برنده می شوم کالبد شکافی مرگ 243 پلنگ اسیر منجر به استرس و نارسایی کلیه شد!

برنده می شوم  کالبد شکافی مرگ 243 پلنگ اسیر منجر به استرس و نارسایی کلیه شد!

رژیم غذایی همچنین نقش مهمی در شروع و پیشرفت بیماری مزمن کلیوی (CKD) در گربه ها دارد و رژیم غذایی یوزپلنگ های اسیر ممکن است به اندازه کافی نیازهای تغذیه ای حیوانات سالم را برآورده نکند. CKD در یوزپلنگ ضروری است.

«پیروز» این کوچولو حداقل ده ماهه است که سرنوشتش با زندگی ایرانیان گره خورده است. ما از سلامتی او می ترسیم که مبادا به سرنوشت برادرانش دچار شود. به ترس و کابوس ناپدید شدنش. به همین دلیل است که تصاویر او در بیمارستان در میان همه مشکلات اقتصادی، غم جمعی را در مردم برمی انگیزد.

چهره رنجور پیروز سومین پسر ایران در کلینیک دامپزشکی تهران بهانه ای برای اندوهی تازه بر دیگر غم های مردم ایران در این شرایط سخت اقتصادی شده است. تک تک ما با هر عکسی از روزهای شادمان بهانه ای شد برای نشاندن لبخند بر لبانمان. بیماری کلیوی یکی از حادترین بیماری های گربه ها به ویژه یوزپلنگ در اسارت است. این یک مطالعه بین المللی است که شامل محققان دانشگاه واشنگتن و پارک ملی نامیبیا می شود. فلوریدا ثابت کرد. این مطالعه می گوید: مطالعات نشان می دهد که مرگ و میر در میان یوزپلنگ های اسیر به دلیل بیماری مزمن کلیوی در سراسر جهان بالاست.

کالبد شکافی انجام شده بر روی لاشه 243 یوزپلنگ در اسارت، رابطه بین ضایعات کلیوی و مرگ ناشی از بیماری مزمن کلیوی را ارزیابی کرد و میزان بروز این بیماری را بین یوزپلنگ در اسارت و آزاد در طبیعت مقایسه کرد.

فیبروز مدولاری کلیه تنها ضایعه مرتبط با احتمال مرگ یوزپلنگ ها به دلیل بیماری مزمن کلیوی بود و جالب اینکه اکثر یوزپلنگ های مبتلا به این بیماری جوان تر از یوزهای مبتلا به سایر بیماری های کلیوی بودند.

این مطالعه نشان می دهد که سن و فیبروز مدولاری کلیه از عوامل اصلی موثر بر پیشرفت و پاتوژنز بیماری مزمن کلیوی در یوزپلنگ اسیر می باشد.

یوزپلنگ ها به دلیل خلق و خو و تمایل طبیعی به استرس و طول عمر در اسارت و مشکلات مختلف بیش از هر گربه دیگری در اسارت مستعد ابتلا به بیماری حاد کلیوی هستند و وجود بیماری مزمن کلیوی در یوزپلنگ جوان نشان می دهد که پیشگیری، شناسایی و کاهش استرس برای جلوگیری موفقیت آمیز از پیشرفت بیماری های مزمن کلیوی ضروری است.
بیماری های شایع در یوزپلنگ در اسارت

بیماری های شایع در یوزپلنگ های اسیر شامل بیماری انسداد وریدی، گاستریت لنفوپلاسمیتیک و بیماری مزمن کلیه (CRD) می باشد. برای تشخیص بیماری نارسایی کلیه در این گونه جانوری به علائمی مانند بی اشتهایی، ضعف، استفراغ، کم آبی و افسردگی توجه می شود و این شایع ترین علت مرگ و میر در بین یوزپلنگ های 12 تا 16 ساله است.

در این مطالعه که بر روی 243 قلاده یوزپلنگ در اسارت که برای بررسی علت مرگ کالبد شکافی شده بودند، انجام شد، نتایج جالبی به دست آمد. به این ترتیب برای تعیین اینکه آیا بیماری کلیوی علت مرگ این یوزپلنگ ها بوده است یا خیر، جزئیاتی مانند جنسیت و تاریخ تولد در نظر گرفته شد و عوامل متعددی از جمله کم آبی، سطح اوره و کراتینین، پلی اوری، پلی دیپسی و … مورد بررسی قرار گرفت. تا علت مرگ این یوزپلنگ ها مشخص شود.
نمای ماکروسکوپی کلیه یوزپلنگ اسیر مبتلا به بیماری مزمن کلیوی

این مطالعه به این نتیجه رسید که تمامی یوزپلنگ هایی که تحت تاثیر بیماری کلیوی قرار گرفته بودند، تغییر شکل داده، منقبض شده و دارای حفره های متعددی بودند و این آسیب ها به وضوح قابل مشاهده بود.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که اولاً میزان مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کلیوی در یوزپلنگ در اسارت بیشتر از یوزپلنگ وحشی در طبیعت است. از آنجایی که یوزپلنگ های اسیر نسبت به یوزپلنگ های آزاد دارای سطح استرس بالاتری هستند و پاسخ های استرس قشر آدرنال به خوبی در یوزپلنگ های اسیر ثبت شده است و این نقش مهمی در حساسیت آنها به بیماری های گوارشی و تحریک سیستم عصبی سمپاتیک و RAA در نتیجه استرس مزمن یا مکرر ممکن است باعث بیماری مزمن کلیه (CRD) در یوزپلنگ شود.

بیماری مزمن کلیه یک بیماری شایع در بین بسیاری از گونه های جانوری است و در این مطالعه و سایر مطالعات، سن عامل اصلی تأثیرگذار بر شیوع ضایعات و مرگ ناشی از CRD در یوزپلنگ های اسیر بود. با این حال، یوزپلنگ ها در اسارت به طور قابل توجهی طولانی تر از حیات وحش زندگی می کنند، بنابراین یوزپلنگ های اسیر ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به CRD مرتبط با سن باشند.

رژیم غذایی همچنین نقش مهمی در شروع و پیشرفت بیماری مزمن کلیوی (CKD) در گربه ها دارد و رژیم غذایی یوزپلنگ های اسیر ممکن است به اندازه کافی نیازهای تغذیه ای حیوانات سالم را برآورده نکند. CKD در یوزپلنگ ضروری است.

در نهایت، لازم به ذکر است که بیماری مزمن کلیوی (CRD) در جمعیت یوزپلنگ دارسارت عمدتاً به دلیل فیبروز مدولاری است که ممکن است وابسته به سن یا استرس باشد. تحقیقات انجام شده در مورد این بیماری در یوزپلنگ های جوان نشان می دهد که پیشگیری، تشخیص زودهنگام و کاهش استرس نقش اساسی و حیاتی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری در یوزپلنگ های اسیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید