رئیسی: قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است. ما نسبت به این منطقه حساس هستیم/ نخست وزیر ارمنستان: برای ما مهم است که ایران از مذاکرات سه جانبه مطلع باشد

رئیسی: قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است.  ما نسبت به این منطقه حساس هستیم/ نخست وزیر ارمنستان: برای ما مهم است که ایران از مذاکرات سه جانبه مطلع باشد

رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی تاکید کرد که منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم و امنیت و آرامش در قفقاز برای ایران بسیار مهم است.

سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک خود با نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه تردیدی در بهبود روابط دو کشور ندارم، گفت: سیاست حسن همجواری مورد تاکید دولت است. در طول یک سال گذشته جلسات مختلفی با آقای کاشینیان داشتیم و در آن دیدارها و همچنین در این سفر توسعه روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و امنیتی دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

رئیسی افزود: در چند ماه گذشته روابط تجاری و اقتصادی دو کشور 43 درصد رشد داشته است اما هدف ما این است که این رابطه را به سه میلیارد دلار برسانیم و این هدف شدنی است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه روابط خوب دو کشور قطعا منجر به روابط بهتر در منطقه می شود، خاطرنشان کرد: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به منطقه قفقاز حساس هستیم. امنیت و صلح در قفقاز برای ایران بسیار مهم است. در مذاکرات امروز به این نتیجه رسیدیم که حل مسائل منطقه باید در دست کشورهای منطقه باشد و دخالت بیگانگان نه تنها مشکلاتی را حل نمی کند، بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: ظرفیت قفقاز می تواند تضمین کننده امنیت و آرامش پایدار در این منطقه باشد. امیدواریم در این نشست گام های مهمی برای بهبود روابط دو کشور برداشته شود.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان با تاکید بر روابط تاریخی دو کشور گفت: در دیدار با رئیس جمهور ایران از رویکرد ایران در قبال جامعه ارامنه در این کشور قدردانی کردم. نماد روشنی از همزیستی مسالمت آمیز دو دین مختلف.

وی همچنین گفت: در این دیدار زمینه های همکاری های منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. فرصت های زیادی برای توسعه روابط ایران و ارمنستان وجود دارد. من از دیدگاه ایران در مورد صلح و امنیت در منطقه قدردانی می کنم.

وی ادامه داد: در جریان نشست سه جانبه سوچی نیز به رئیس جمهور ایران توضیحاتی دادم و با دیدگاه ایران در خصوص صلح و امنیت در منطقه موافقم. برای ما مهم است که ایران از تمام موضوعات مطرح شده در مذاکرات ما آگاه باشد. ایران باید از روابط ارمنستان با آذربایجان، ترکیه و قره باغ آگاه باشد.

پاشینیان در پایان با اشاره به مذاکرات خود با رئیس جمهور ایران در زمینه توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی گفت: در زمینه انرژی، کشاورزی، مدیریت منابع آب و مسائل زیرساختی مذاکره کردیم که باید خلاصه شود. در نشست امروز تفاهم نامه ای بین وزرای دو کشور در خصوص تمدید تسویه برق و گاز به امضا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید