آمریکا در شورای حکام آژانس علیه ایران بیانیه داد

به گزارش خبرگزاری موج


لورا هولگیت، نماینده آمریکا در سازمان های بین المللی در وین، در نشست روز سه شنبه شورای حاکم آژانس بین المللی انرژی اتمیبیانیه ای در خصوص «راستایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه 2231» ارائه کرد شورای امنیت ملل متحد یونایتد، او خواند.

نماینده آمریکا بدون اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای گفت: «تصمیم سه سال پیش ایران مبنی بر توقف اجرای تعهدات هسته ای خود در … برجام و حذف بعدی تجهیزات نظارتی و نظارتی مرتبط با برجام، تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف کرده است.

نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرد: «تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهداتش در برجام کاملاً با حقوق ذاتی این کشور بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ این توافق منطبق است و پاسخی به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام است». به همراه ناتوانی سه کشور اروپایی در پایبندی به تعهداتشان.» این واقعیت آشکار به هیچ وجه نمی تواند دلیلی برای خودداری سه کشور اروپایی از اجرای تعهدات خود باشد.

هولگیت همچنین استدلال کرد که «امتناع ایران از پیروی از تعهداتش بر اساس کد اصلاحی 3.1 و تصمیمش برای تعلیق اجرای پروتکل الحاقی، دسترسی به اطلاعات و مکان‌هایی را که آژانس برای انجام مأموریت راستی‌آزمایی خود به آن نیاز دارد، به شدت محدود می‌کند تا از عدم وجود موارد اعلام نشده اطمینان حاصل شود. فعالیت ها.» این چیزی را که آنها نیاز دارند محدود می کند.

در همین حال، تصویب اجرای کد اصلاحی 3.1 یکی از اقدامات منعکس شده در بند 13 مقدمه برجام و همچنین بند 65 پیوست یک آن بود. در پی خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در این توافقنامه، ایران در اعمال حقوق خود بر اساس مواد 26 و 36 برجام. ، تصمیم گرفت به تعهدات خود در توافقنامه جامع دفاعی عمل کند. با این حال، ایران با حسن نیت و مطابق با توافق به دست آمده با مدیرکل، اطلاعات کلی در مورد برنامه ریزی موسسات جدید را ارائه کرده و اعلام کرده است که اطلاعات مربوطه در مورد پادمان ها به موقع در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

نماینده آمریکا در این بیانیه به گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد که در آن آمده است: «این نهاد همچنان از تولید و موجودی سانتریفیوژها و اجزای مرتبط با آن آگاه است، در حالی که ایران ذخایر دارد. اورانیوم غنی شده به 60 درصد می رسد.

این بیانیه همچنین این ادعا را تکرار کرد که «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای ایران برای ذخیره اورانیوم بسیار غنی‌شده وجود ندارد». ایالات متحده استدلال می کند که این اقدامات با رفتار سایر کشورهای فاقد سلاح هسته ای که اعضای معاهده تسلیحات هسته ای هستند، ناسازگار است.

هولگیت در بیانیه خود ادامه داد: با توجه به این چالش‌های جاری، ضروری است که ایران اطلاعات و دسترسی لازم برای فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

نماینده آمریکا همچنین به لغو انتصاب بازرسان آژانس در ایران اشاره کرد و گفت: به جای این اقدامات، ایران تصمیم گرفت انتصاب چند بازرس با تجربه آژانس را لغو کند.

با این حال، ایران اعلام کرده است که این حق حاکمیتی را برای خود محفوظ می دارد که نسبت به لغو انتصاب بازرسان آژانس نه تنها در زمان پیشنهاد انتصاب، بلکه در هر زمان دیگری پس از انتصاب اعتراض کند. این آژانس در حال حاضر مجموعا 120 بازرس دارد که به ایران منصوب شده اند. این به وضوح نشان می دهد که ایران مایل است آژانس را قادر سازد تا وظایف خود را با کمک بازرسان مجرب مختلف انجام دهد. اعمال این حق به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر توانایی آژانس برای انجام بازرسی در ایران تأثیر نخواهد گذاشت.

نماینده آمریکا همچنین با بیان اینکه آمریکا مانع بازگشت ایران به تعهدات برجامی نمی شود، اظهاراتی مبنی بر اینکه این کشور به همراه سه کشور اروپایی عضو برجام اراده سیاسی برای نتیجه گیری نداشته اند را رد کرد. مذاکرات در سال 2022

این دیپلمات آمریکایی به ادعاهای عجیب خود مبنی بر اینکه توافقات دو بار در سال 2022 روی میز گذاشته شد، ادامه داد، اما ایران با “خواسته های غیرقابل قبولی که فراتر از برجام است” پاسخ داد.

«حسین امیرعبدالخیان» وزیر امور خارجه شهید پرور جمهوری اسلامی ایران در تیرماه 1401 درباره روند مذاکرات و بد عهدی آمریکا گفت: در دور آخر مذاکرات اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل می کرد، ما به این موضوع نزدیک می شدیم. توافق بیش از هر مرحله دیگری بود، اما آمریکایی ها برخی مسائل را مطرح کردند. همکاران من ماه ها در وین بحث و مذاکره کردند و مذاکرات کارشناسی بسیار طولانی و مفصلی با سه کشور اروپایی مثلاً روسیه و چین داشتند که چه اشخاص حقیقی یا حقوقی را از لیست تحریم خارج کنند، اما طرف آمریکایی ناگهان به یک پیشنهاد جدید رسید. نظر داد و گفت که باید این عبارت را در پاورقی به متن اضافه کنیم که ممکن است افرادی که در نتیجه این مذاکرات از فهرست تحریم‌ها خارج می‌شوند به دلایل غیرهسته‌ای در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند.

امیر عبداللهیان همچنین گفت: در نتیجه از طریق اتحادیه اروپا و برخی از میانجی ها که بین دو طرف پیام رد و بدل می کردند به طرف آمریکایی گفتیم به دنبال توافق هستید یا می خواهید مسیر توافق را طولانی کنید؟!

هولگیت ادامه داد که «در حالی که برنامه هسته‌ای ایران به طور قابل توجهی گسترش یافته است، دانش برنامه هسته‌ای ایران از بین رفته است و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایین‌ترین حد خود رسیده است، این ایده که می‌توان در مورد مسائل باقی‌مانده تصمیم گرفت. روزها بی معنی است.”

این ادعا در حالی مطرح شد که ایران بارها اعلام کرده است که اقدامات هسته ای که انجام داده قابل برگشت است و در صورت بازگشت غرب به توافق، ایران به سرعت به تعهدات خود باز خواهد گشت.

نماینده آمریکا در سخنرانی خود مجدداً از ایران خواست که “مسیر خود را معکوس کند، برای انجام فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس، از جمله اجرای اقدامات مربوط به بیانیه مشترک خود با آژانس در مارس 2023، به طور کامل با این نهاد همکاری کند.” “.

همچنین از ایران خواسته است که “تصمیم خود را برای لغو انتصاب بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از سرگیری اجرای موقت پروتکل الحاقی و اجرای فوری کد اصلاح شده 3.1” لغو کند.

ایران اعلام کرد که در رابطه با بازرسان تعلیق شده، آژانس باید به طور کامل به حقوق ایران تحت توافقنامه پادمان جامع احترام بگذارد. هرگونه تلاش برای تهدید حقوق حاکمیتی کشورهای عضو در نقض موافقتنامه حفاظت جامع مربوطه غیرقابل قبول است و نباید سابقه ای ایجاد کند که حقوق کشورهای عضو را تهدید کند.