نخست وزیر اسرائیل به دنبال رابطه شخصی و دوستانه با پوتین است

نخست وزیر اسرائیل به دنبال رابطه شخصی و دوستانه با پوتین است

روز جدید : اگرچه اورشلیم انتظار ندارد مسکو به طور ناگهانی موضع خود را در قبال ایران تغییر دهد و از تحریم‌ها علیه تهران حمایت کند، اما معتقد است که حفظ کانال ارتباطی باز در این زمینه می‌تواند به توافق نزدیک‌تر طرفین در مذاکرات وین منجر شود. حیاتی باشید

رینا باسیست در المانیتور نوشت: نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در 13 ژانویه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفتگوی تلفنی داشت. در بیانیه کوتاهی که از سوی دفتر نخست وزیری منتشر شد، آمده است که دو رهبر درباره مسائل امنیتی گفتگو کرده و توافق کردند که به همکاری نزدیک با یکدیگر ادامه دهند. واژه «همکاری نزدیک در منطقه» احتمالاً به فعالیت نیروی هوایی اسرائیل در سوریه که روسیه در آن حضور نظامی دارد، اشاره دارد. در چند سال گذشته، اسرائیل و سوریه کانال های ارتباطی برای هماهنگی مسائل امنیتی مربوط به حریم هوایی سوریه ایجاد کرده اند.

در ادامه آمده است: طبیعتاً این بیانیه به موضوع ایران هم می پردازد. در این بیانیه آمده است: «در پرتو مذاکرات هسته‌ای وین، نخست‌وزیر بر اهمیت موضع قاطع و مصمم در برابر پیشرفت ایران در پروژه هسته‌ای خود تأکید کرد».

بنت پس از تصدی مسئولیت چندین بار با پوتین صحبت کرد و یک بار در سوچی در 22 اکتبر 2021 با او دیدار کرد. قرار بود دیدار 22 اکتبر با پوتین حدود دو ساعت طول بکشد، اما در نهایت حدود پنج سال به طول انجامید. بخشی از این دیدار به صورت خصوصی برگزار شد و رهبران اسرائیل و روسیه با هم به سمت ساحل در باغ مجموعه ریاست جمهوری رفتند. پوتین در این نشست از بنت و همسرش برای بازدید از سنت پترزبورگ دعوت کرد که در یک گفت و گوی تلفنی در 13 ژانویه تکرار کرد. لازم به ذکر است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق نیز تلاش زیادی برای برقراری روابط دوستانه با پوتین انجام داده است.

اورشلیم و مسکو قطعاً در راستای مذاکرات وین نیستند. با این حال، رهبران دو دولت آشکارا سعی در ایجاد روابط شخصی دوستانه دارند. اگرچه اورشلیم انتظار ندارد مسکو به طور ناگهانی موضع خود را در قبال ایران تغییر دهد و از تحریم‌ها علیه تهران حمایت کند، اما او معتقد است که حفظ کانال ارتباطی باز در مورد این موضوع می‌تواند به طرف‌های مذاکره کننده در وین کمک کند تا به توافق نزدیک‌تر شوند. حیاتی باشید

از این نظر موضوع سوریه ملموس تر است. گفتگوی تل آویو با روسیه تأثیر مستقیمی بر آنچه در حال وقوع است دارد. گزارش های مطبوعات اسرائیل در اواخر دسامبر نشان می دهد که ارتش اسرائیل قصد دارد تا سال 2022 حضور خود در سوریه و توانایی خود را برای انتقال تسلیحات و تجهیزات از طریق سوریه به نیروهای نیابتی خود در لبنان به ویژه حزب الله محدود کند. ادامه بده این می تواند به معنای حملات هوایی بیشتر علیه اهداف نظامی استراتژیک در خاک سوریه باشد. چنین فعالیت نظامی مستلزم همکاری مستمر با نیروهای روسیه در منطقه برای جلوگیری از برخورد تصادفی با هواپیماهای روسی است.

تلاش‌های بنت برای وارد شدن به گفتگوی شخصی با پوتین به‌ویژه با توجه به تماس‌های محدود او با دیگر رهبران جهان قابل توجه است. از میان کشورهای 1+5 شرکت کننده در مذاکرات وین با ایران، بنت بیشترین تماس را با روسای جمهور جو بایدن و پوتین دارد، اگرچه تماس با رئیس جمهور آمریکا کمتر از حد انتظار است. در 21 دسامبر گزارش شد که بایدن با وجود درخواست اورشلیم برای مذاکره، بیش از سه هفته با بنت تماس نگرفته است.

در مورد اروپایی‌ها، بنت با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان اجلاس آب و هوا در گلاسکو در اوایل نوامبر دیدار کرد. در 4 ژانویه، بنت تلفنی با جانسون در مورد تعدادی از مسائل از جمله مذاکرات وین صحبت کرد. دو دولت در حال برنامه ریزی برای نشست مشترک در اواخر سال جاری در بریتانیا هستند.

روابط با فرانسه در سطح رهبری پیچیده تر به نظر می رسد. یایر لاپید وزیر امور خارجه اسرائیل با مکرون رابطه شخصی و دوستانه دارد. این ممکن است توضیح دهد که چرا بنت تلاش زیادی برای برقراری ارتباط با پاریس نمی کند. به عبارت دیگر، بنت ترجیح می دهد روابط تل آویو و پاریس را از طریق رابطه دوستانه لاپید با مکرون دنبال کند. مکرون و لاپید آخرین بار در 8 ژانویه در مورد مذاکرات هسته ای در حال انجام در وین تلفنی صحبت کردند. با این حال، تعجب آور است که چرا بنت با مکرون برای تبریک به خاطر ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا تماس نگرفت.

دیدگاهتان را بنویسید