ساعت: 12:26
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887614
عشق و ارادت اهالی دروازه کربلا به خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش با برپایی مراسم ویژه در هر ربع نمایان می شود. خیابان و بازار هر سال
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، همه ساله در آغاز ماه محرم تمام شهرها و روستاها، کوچه ها و خیابان ها سیاه پوش می شود و پرچم های عزا بر سردر منازل نصب می شود.
لباس مشکی عزاداری پیر و جوان، زن و مرد، پیر و جوان، همه حکایت از عشق مردم استان کرمانشاه به اباعبدالله الحسین (ع) دارد.
مراسم مشکی پوشی، برپایی تعزیه در تکایا، حسینیه و برخی روستاها، نوای چمری، پخش نذورات، برافراشتن پرچم و «چارپایان»، موی سر زنان، پیرایش سینه و بریدن زنجیر از جمله آداب و رسوم مردم است. مردم کرمانشاه در ایام محرم که برخی از آنها در حال گذار هستند. زمان محو شده است.
اردشیر کشاورز در گفتگو با مرصاد نیوز گفت: شیعیان در قرون گذشته به ویژه در مناطق عشایری بر اساس میراث نیاکان خود که سینه بند و کمتر زنجیر به عزاداری می پرداختند، جشن تاسوعا و عاشورا، محرم و صفر را به ویژه در مناطق عشایری برگزار می کردند.
نوای چمری جای خود را به سنج و طبل داده است
این محقق و پژوهشگر کرمانشاهی افزود: یکی از آداب و رسوم مردم این استان در ایام محرم ایجاد نوای «چمری» بود که کم کم جای خود را به سنج های خارجی داد. در سال های اخیر به دلیل بی توجهی، سنج و طبل که از آداب و رسوم مردم جنوب کشور است، جایگزین شده است.
وی بیان کرد: مردم کرد هنگام عزاداری سر و شانه های خود را با گل می پوشانند که این آیین که در گذشته بسیار رواج داشت در چند سال اخیر تا حدودی به فراموشی سپرده شده است.
این محقق خاطرنشان کرد: پیاده روی با پاهای برهنه به یاد اسرای بازمانده از واقعه کربلا، برافراشتن پرچم های رنگین به یاد علوم رفیع دشت کربلا در میانه اجتماعات، توزیع غذای نذری در بین مردم و ذبح. قربانی کردن از دیگر آداب و رسوم است ساکنان استان کرمانشاه در ماه محرم به عزاداری سیدالشهدا می پردازند.
«کوتل» یکی از نمادهای عزاداری ایرانیان است
وی در ادامه درباره کوتل که یکی از نمادهای عزاداری ایرانیان است توضیح داد و گفت: کوتل سال ها قبل از اسلام در عزاداری ها و عزاداری ها استفاده می شده است.
این محقق خاطرنشان کرد: در شاهنامه به رسم «قوری» اشاره شده است که در مراسم عزاداری سیاوش از آن استفاده می شد و همچنین برای اسفندیار که به دست رستم کشته شد، اسبی را آوردند که یال و دم آن را به عنوان اسبی بریده بودند. علامت عزا و آن را در مراسم پوشیدند.
کشاورز تصریح کرد: از قرن چهارم به بعد که به دستور عضدالدوله دیلمی به شیعیان اجازه عزاداری در بغداد داده شد، مردم ایران بار دیگر در مراسم عزاداری محرم از دام استفاده کردند و اکنون «چارپایان» است. ساخته شده در مراسم عزاداری ماه محرم به عنوان نماد ذوالجناء «اسب امام حسین (ع) تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه اکنون پس از گذشت چندین قرن در برخی از روستاهای روستا هنوز «قوری» درست می شود، تصریح کرد: برای ساختن قوری، اسبی را می آورند و تابوت جوانی را که جان باخته است، روی آن می گذارند. موهای کوتاه شده زنان را در مجالس عزاداری با طبل و سنج حمل می کنند.
در نهایت گفت: آیین سیاه پوشیدن یکی از آیین های شهر کرمانشاه است.
تسلیت؛ روایتی دراماتیک از ماجرای کربلا/ طنین تعزیه خوانان در تکایای کرمانشاه شنیده می شود.
شهلا جواهری در گفتگو با شبکه خبری مرصاد اظهار داشت: تعزیه یا تقلید از آداب و رسوم قدیمی در برخی مناطق استان کرمانشاه که روایتی از تاریخ کربلاست.و بخشی از دینور و همچنین حمایت از آن خواهد شد نایب السلطنه Mulk تاسیس شد.
این کارشناس ارشد مردم شناسی افزود: اگرچه هنر تعزیه خوانی یا تعزیه خوانی در کرمانشاه قدمتی طولانی دارد، اما تاریخ پیدایش آن به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی معتقدند شکل گیری تعزیه در ایران به دوران قبل از اسلام بازمی گردد. که در اصل برای سیاوش بود اجرا شد. اکثر کارشناسان و مردم شناسان اما دوره زندیه و قاجار را دوره رونق و شکوه تعزیه خوانی در ایران می دانند.
وی با بیان اینکه تعزیه در لغت به معنای اجرای مذهبی، عزاداری، سوگواری و یاد عزیزان است، گفت: تعزیه نوعی اجرای مذهبی و یکی از اصلی ترین مراسم عزاداری ماه محرم است.
جواهری بیان کرد: در این مراسم هر شخص بدلکار به عنوان یکی از شخصیت های عاشورا ایفای نقش می کند و با نظم خاصی به شعرخوانی می پردازد که این مراسم توسط افرادی که صدای خوب و توانایی ارائه نمایش دارند اجرا می شود.
وی در تشریح نقش مراجع تقلید گفت: مراجع تقلید در اجرای هر مجلسی معمولاً دو دسته اولیاء و مستمع هستند. به مقلدانی که نقش ولی و یاور دین را ایفا می کنند، ولی و ظالم و پیامبر می گویند و کسانی که نقش عاشق و ضد دین را بازی می کنند، عاشق یا ظالم هستند.
این کارشناس میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: اولیاخان ها نقش های خود را موزون و شیوا اجرا می کنند، اما اشقیاخان ها سخنان خود را ناهموار و بی دقت و در مواردی تمسخر آمیز بیان می کنند.اولیاخانی ها لباس سبز یا مشکی می پوشند و اشقیاخان معمولاً لباس می پوشند. لباس قرمز
وی یادآور شد: در تعزیه عده ای اهل ذوق و آشنا در عزاداری ماه محرم فعالیت می کنند و برای ارادت و اخلاص به اهل بیت (علیهم السلام) طی مراسمی ویژه به بازآفرینی داستان های مرتبط می پردازند. به حادثه کربلا در حضور مردم.
حفظ شعائر کهن و اصیل ایرانی اسلامی در میان مردم کرمانشاه نشان از عمق فرهنگ و اصالت دینداری آنان دارد.
این کارشناس ارشد مردم شناسی با بیان اینکه اجرای آیین های کهن و اصیل ایرانی اسلامی در بین مردم کرمانشاه نشان از عمق فرهنگ و اصالت دینداری آنان دارد، تصریح کرد: این آیین ها در میان مردم کرمانشاه به خوبی نشان داده شده است. اگرچه گذشت زمان حافظه و اجرای این هنر را کمرنگ کرده است، اما همچنان طنین تعزیه و آوای خوانندگان در تکایا و مراکز اصلی اجتماعات قدیم کرمانشاه به گوش می رسد.
من گزارش میدم مرصاد، عشق و ارادت مردم درب کربلا به اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در ایام شهادت امام حسین علیه السلام و یاران ارجمند با برپایی مراسم ویژه نمایان می شود. در هر منطقه، خیابان و بازار هر سال.
آداب و رسوم با آداب و رسوم هر منطقه آمیخته شده و داستان ها و وقایع را زنده نگه می دارد و به نسل های بعدی منتقل می کند.
انتهای پیام/