افزایش 70 درصدی حقوق بازنشستگان

افزایش 70 درصدی حقوق بازنشستگان

عبدالرضا مصری نایب رئیس شورای اسلامی در گفتگو با موضوع ارائه شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم تلاش کرد بر اساس شناسایی مشکلات کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قانون گذاری کند.

نماینده مردم کرمانشاه در شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسکن، معیشت، اشتغال، گرانی و جوانی جمعیت در حال حاضر از جمله مشکلات کشور است، گفت: با توجه به اینکه در زمان تشکیل مجلس یازدهم، در حال حاضر با توجه به مشکلات موجود در کشور، مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. برجام تصویب شد و کشور به همه تعهدات خود عمل کرد و در این زمینه عمل کرده بود اما طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبود، یکی از اولین کارهایی که مجلس یازدهم در دستور کار خود قرار داد تصویب یک راهبردی بود. قانون اقدام برای رفع تحریم ها

وی افزود: در این قانون مقرر شده بود که انجام تعهدات منوط به این است که طرف مقابل نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند، زیرا ما باید از برجام بهره اقتصادی ببریم.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه ما در مجلس تلاش کردیم نه خوش بینانه و نه بدبینانه، اما واقع بینانه قوانین را تصویب کنیم، افزود: چون 8 سال ساخت و ساز مسکن تعطیل شد، مجلس رفت تا قانون جهش تولید را تصویب کند. مسکن با هدف تولید یک میلیون خانه در سال از بین رفت.

مصری ایجاد صندوق ملی حمایت از نهضت مسکن و کاهش هزینه های پروانه های ساختمانی و تامین زمین برای توسعه مسکن را از جمله مزایای قانون جهش مسکن عنوان می کند.

نایب رئیس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه زمانی اثر این قانون در بازار دیده می شود، گفت: ساخت و ساز مسکن زمان بر است و زمانی که مسکن ساخته شده به بازار عرضه شود، تأثیر این قانون بهتر دیده می شود.
وی تصریح کرد: طبق قانون جوانان جمعیت به افرادی که صاحب فرزند سوم می شوند یک قطعه زمین رایگان تعلق می گیرد.

مصری با اشاره به مشکل بازار خودرو یکی دیگر از قوانین مصوب مجلس یازدهم را تصویب قانون سازمان صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: بر اساس این قانون واردات خودرو مجاز شد و پس از تصویب این طبق قانون قیمت خودرو بسیار پایین آمده است البته به نظر ما و همچنین روند واردات طولانی شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی در این مراسم ضمن تشریح اقدامات مجلس برای ایجاد اشتغال، به تصویب قانون صدور پروانه کسب اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مشکلاتی که جوانان تحصیل کرده ما با آن مواجه هستند، گرفتن مجوز برای راه اندازی کسب و کار است. در برخی موارد این افراد مجبور بودند به مدت 6 ماه، یک سال و حتی 2 سال از سازمانی به سازمان دیگر بروند و طبق این قانون بسیاری از مشکلات آنها حل شد و در این مدت بیش از یک میلیون و 200 هزار مجوز تنها از طریق پرتال ملی صادر شد. مجوزهای صادر شده

مصری ادامه داد: همچنین در راستای توجه به موضوع اشتغال از محل بودجه سال 1400 در تبصره 18 قانون بودجه سالانه اعتباراتی برای موضوع اشتغال پیش بینی شد که در سال اول حدود 20 هزار میلیارد تومان است. سال دوم یعنی 1401 حدود یکصد هزار میلیارد تومان و در سال سوم حدود 180 تلاش برای این مشکل در نظر گرفته شد.

این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا وعده های غذایی مردم در سال های اخیر کم شده یا وضعیت بهتر شده است، توضیح داد: اینکه تورم کاهش پیدا کرده خوب است، اما مردم فکر می کنند وقتی می گویند نرخ تورم است. کاهش یافته است، یعنی قیمت کالا کاهش یافته است، در حالی که این کلمه به این معنی است که قیمت کالا در گذشته افزایش نیافته است.

وی تصریح کرد: فکر می کنم توده های مردم کوچکتر شده اند. وقتی درآمد عموم مردم کمتر از نرخ تورم افزایش می یابد، توده مردم کمتر می شود، اما اگر درآمد به اندازه نرخ تورم افزایش یابد، تغییری در معیشت مردم ایجاد نمی شود و اگر درآمد افزایش یابد. بیش از سرعت تورم، فرصت جدیدی به زندگی مردم اضافه می شود. متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

نایب رئیس شورای اسلامی مجلس با بیان اینکه دولت و مجلس در تعریف مشکلات کشور تفاوتی ندارند و موضوع در تصمیماتی است که می تواند مشکلات مردم را در سریع ترین زمان ممکن حل کند، ادامه داد: به عنوان مثال در بودجه قانون سال 1401 چند کالای اساسی را تصویب کرده ایم و کارکرد کالابرگ الکترونیکی با قیمت شهریور 1400 به دست مصرف کننده می رسد که طبق مصوبه مجلس با توجه به وجود سامانه این امر محقق شد. اما دولت احساس کرد که سیستم ممکن است پاسخ ندهد، بنابراین این مشکل اعمال نشد، این یک اجرا است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم با بیان اینکه با تصویب رتبه معلمان بخشی از معیشت این قشر ترمیم شد، ادامه داد: در همسان سازی برای بازنشستگان این اتفاق افتاد اما چون مرحله ای بود چه شد. مورد نظر مجلس و دولت انجام نشد.

وی با بیان اینکه معیشت، مسکن، اشتغال و بحث جوانان از اولویت های مجلس و دولت در خصوص اصلاح ساختار بودجه است، گفت: لایحه بودجه 1403 بر اساس قانون جدید برای اولین بار در مجلس مطرح شد. در مورد چگونگی تجدید نظر در بودجه پیش از این دولت وضعیت کلی، تصمیمات و ردیف های بودجه را به مجلس ارائه می کرد، اما در قانون جدید ابتدا وضعیت کلی در اختیار مجلس قرار گرفته است که هدف از این عدد، مشخص شدن شفاف درآمد و هزینه در ردیف های کلی است. برای مواجهه با کسری بودجه

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مجلس مصمم است قانون بودجه را بدون کسری ببندد و هدف گذاری در برنامه هفتم باید از سال اول برنامه دنبال شود مثلا بحث تناسب بازنشستگان. حقوق باید از همان سال اول اعمال شود.

مصری با بیان اینکه حقوق سربازان 12 برابر شده است، گفت: در برنامه هفتم توسعه برای ظرفیت تولید در حوزه های پتروشیمی، فولاد، مس و … اقداماتی را پیش بینی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه برنامه های عمرانی قبلی فقط حدود 30 درصد عملیاتی شده بود، گفت: بسیار خوشبین هستم و امیدوارم با قانون برنامه هفتم و قانون بودجه فرصت هایی ایجاد شود، هرچند برنامه هفتم را به گونه ای تدوین کردیم که 100 درصد اجرا می شود اما پیش بینی من این است که این قانون بیش از برنامه های عمرانی قبلی اجرا شود و حداقل 60 درصد آن اجرا شود چرا که تلاش شده برنامه هفتم به صورت واقعی تدوین شود.

نایب رئیس شورای اسلامی ایران درباره افزایش سن بازنشستگی و یکسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم گفت: هیئت با آنچه برای همسان سازی مصوب شده بود موافق نبودند و همه ما علاقه مند بودیم که حداقل 70 درصد همسان سازی در برنامه هفتم انجام شود. سال اول، اما زمانی که دولت نماینده فرض کرد که ممکن است منبعی فراهم نشود و قطعنامه فقط روی کاغذ باقی بماند.

وی با بیان اینکه بحث افزایش سن بازنشستگی چندین بار بین کمیسیون تلفیق و صحن علنی مطرح شده است، تصریح کرد: در دنیا مطالعاتی در خصوص حداقل سن انجام می شود. زمانی که قانون سن بازنشستگی نوشته شد، امید به زندگی در ایران بسیار پایین بود، اما اکنون این رقم به 75 سال رسیده است.