سرنوشت تلخ پلنگ قائمشهر; “بقا سرگرم کننده بود”

سرنوشت تلخ پلنگ قائمشهر;

روز جدید صبح امروز تصاویری از پناه گرفتن یک پلنگ بالای تابلوی بانک صادرات در قائمشهر تیتر یک بسیاری از رسانه ها شد.

این خبر در نگاه اول هیجان انگیز و جالب به نظر می رسید، اهالی شهر برای پیگیری زندگی خود خانه را ترک کردند، اما چشمانشان به چشمان پلنگی دوخته شد که احتمالا ترسیده بود و نمی دانست با همه موجودات دو پا چه کند. دور او جمع شدند

خبر بعدی مربوط به زنده ماندن یک پلنگ بود و حداقل برای دوستداران محیط زیست کشور خبر خوبی به نظر می رسید اما شادی این خبر دیری نپایید و تیترها تغییر کرد: پلنگ بی خانمان قائمشهر جان باخت.

با نگاهی به این رویداد، در گفت و گو با پیام محبی، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران، کلید واژه «کوه یخی» را مطرح کرد. وی معتقد است این حادثه تنها بخشی از یک کوه یخی است که نشان از مشکلات فراوانی در ساختار محیط زیست کشور و سازمان حیات وحش دارد.

پلنگ قائمشهر درگذشت، چیست ارزیابی شما از این حادثه چیست؟

اتفاقی که امروز صبح از حضور پلنگ در شهر رخ داد تا زمانی که متوجه شدیم پلنگ گم شده است، داستان کوه یخ است. آنچه امروز اتفاق می افتد فقط نوک کوه یخ را به من نشان می دهد، در حالی که مشکل اساسی تر از این است.

تو چی میگفتی

این امروز در نتیجه بلایی که ما برای محیط زیست کشورمان ایجاد کرده ایم در حال رخ دادن است. تخریب زیستگاه و بحث در مورد تغییرات آب و هوایی منجر به همین موضوع می شود: حیوانات برای غذا وارد شهرها می شوند.

می گویید این پلنگ برای غذا به شهر آمده است؟

اگر به احتمالات نگاه کنیم باید بگوییم که این پلنگ باید پیر بوده و برای تهیه غذا به شهر بیاید وگرنه پلنگ های جوان قلمرو دارند و می توانند شکار کنند. اما پلنگ های پیر اغلب در تهیه غذا با مشکل مواجه می شوند و تعداد زیادی از حیوانات ولگرد در شهرها از جمله سگ و گربه غذای خوبی برای این گونه پلنگ ها هستند و نتیجه یکسان است. متاسفانه مشکل سگ ها و گربه های رها شده در شهرها جدی گرفته نمی شود و این معضل جدی و خطرناکی است که باید به آن رسیدگی شود.

برخورد و زنده ماندن این پلنگ را چگونه می بینید؟

متاسفانه صحنه ای که دیدم کاملا مضحک و غیرحرفه ای بود. خودروهای بدون تجهیزات و افراد غیرحرفه ای با ازدحام جمعیت به صورت دستی انتخاب می شوند در حالی که احیای حیوانات یک کار کاملا علمی و حرفه ای است باید دامپزشک حضور داشته باشد و محیط بانان آموزش دیده وارد عمل شوند.

آیا دامپزشکی در سازمان حفاظت محیط زیست برای چنین کاری وجود دارد؟

ببینید چقدر تعداد دامپزشکان شاغل در ادارات حفاظت محیط زیست کشور کمتر از استان های کشور است، به گونه ای که انتظار حضور افراد متخصص در این گونه موارد را داشت. هنوز علت مرگ پلنگ اعلام نشده و دقیقا نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما اگر نیروهای امنیتی پلنگ را شلیک کرده اند، حق با آنها بوده است. ما در این شهر دیده‌ایم که وقتی عملیات بقا حرفه‌ای نباشد، چاره‌ای نیست.

جمعیت پلنگ در کشور چقدر است و آیا خطر انقراض وجود دارد؟

در مورد جمعیت یوزپلنگ فکر می کنم قطعا منقرض شده ایم اما جمعیت پلنگ هنوز در خطر انقراض نیست اما با همین روندی که می بینید احتمال ناپدید شدن پلنگ طی چند سال آینده بیشتر می شود. ببینید من دنبال مقصر نیستم اما وقتی شکار پلنگ که غذای پلنگ است حداقل به دلیل مشکلات اقتصادی زیاد می شود پلنگ هم باید برای تهیه غذا به شهر بیاید و نتیجه امروز تمام می شود. . متاسفانه منابع ژنتیکی این موجودات را به راحتی از دست می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید