یارانه 600 هزار تومانی ماه مبارک رمضان برای چه کسانی پرداخت می شود؟

پیگیری ها نشان می دهد که دولت قصد دارد یارانه ماه مبارک رمضان امسال را نیز مانند سال گذشته پرداخت کند. قرار بود این یارانه در ابتدای ماه مبارک رمضان به مشمولان پرداخت شود. این در حالی است که چهار روز از آغاز ماه مبارک رمضان می گذرد و نه زمان پرداخت یارانه ماه مبارک رمضان مشخص است و نه میزان و ذینفعان.

اما گمانه زنی ها درباره زمان پرداخت یارانه ماه مبارک رمضان وجود دارد. دولت سال گذشته یارانه ماه مبارک رمضان را 25 فروردین به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد. یعنی در روز دوم ماه مبارک رمضان. امسال هم قرار بود یارانه در روزهای اول ماه مبارک رمضان پرداخت شود اما هنوز پرداخت نشده است.

برخی گمانه زنی می کنند که دولت ممکن است یارانه را در هفته چهارم فروردین ماه پرداخت کند. برخی رسانه ها نیز به این احتمال اشاره کردند که لیست مشمولان طی روزهای اخیر تهیه شده و احتمالاً در اولین روز هفته آینده یارانه پرداخت خواهد شد.

اما گمانه زنی دیگر این است که این یارانه تا عید سعید فطر پرداخت می شود. یعنی اواسط اردیبهشت! اما این حدس و گمان ضعیف است. از آنجایی که یارانه ماه مبارک رمضان برای حمایت از خانواده های کم درآمد در این ماه است، بعید است دولت پرداخت آن را تا عید فطر به تاخیر بیندازد.

مشمولان یارانه ماه مبارک رمضان 1401 چه کسانی هستند؟
سال گذشته 60 میلیون نفر مشمول یارانه ماه مبارک رمضان شدند. اینها هفت دهک پایین جامعه هستند. این یارانه در سال گذشته به افرادی که ماهانه کمک هزینه دریافت می کردند پرداخت شد. اگر روال دولت برای پرداخت یارانه جدید مانند سال گذشته باشد، کسانی که با یارانه زندگی می کنند باید منتظر دریافت یارانه ماه مبارک رمضان باشند. اما در چند ماه اخیر دایره مشترکین محدود شده است.

در 22 باخمن و همزمان با عید نوروز، دولت دو یارانه معیشتی پرداخت که بسیار کمتر از مشترکین بود. در 13 بهمن ماه 32 میلیون نفر و در پایان اسفند 22 میلیون نفر یارانه معیشتی بهمن و ایدی دریافت کردند.

به همین دلیل به نظر می رسد مشمولان یارانه رمضان 1401 همان افرادی هستند که در دو نوبت اخیر یارانه دریافت کرده اند. اما همچنان باید منتظر تصمیم دولت باشیم و ببینیم چه کسی این یارانه را پرداخت خواهد کرد.

یارانه 600 هزار تنی ماه رمضان؟
اما میزان یارانه ماه مبارک رمضان چقدر است؟ سال گذشته میزان یارانه ماه مبارک رمضان معادل یارانه معیشتی ماهانه بود. یعنی خانوارهای یک نفره 55 هزار تومان، خانوارهای دو نفره 103 هزار تومان، خانوارهای سه نفره 138 هزار تومان، چهار نفره 172 هزار تومان و خانوارهای پنج نفره بالای 205 هزار تومان یارانه ماه رمضان دریافت کردند. اگر بسته معیشتی ماه مبارک رمضان مانند سال گذشته باشد، باید گفت که میزان یارانه بین 55 تا 205 هزار تن است.

اما اخبار تجاری بعدی نشان می دهد که میزان یارانه ها در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. در واقع یکی از گمانه زنی ها در مورد میزان معیشت ماه مبارک رمضان همین 150 هزار تن برای هر نفر است. با این حساب یارانه یک خانواده چهارنفره 600 هزار تن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید