آدامس 10000 ساله ای که انسان های اولیه می جویدند

آدامس 10000 ساله ای که انسان های اولیه می جویدند

حدود 10000 سال پیش، گروهی از انسان های اولیه در مکانی به نام Huseby-Klev در سوئد کنونی، درست در شمال دومین شهر بزرگ این کشور، اردو زدند. آنها یک رزین چسب مانند می جویدند. آشنا بنظر رسیدن؟ اکنون محققان توانسته‌اند با استفاده از DNA از لثه، رژیم غذایی انسان‌های ماقبل تاریخ در عصر حجر را آشکار کنند.

نویسندگان این مطالعه دریافتند که جوندگان این صمغ ها از آهو، قزل آلا و فندق تغذیه می کنند. تجزیه و تحلیل آنها حتی نشان داد که یکی از آنها از عفونت شدید لثه رنج می برد.

به گزارش SF، دکتر امراه از گروه بیوتکنولوژی دانشگاه مرسین می‌گوید: آدامس جویده شده دارای توالی‌های DNA زیادی است و در آن هم باکتری‌هایی که با عفونت لثه مرتبط هستند و هم DNA گیاهان و حیواناتی را که قبلا جویده شده‌اند شناسایی کردیم. آنها

محققان رزین جویده شده را همراه با بقایای ابزارهای سنگی پیدا کردند که نشان می‌دهد آنها از دوره میان سنگی آمده‌اند.

“آدامس” باستانی قبلاً منجر به تحقیقاتی شده است که شامل اطلاعات ژنتیکی سه نفر است. کشف DNA که انسانی نبود نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با این حال، جداسازی گونه های مختلف در ترکیب DNA در داخل رزین آسان نبود. بخشی از دلیل آن این است که تنها مطالعات کمی این نوع مواد را بررسی کرده اند و ابزارهای ژنتیکی فعلی در زمان این تجزیه و تحلیل های DNA در دسترس نبودند.

ما مجبور شدیم از چندین ابزار تحلیلی محاسباتی سنگین برای جداسازی گونه ها و موجودات مختلف استفاده کنیم. همه ابزارهای مورد نیاز ما برای استفاده در DNA باستانی آماده نبودند. دکتر آندرس آراونا از گروه زیست شناسی مولکولی و ژنتیک دانشگاه استانبول که داده ها را با دکتر امرا تجزیه و تحلیل کرد، گفت: “ما بیشتر وقت خود را صرف تنظیم آنها کردیم تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.”

این مطالعه بینشی از زندگی گروه کوچکی از شکارچیان-گردآورنده در ساحل غربی اسکاندیناوی ارائه می دهد.

پروفسور آندرس گوترستروم از مرکز پالئوژنتیک، همکاری بین دانشگاه استکهلم و موزه تاریخ طبیعی سوئد، می گوید: “فکر می کنم شگفت انگیز است.” روش های ثابت دیگری برای مطالعه غذا و رژیم غذایی مربوط به عصر حجر وجود دارد، اما در اینجا می دانیم که این نوجوانان 9700 سال پیش در سواحل غربی اسکاندیناوی آهو، ماهی قزل آلا و فندق می خوردند. حداقل یکی از آنها مشکلات جدی دندانی داشت.

نظر یک متخصص تغذیه مدرن در مورد رژیم های غذایی باستانی چیست؟

رژیم های غذایی باستانی به یکی از جدیدترین ترندها در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. به نظر می رسد متخصصان رسانه های اجتماعی آن را با خوردن استیک و نوشیدن شیر خام برابر می دانند. مردم از نقاط مختلف جهان چیزهای مختلفی می خوردند. آب و هوا، دسترسی، فرهنگ و سایر عوامل در تفاوت های ظریف رژیم غذایی نقش دارند.

صرف نظر از این، به نظر می رسد ایده یک رژیم غذایی باستانی بیشتر در مورد تمرکز بر غذاهای کامل و کمتر بر روی غذاهای بسیار فرآوری شده باشد. در مقایسه، رژیم غذایی مدرن شامل تنقلات بسیار تصفیه شده، آب نبات، دسرها و سایر غذاهای مشابه است.

یافته‌های این مطالعه بین‌المللی به دانشمندان علم و تغذیه کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه غذا خوردن مردم داشته باشند و دانش ما را در مورد آنچه در مورد تغذیه انسان امروزی می‌دانیم عمیق‌تر می‌کند. انجام، تفسیر و به کارگیری تحقیقات تغذیه برای عموم مردم می تواند دشوار باشد.

رشته تغذیه به دلیل عدم یکنواختی در پیام رسانی با مشکلاتی مواجه است و هر توصیه ای برای همه افراد صدق نمی کند. با این حال، مطالعه تکامل رژیم غذایی و ارتباط آن با امروز می تواند به پر کردن شکاف ها کمک کند.