52 میلیارد باکس آفیس برای «پسر دلفین» / نادیده گرفتن ظرفیت نمایش جهانی


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882349

کارتون «پسر دلفین» به کارگردانی محمد حی اندیش تنها در دو هفته اکران در روسیه موفق شد 100 میلیون روبل در باکس آفیس فروش کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انیمیشن «پسر دلفین» که به دلیل اولین بار در بخش غیررقابتی به روی صحنه رفت از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر انصراف داد، اکنون در روسیه اکرانی پر زرق و برق دارد.

«پسر دلفین» به نویسندگی و کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه کنندگی محمدامین حمدانی محصول سال 1378 است، اما به دلیل شیوع کرونا، عوامل این اثر ترجیح دادند زمان مناسبی را برای اکران داخلی و خارجی این انیمیشن در نظر بگیرند.

در خلاصه این انیمیشن آمده است: سقوط هواپیما به دریا. یک دلفین (سفید رنگ) به همراه مادرش (نانا) یک نوزاد انسان (دلفین پسر) را در دریا پیدا کرده و از او مراقبت می کنند. پسر دلفین بزرگ می شود و پس از اینکه متوجه می شود انسان است، دریا را ترک می کند و به دنبال مادرش به جزیره می رود.. »

محمدامین همدانی تهیه کننده انیمیشن «پسر دلفین» درباره جزئیات اکران فیلمش در روسیه به خبرنگار صبا گفت: موفق شدیم آن را با بزرگترین پخش کنیم.بیایید با تهیه کننده فیلم در روسیه به توافق برسیم. شرکت “CPS” او بالاترین قیمت را در بین سایر شرکت های تبلیغاتی به ما پیشنهاد داد، بنابراین با آنها قرارداد بستیم و در نتیجه فیلم ما در 2712 سالن اکران شد و در دو هفته اول اکران موفق به کسب رتبه دوم فروش شدیم. در روسیه و مبلغی در حدود 100 میلیون روبل، معادل یک و هفت دهم میلیون دلار فروش. ابتدا این فیلم به زبان روسی و بومی سازی شده ترجمه و بازنویسی شد و سپس وارد مرحله دوبله شد و به جرات می توانم بگویم که دوبله روسی حتی بهتر و قویتر از فارسی بود..»

با اکران دو هفته ای این انیمیشن در 2700 سالن، حدود 52 میلیارد تومان به این انیمیشن تعلق گرفته است; مبلغی که حتی در پیش بینی های بلند مدت در ایران هرگز به دست نمی آورند. این موضوع نقش و اهمیت اکران های خارجی را مشخص می کند که علاوه بر درآمدزایی برای تهیه کننده، به اثر اعتبار و درجه جهانی می بخشد و می تواند دروازه ای برای تولید مشترک و توزیع جهانی باشد.

بدون شک هر اثری قابلیت پخش بین المللی را ندارد و تهیه کنندگان فیلم باید از همان ابتدا به عناصر جذابیت بین المللی توجه کافی داشته باشند و فیلم یا انیمیشن خود را از ابتدا تولید کنند. مضامین جهانی، داستان های جذاب و پخش کننده در سطح جهانی می تواند به روند تولید و پخش بین المللی کمک زیادی کند.

در کنار کشورهای همسایه، چین، کره، هند و روسیه می توانند گزینه های مناسبی برای تولید مشترک و پخش جهانی آثار سینمایی ما باشند. به شرطی که به دنبال تاریخ مشترک و زبان و تفاهم با آنها باشیم و قطعاً وقتی فیلمبردار ما یک شریک خارجی برای کارش داشته باشد، عملاً در نیمه راه توزیع جهانی این اثر است.

در حال حاضر چین با حدود 82 هزار سینما و هند با 12 هزار سینما ظرفیت و پتانسیل بالایی برای همکاری مشترک سینمایی دارند. رایزن فرهنگی چین در جمهوری اسلامی ایران در این زمینه با بیان اینکه در سال های اخیر جشنواره های بین المللی فیلم در چین به صحنه ای برای حضور فعال کارگردانان ایرانی تبدیل شده است و کارگردانان توانسته اند در پکن و شانگهای افتخاراتی کسب کنند، گفت: جشنواره‌های بین‌المللی فیلم معتقد است: ورود سینمای ایران به بازار چین یکی از مواردی است که ما به آن توجه داریم و علاقه‌مندیم با سینماگران ایرانی همکاری مشترک داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید