از نظر اسلام، خوش خُلق یعنی خلقت درونی زیبا داشتن است

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در درس اخلاق و در جمع طلاب علوم دینی ضمن تعریف حسن خلق و خوش اخلاق اظهار داشت: گاهی برخی افراد شوخی را خوش اخلاق می دانند در حالی که این امر اینطور نیست و شخصیت برعکس شخصیت است، یعنی ما شخصیت داریم و به فردی که زیباست، خوب می گوییم و شخصیت او را خوب و از طرفی زیبا می دانیم. شخصیت همچنین به این معنی است که یک وجود درونی خوبی دارد.

و افزود: به این معنا یعنی باطن انسان میزان است و اگر باطن انسان درست باشد به این معناست که متکبر و حسود و دلبسته به دنیا نیست و این است خداوند. خداوند متعال در مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید «وَینَکَا لَعَلَیْهِ خُلْقیَ عَظیم»، یعنی. پیامبر(ص) دارای شخصیت بلندی است و در حضور او فسق و فجور نیست و همه ارواح پیامبر ارواح اعتدال هستند.

امام جمعه اصفهان وی گفت: از نظر اسلام خوش خلقی به معنای خلقت باطنی است، در مقابل خلقت که آفرینش ظاهری است و وقتی صفات بد را کنار بگذارد، به همان اندازه صفات خوب را به دست می آورد و اگر یکی بد است، می تواند خوش اخلاق شود.

نماینده ولی فقیه در استان نظر علمای اخلاق را در مورد سختی تغییر نگرش های بد بیان کرد و گفت: فردی که باطن بدی دارد قابل تغییر نیست، مثلاً با حسادت کاری نمی توان کرد و البته این ویژگی ممکن است ریشه کن نشود، اما می توان حسادت خود را نادیده گرفت.

آیت الله طباطبایی، حسادت را برخلاف حسادت یک خصلت خطرناک دانست و ادامه داد: حسود در حسادت می خواهد بهتر از خود او را آزار دهد و وقتی حسود بخواهد از حسادت خود استفاده کند، بسیار خطرناک است و اگر انسان بخواهد. بر خلاف راه دین حرکت می کند، آهسته حرکت می کند و کارهای خطرناکی انجام می دهد.

این کارشناس رهبری اسرائیل را مصداق بارز این خصلت های ناخوشایند می داند و می افزاید: آنها هم مانند اسرائیل فکر می کنند که اگر چند خانه را خراب کنند و بچه ها را بکشند، برنده هستند، اما اینطور نیست و هر بچه ای که کشته می شود، برنده است. مثل اسرائیل را بمباران کنید زیرا مردم دنیا می فهمند و متوجه می شوند که رژیم صهیونیستی هیچ حس انسانیتی ندارد و این به ضرر اسرائیل است و گاهی حسادت اینطور عمل می کند و فهم و شعور را تغییر می دهد. به ازای هر نفر

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی وقتی می خواهد تظاهرات و اعتراضات علیه آنها را در دنیا توجیه کند، می گوید معترضان یهودی ستیز هستند، در حالی که هیچکس بیشتر از نتانیاهو یهودی ستیز نبوده و رژیم صهیونیستی پیرو آن است. از دین یهود

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: آنچه انسان را هدایت می کند ایمان به خداست و وقتی این ایمان وجود داشته باشد به انسان نور می دهد که حق و باطل را تشخیص می دهد.

گفت: در راه قله حق باید بسیار مراقب بود، پس دوستی عالم و متدین بگیر، زیرا بسیاری از انحرافات به خاطر وجود دوست بد است.

امام جمعه اصفهان افزود: انسان باید خیلی مواظب باشد چون شیاطین و انس و جن هستند و برای همه انبیا همینطور بوده و همیشه دشمن داشتند الان هم همینطور است.

وی عالم آفرینش را دارای دو خط نبی و طاغوت عنوان کرد و گفت: اگر انسان اندکی از سلسله انبیا انحراف پیدا کند، در ردیف طاغوت قرار می گیرد و بر اساس آیات قرآن کریم، انبیا و انبیا و انبیا و انبیا، انحراف می یابد. باید دانست که شیاطین در راه انحراف انسان الهام می شوند و نصیحت می کنند و خداوند این مشکلات را برای انسان ها قرار داده و شیطان را برای آزمایش انسان ها آفریده است.


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها