترین ریشه فساد در جامعه امروز عملکرد ضعیف دولت ها در اقتصاد است و تا زمانی که این موارد و مشکلات حل نشود صدها طرد اجتماعی خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید