5 راه برای شناسایی علائم نارسایی کلیه

کلیه ها بهترین اندام های بدن برای دفع مواد زائد، مایعات اضافی، تنظیم نمک، پتاسیم، سطح اسید و فشار خون هستند.

در این میان تعداد قابل توجهی از مردم جهان از نارسایی کلیه رنج می برند. در حالی که ممکن است از آن اطلاعی نداشته باشند. علائم بیماری های کلیوی معمولاً بسیار ظریف هستند و ممکن است تا زمانی که به مرحله جدی نرسند ظاهر نشوند.

برخی از علائم هشدار دهنده وجود دارد که نشان می دهد نارسایی کلیه رخ داده است:

افزایش وزن و تورم: کلیه ها مواد زائد را از طریق ادرار از بدن خارج می کنند و زمانی که عملکرد آنها کند می شود و به درستی انجام نمی شود، این مایعات در بدن جمع می شوند و می توانند منجر به تورم بافت دائمی شوند.

احساس خستگی: بخشی از عملکرد کلیه به تنظیم سطح هموگلوبین در انسان مربوط می شود. بدین ترتیب؛ اگر کلیه ها خوب کار نکنند، فرد دچار کم خونی و در نتیجه کمبود انرژی می شود و مدام احساس خستگی و خواب آلودگی می کند.

از دست دادن اشتها: این مشکل زمانی رخ می دهد که مواد زائد کلیه ها به اندام های دیگر مانند معده و مغز رفته و آنها را دچار مشکل کند.

فشار خون بالا: هنگامی که کلیه ها آسیب می بینند، نمی توانند فشار خون را به طور موثر کنترل کنند. فشار ناشی از جریان خون به وریدها نیرو وارد می کند و باعث کشیده شدن دیواره آنها می شود و به تناسب این مشکل رگ های کلیوی نیز آسیب دیده و آسیب می بینند.

تپش قلب: آسیب کلیه باعث تجمع پتاسیم در بدن می شود و این مشکل در نهایت باعث افزایش ضربان قلب می شود.

به گفته وزارت آموزش بهداشت و خدمات ارتقای سلامت، بهترین راه برای محافظت از کلیه ها، کنترل قند خون و فشار خون است. فشار خون بالا و دیابت مقصر اصلی دو سوم موارد نارسایی کلیه هستند. همچنین باید معاینات پزشکی سالانه از جمله آزمایشات کامل خون را در نظر بگیرید. اگر سطح کراتینین مولکولی بیش از حد بالا باشد، ممکن است آزمایش خون اضافی، آزمایش ادرار و حتی اسکن کلیه توصیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید