کشف شواهدی از سکونت انسان اولیه در جزیره هرمز

ساعت: 17:59
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1786761

مستند منطقه چند درختی جزیره هرمز منجر به شناسایی پراکندگی قابل توجهی از سازه های سنگی شد که می توان آن را به دوره پارینه سنگی میانی نسبت داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سپهر زارعی رئیس شورای باستان شناسی با اشاره به روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: حضور انسان در جزیره نیاز به بازنگری دارد.

وی تصریح کرد: با وجود سازه های سنگی قابل توجه و به ویژه وجود تکنیک لوالوا، این مجموعه را می توان به دوره پارینه سنگی میانی نسبت داد.

این باستان شناس افزود: این یافته های جدید موید حضور گروه های شکارچی-گردآورنده دوره پارینه سنگی در جزیره است و نشان از اهمیت تنگه هرمز در باستان شناسی پارینه سنگی خلیج فارس و سواحل جنوبی ایران دارد.

زارای گفت: حفظ این منطقه و منظر اکولوژیکی آن و انجام تحقیقات بیشتر در این قسمت از ساحل شرقی جزیره هرمز از اهداف علمی حفاظتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان است.

وی ابراز امیدواری کرد که تحقیقات آتی شامل تحقیقات فشرده، نمونه برداری سیستماتیک، کاوش های درجا و تحقیقات بیشتر، دانش باستان شناسان را در مورد گروه های پارینه سنگی و ارتباط خلیج فارس با جنوب ایران و شبه جزیره عربستان در دوره پلیستوسن افزایش دهد.

این باستان شناس افزود: وسعت چندین درخت اولین نشانه سکونت گاه های پارینه سنگی در جزیره هرمز و پس از بام کشم دومین شاهد از این گونه سکونت ها در جزایر خلیج فارس است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به شناسایی محوطه پارینه سنگی توسط کارشناسان اداره کل ساحل شرقی جزیره هرمز، گفت: می توان آن را به دوره پارینه سنگی میانی نسبت داد.

بناوند افزود: دوره ای که مصادف با حضور نئاندرتال ها و احتمالا مردم باهوش باستانی در ایران است و از حدود 200 هزار سال پیش آغاز و حدود 40 هزار سال پیش به پایان رسید.

وی با اشاره به کاوش های قبلی باستان شناسی در جزیره هرمز که از سال 1910 آغاز شد و طی آن تنها بقایایی و بقایایی از سکونتگاه های دوره اسلامی یافت شد، تصریح کرد: اما در بازدید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان. هرمزگان پادگان نیروی دریایی چند درخت شناسایی شد.

بناوند با اشاره به اهمیت این اکتشاف، برنامه ریزی و اجرای طرح مطالعاتی اولیه در این منطقه را به منظور بررسی پیشینه طبیعی این منطقه و بقایای پارینه سنگی آغاز کرد و گفت: این بررسی منطقه یک زمان بندی نسبی ارائه کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید