46 درصد مالیات بر حقوق کارکنان در بودجه سال آینده افزایش یافته است

ساعت: 10:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1923154

نایب رئیس فراکسیون انقلابی شورای اسلامی گفت: میزان مالیات بر درآمد کارکنان بخش دولتی در لایحه بودجه ۲۶ درصد و مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی ۶۷ درصد و کل مالیات بر حقوق است. شاغلین نسبت به قانون بودجه امسال 46 درصد است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیرات افزایش مالیات بر قدرت خرید کارکنان و حقوق بگیران در سال آینده گفت: عدالت یکی از اهداف و محورهای اصلی بودجه است. لایحه 1402. همچنین قوانین بودجه سنواتی و برنامه های پنج ساله توسعه شامل سه راهبرد اصلی شامل هدفمندی پرداخت یارانه ها، گسترش تامین اجتماعی در قالب برنامه های بیمه ای و کمکی به عنوان راهکارهای تحقق اجتماعی تعریف و اجرا شد. عدالت

افزایش چهار برابری کمک های نقدی و معیشتی در بودجه 1402

وی در ادامه با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه 1402 کل کشور دو گام مهم و موثر را برای ارتقای عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر در نظر گرفته است، اظهار داشت: چهار برابر شدن یارانه های نقدی و معیشتی از منابع، هدفمندی یارانه ها و پوشش بیمه ای رایگان. برای سه دهک پایین درآمدی

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی تصریح کرد: جدای از نیت دولت برای تحقق هدف عدالت خواهی در این حوزه، چند نکته اساسی وجود دارد؛ اما در این زمینه باید گفت که در این راستا، باید به این موضوع توجه شود. اولاً همزمان با افزایش یارانه نقدی و یارانه معیشتی، سهم نهادهای حمایتی، کمیته امداد و سازمان های اجتماعی از محل منابع تبصره 14 کاهش یافته است.در قانون بودجه 1401 کل کشور، سهم دو نهادها، کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای اجرای برنامه‌های حمایتی خود برای کاهش فقر مطلق، پرداخت مستمری به مشمولان از محل منابع حاصل از کانال‌کشی یارانه‌ها بالغ بر 47 هزار میلیارد تومان است، اما این رقم در حساب بودجه سال آینده با کاهش 5 درصدی به 45 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: دوم اینکه اعتبارات هزینه ای فصل حمایت در بودجه کل دولت در قانون بودجه سال 1401 حدود 263 هزار میلیارد تومان است که با کاهش 52 درصدی به مبلغ 126 هزار میلیارد تومان در بودجه لایحه سال آینده سوم، در حالی که این لایحه افزایش 20 درصدی دستمزد را برای گروه های مختلف کارگران پیش بینی کرده است، نرخ مالیات بر کارمندان بخش دولتی در این لایحه 26 درصد و نرخ مالیات کارکنان بخش خصوصی 67 درصد است. درصد و کل مالیات حقوق کارکنان نسبت به قانون بودجه امسال 46 درصد افزایش یافته است.

پیش بینی ۱۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل فروش کالا

نایب رئیس فراکسیون انقلابی مجلس در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر درآمد فوق العاده دولت از محل فروش کالا و خدمات 111 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به رقم مصوب در سال 96، 71 هزار میلیارد تومان است. قانون بودجه سال 1401 کل کشور رشد 56 درصدی را نشان می دهد. عمده این افزایش به دلیل افزایش 31 درصدی درآمد خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش 59 درصدی درآمد خدمات اجتماعی دانش آموزان بوده است. از سوی دیگر، تعریف ردیف درآمدی جدید در لایحه به عنوان درآمد دارو و ملزومات پزشکی با برآورد درآمدی 19 هزار میلیارد تومان درج شده است.

کاهش قدرت خرید گروه های پولی در سال بعد

وی افزود: اهمیت این تغییرات در این است که در سال 1402 بیشتر خدمات عمومی مورد نیاز مردم مستلزم پرداخت مستقیم از آن ها بود و قدرت خرید برخی از مردم به شیوه خاص گروه های مختلف کارگران مزدبگیر کاهش می یافت. اگرچه اقدامات دولت و دغدغه بودجه نویسان قوه مجریه تسری چتر حمایتی به اقشار ضعیف و کم درآمد بود، اما این اعداد عملا برخی از آثار افزایش یارانه نقدی و پوشش های بیمه پایه را خنثی می کند.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه افزایش نقدینگی و کمک هزینه معیشت و برنامه دولت برای پوشش بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی در لایحه بودجه لحاظ شده است، اما کاهش اعتبارات فصلی موسسات حمایتی و حمایتی و همچنین افزایش پیش‌بینی درآمدهای ویژه عمدتاً در حوزه سلامت معنا ندارد جز اینکه مردم در این بخش‌ها هزینه بیشتری می‌کنند و مانعی برای تحقق اهداف دولت در حوزه عدالت اجتماعی می‌شود.

پیرهادی در پایان تصریح کرد: تقویت عدالت اجتماعی از طریق بهبود وضعیت معیشتی مردم مهمترین و بلندترین مطالبه مردم از مجلس و دولت است که بر این اساس لازم است اقداماتی در دستور کار هر دو قوه قرار گیرد که این امر در دستور کار قرار گیرد. بیشترین تأثیر را در این زمینه و کمترین آسیب را برای افراد کم درآمد و شاغل دارد. اقداماتی که انتظار می رود با اولویت دو دستگاه، انتقال برخی ردیف های بودجه به نفع مردم و برداشتن بار از دوش آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید