گوشت قربانی نباید بلافاصله مصرف شود / حیوان قربانی باید از مراکز مجاز تحت کنترل دامپزشکی خریداری شود.


ساعت: 12:05
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881554

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان تشخیص برخی علائم بیماری را تنها توسط کارشناسان دامپزشکی امکان پذیر دانست و گفت: مردم برای اطمینان از سلامت دام برای قربانی به مزارع تحویل دام زیر نظر دامپزشکی مراجعه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدباقر حاج کاظمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با بیان اینکه ذبح غیربهداشتی دام در معابر عمومی تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می شود، گفت: با توجه به فرا رسیدن عید سعید غدیر خم لازم است مردم در انجام این امر موارد خاصی را رعایت کنند تا از بروز هرگونه خطر و شایع جلوگیری شود. بیماری در بین انسان و دام به حداقل برسد. بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیماری و انتشار سرایت ناشی از ذبح دام در محیط عمومی، لازم است نذورات و قربانی ها در معابر عمومی و مکان های نامناسب ذبح نشود.

وی با تاکید بر اینکه در هنگام ذبح دام باید کلیه مقررات بهداشتی از جمله پوشیدن دستکش، چکمه و لباس مناسب رعایت شود، افزود: برای جلوگیری از بروز بیماری های شایع مانند تب مالت، سیاه زخم، تب کریمه کنگو، هاری، سل در علاوه بر رعایت بهداشت فردی و استفاده از دستکش هنگام ذبح و نرم کردن گوشت، لاشه حیوان قربانی حداقل 24 ساعت در دمای یخچال (نه فریزر) نگهداری و سپس مصرف شود. زیرا در مدت زمان ذکر شده دمای یخچال باعث افزایش اسیدیته گوشت می شود و این امر منجر به از بین رفتن میکروب بیماری های احتمالی مانند تب کریمه کنگو می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تشخیص برخی علائم بیماری فقط توسط متخصصین دامپزشکی امکان پذیر است، گفت: اما در صورت مشاهده علائم قابل مشاهده در دام از جمله ضعف شدید، کرم حلقوی، ریزش پشم، ژولیده شدن پشم. ، لنگش، بیماری های گوارشی مانند اسهال و از همه مهمتر پرهیز از کنه.

وی با اشاره به اینکه در آستانه کربان بایرام نظارت بر اماکن فروش دام زنده توسط بازرسان دامپزشکی تشدید و به صورت مستمر انجام می شود، گفت: در صورتی که شهروندان دام خریداری شده را برای ذبح به کشتارگاه ببرند، بازرسان بهداشتی و شرعی آمادگی لازم را دارند. تمام مراحل کشتار را زیر نظر داشته باشید و در صورت وجود مشکل در اندام یا لاشه اصلاحات یا سایر دستورالعمل های لازم را انجام دهید.

حاج کاظمی تصریح کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند این است که پس از اتمام ذبح، تمامی وسایل اعم از چاقو و سینی با مواد شوینده قوی و آب جوش شسته شود زیرا علائم بیماری هایی مانند کریمه وجود دارد. تشخيص تب كنگو كه يك بيماري شايع در بين انسانها و يك آفت است، آسان نيست و تنها با رعايت قوانين بهداشتي مي توان از انتشار آن جلوگيري كرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید