اجاره دادن دیگر سرگرم کننده نیست/ مجبور کردن خانواده ها برای نقل مکان به حاشیه شهر


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843864

افزایش نرخ تورم و بی سابقه قیمت خانه های اجاره ای در لرستان، مستاجران را مجبور به نقل مکان به حاشیه شهر کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر یکی از مهم ترین نیازها و دغدغه ها تامین مسکن است، همان سرپناهی که سال ها آرزوی آن را در سر می پروراند و بخش زیادی از هزینه های خانوار را به دلیل قیمت های نامناسب ظرف یک ماه اجاره می دهند. صورتحساب ها و کتاب های جعلی باعث شده است که قیمت ها بدون کارشناسی ادامه یابد.

هر سال با گرم شدن هوا، فصل نقل و انتقالات رونق می گیرد و مستاجران جابه جا می شوند، اما قیمت بالای اجاره، سال ها مستاجران را سردرگم می کند.

اما لرستان در قیمت اجاره گوی سبقت را از شهرهای دیگر گرفت و در این زمینه نیز رکورد زد. این با قیمت سرسام آور عرضه می شود.

نبود نظارت کافی، لرستان را به یکی از گران‌ترین استان‌های سال‌های اخیر از نظر مسکن، بیکاری، فلاکت و چندین شاخص دیگر تبدیل کرده است، در حالی که بیکاری روستایی و تعطیلی کارخانه‌های صنعتی مشکلات را تشدید می‌کند.

گرانی اجاره مسکن باعث می شود مردم از نظر مالی کمتر دچار آسیب شوند و به ناچار به حاشیه شهرها نقل مکان کنند و این زنگ خطری برای افزایش آسیب های اجتماعی است.


d2acc577 65bd 474b 9e6a f00d43066e98 خبر خاکستری



قیمت اجاره

عباسی یکی از مستاجران لرستانی به سفیرافلاک گفت: قرارداد خانه اجاره ای ما 19 خرداد است، سال گذشته این خانه را با 50 میلیون رهن گرفتم اما امسال صاحبخانه با افزایش 20 میلیونی یا یک رهن قرارداد را تمدید کرد. میلیون او اعلام کرد 500000 تن رانت دارد و من نمی توانم آن را پرداخت کنم.

وی افزود: به نظر من مشکل اصلی قیمت ها خود مشاوره املاک است، زیرا آنها طوری صحبت می کنند که به مستاجر می گویند خانه دیگری وجود ندارد و فکر می کنم اگر نظارت در این زمینه بیشتر شود، مشکل در بخش مسکن کاهش خواهد یافت.»

مستأجر لرستانی گفت: نرخ اجاره بها در سال های اخیر به قدری افزایش یافته که هر ساله توان اجاره را داریم و باید قسمت زیادی از درآمد ماهانه اجاره را پرداخت کنیم.


تورم اجاره بها در لرستان

زمستان سال گذشته شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری با 6.4 درصد افزایش نسبت به فصل قبل به 279.7 رسید به طوری که در تورم نقطه به نقطه لرستان با 40 درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با 11 و 8 درصد بالاترین نرخ تورم را به خود اختصاص داده است. % کمترین را داشتند، یعنی. در زمستان 1400 خانوار در استان لرستان به طور متوسط ​​11.9 واحد درصد بالاتر از میانگین کشوری بوده و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان به طور متوسط ​​16.3 واحد درصد کمتر از میانگین کشوری در این اداره کل بوده اند. .

همچنین نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل تا زمستان 1400 26.9 درصد بوده که استان لرستان با 37.4 درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با 12.8 درصد کمترین تورم اجاره بها را به خود اختصاص داده است.

در جلسه ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، سقف افزایش اجاره بهای مسکن نسبت به 1400 اجاره بها در تهران حداکثر 25 درصد، کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 20 درصد تصویب شد. شهرهای دیگر با 15 درصد.

در حالی که گرانی اجاره بها باعث گلایه بسیاری از مستاجران از عدم کنترل بازار مسکن شده است، مستاجرانی که هر ساله به دلیل افزایش اجاره بها مجبور به اجاره خانه های کوچکتر می شوند، بازار مشاوران املاک را دور می زنند. شاهد هستیم که نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته درصد قابل توجهی است.

مدتی است که عده ای در فضای مجازی دعوا می کنند و قیمت های عجیبی را در فضای مجازی و سایت های فروش درج می کنند به همین دلیل قیمت ها هر روز افزایش می یابد و عده ای در فضا به خرید و فروش می پردازند. مجازی ساده تر در نظر گرفته می شود، در حالی که مشکلات زیادی در چنین فروش هایی وجود دارد.


9470d957 fc68 45f1 a1e8 5d5ce3bcea4f خبر خاکستری



چاپ 60 بنگاه املاک غیرمجاز در لرستان

حشمت رحیمی رئیس اتاق اصناف لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: بیش از 2000 مشاور املاک در استان لرستان فعالیت می کنند که از این تعداد 500 مشاور املاک غیرمجاز و غیرمجاز مشغول به کار هستند.

وی افزود: در این راستا اقداماتی برای پلمب مشاور املاک غیرمجاز انجام شده که در دو ماهه نخست امسال بالغ بر 60 مشاور املاک غیرمجاز را پلمب کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: همچنین درصدد هستیم سهم رایزنی های املاک را به نصف برسانیم چرا که مسکن یکی از مهمترین دغدغه های مردم است و تا جایی که بتوانیم آن را به نصف کاهش می دهیم. “

رحیمی با اشاره به افزایش قیمت اجاره بها گفت: طی تحقیقات انجام شده بیش از 100 درصد قیمت اجاره نسبت به سال گذشته افزایش یافته و بخشی از این افزایش قیمت به صورت خودسرانه بوده است.


کمبود زمین دلیل اصلی گرانی مسکن است

مهرداد ویسکرمی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: بر اساس آمار لرستان جزو هفت شهر گران قیمت کشور است. به همین دلیل عرضه و تقاضا مطابقت ندارند.

وی افزود: زمانی که بین عرضه و تقاضا تعادل وجود نداشته باشد تورم ایجاد می شود و به نظر نمی رسد اقدامی برای افزودن زمین جدید به حوزه مسکن انجام شود و اگر زمین جدید برای ساخت و ساز تامین نشود مشکل پابرجاست.


7011f745 1925 4ad6 b959 b69a2c334e10 خبر خاکستری


نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از دلایل گرانی مسکن در لرستان این است که مصالح ساختمانی در استان ما تولید نمی شود و به همین دلیل وقتی مصالح حمل و نقل از شهرهای دیگر وارد می شود، هزینه های نقل و انتقال گران می شود. خانه و متاسفانه در تولید مواد خودکفا نیستیم و هزینه حمل و نقل و دلالی در این بین قیمت مواد را چند برابر می کند تا به استان ما برسد.

ویسکرمی با اشاره به نقش دلالان در قیمت مسکن تصریح کرد: در تعیین قیمت و درصد مسکن برخی شرکت ها تمایل به افزایش این درصد دارند و یکی از عوامل عمده قیمت مسکن در استان ما قاعده جدی است. و کارگزاران از هر فرصتی برای تغییر قوانین استفاده می کنند.


لزوم نظارت در بخش مسکن

وی گفت: البته مجلس طرحی برای نفاق در نظر گرفت که رای آورد و مقرر شد در مورد نرخ اجاره بها بیشتر تحقیق شود. البته یکی دیگر از عوامل موثر در این امر نظارت است، زیرا با نظارت بیشتر می توان دلالان را درگیر کرد.«خلاصه جلوی تازی ها را بگیرید.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: به نظر می رسد نظارت در این حوزه ضعیف است و برخی بنگاه های معاملات ملکی زنجیره ای در حال فعالیت هستند و در واقع انحصاری ایجاد کرده اند که باید با نظارت و بررسی بیشتر جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید