اقتصاد ایران در دام قیمت اجباری است

اقتصاد ایران در دام قیمت اجباری است

قیمت گذاری اجباری که به آن مداخله تصادفی قیمت گذاری نیز گفته می شود، به عنوان یکی از رفتارهای مذموم در اقتصاد امروز شناخته می شود. زیرا تخصیص بهینه منابع منجر به انحراف می شود. در کشور ما اما همچنان شاهد قیمت گذاری اجباری بسیاری از کالاها و در شرایطی هستیم که قیمت ها در دنیا معمولا با مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شود.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که قیمت گذاری اجباری و مدیریت اقتصادی مبتنی بر نظام سوسیالیستی کاملاً دولتی مشابه آنچه در اتحاد جماهیر شوروی سابق اجرا می شد، سال هاست روشن بوده و هیچ کشور توسعه یافته ای در جهان حتی به چنین سیستمی نزدیک نمی شود. .

امیرحسین کاکایی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در این باره می گوید: نمی توانیم همه ناکارآمدی های نظام بروکراتیک، سیاسی و اجرایی کشور را با قیمت گذاری دستوری حل کنیم. به جای این موارد باید به بازسازی سیاست های اقتصادی و البته قوانین حاکم فکری اساسی کرد.

قیمت گذاری دستوری تولید را در دست گرفت

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تاثیر قیمت گذاری دستوری بر محصولات مختلف می گوید: چند سالی است که قیمت گذاری دستوری، تولید و صنعت را فرا گرفته است. از جمله خودروسازی و شرایط به گونه ای شده است که مردم، کارکنان و حتی مدیران صنعت خودرو معتقدند این صنعت دیگر نمی تواند رشد و توسعه پیدا کند. کار به جایی رسیده است که ما در ایران که استقلال را یکی از پایه های نظام خود قرار داده ایم، به هر قیمتی آماده واردات خودروهای فرسوده می شویم.

وی می افزاید: قیمت گذاری اجباری در صنعت خودرو چیزی جز رانت و ایجاد هزینه و در نهایت افت و کاهش کیفیت و اطمینان را به همراه نداشته است. البته وقتی شرکتی سالی 10 تا 20 هزار میلیارد تومان ضرر می کند و زیان انباشته به ارقام بالای 50 تا 70 همات می رسد، خود به خود در برابر زیان های چند صد میلیاردی یا حتی دو یا سه هزار میلیاردی بی حس می شود و فضای مبهم ایجاد می کند. فساد به خودی خود در آن رشد می کند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان می کند: مثل بدنی است که زخمی شده باشد. اما آنقدر گرد و غبار این بدن را می پوشاند که زخم اصلی از بین می رود و به تدریج میکروب ها و حتی کرم ها کار خود را انجام می دهند و به این بدن هجوم می آورند. صنعت خودروسازی ما در اوایل دهه 1990 نیاز به جراحی داشت. اما متأسفانه همسایه ها (سیاستمداران) به جای اینکه جراحان خوب را با تیم تخصصی بیاورند با علف رفتار کردند و به او رژیم دادند و غذای بدی به او دادند.

کاکایی تصریح می کند: در سال ۱۳۹۶ که دوباره تحریم شروع شد، انگار به جای اینکه به فکر درمان این بیمار سرطانی باشند و دکتر هژک را بیاورند، او را در مقابل تیرباران دشمن قرار دادند. البته عده ای هم از پشت به او چاقو زدند. البته ماشا… این صنعت قوی تر از آن بود که شکست بخورد. اما همانطور که امروز با شما صحبت می کنم، می توانم با اطمینان بگویم که این صنعت سقوط کرده است و آنچه ما به عنوان خودروسازی می بینیم، آخرین نفس خود را می کشد.

وی خاطرنشان می کند: اکنون همان سیاستمدارانی که این صنعت را به امروز رسانده اند در حال برنامه ریزی هستند و از یک سو دست و پای این صنعت را بیشتر می بندند و با داروهای اشتباه بیماری آن را گسترش می دهند و به جای جلوگیری از خونریزی شدید، گاهی اوقات او خنجرهای جدیدی گذاشته است تا بیشتر خونریزی کند. البته این سیاستمداران فکر می کنند که دارند لیوان می سازند و با آن خون پاک جایگزین خواهند شد. علاوه بر این در حال ساخت آخرین استحکامات در برابر دشمن خارجی هستند و با رفع تمامی موانع واردات خودروهای نو و دست دوم، این صنعت را مستقیماً در مقابل توپخانه دشمن قرار می دهند.

دلیل گرانی خودرو چیست؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: اما امسال ظاهرا کار به همین جا ختم نمی شود. کسانی که این سیاست ها را طراحی کردند و این نهاد عظیم را تا آنجا که توانستند تضعیف کردند، حالا استدلال جدیدی می کنند و می گویند دلیل گرانی خودرو در کشور گرانی نهاده های تولید و به جای حل مشکلات گرانی است. در مبنا و اصلاح نظام بیمار بانکی و بودجه ای، همان سیاست ها را برای صنایعی مانند فولاد و سایر مواد معدنی و پلیمری اعمال خواهند کرد.

کاکایی می افزاید: من اصلا نمی فهمم این سیاستمداران چگونه از این همه تخریب سود می برند. نمی دانم چقدر می خواهند اقتصاد را نابود کنند. متأسفانه، آن دسته از سیاستمدارانی که به شدت به یک اقتصاد کاملاً دولتی علاقه مند هستند و تمایلی به درگیر شدن با علم مدرن ندارند. آنها هنوز تمایلی به درس گرفتن از حقایق و اصلاح روش خود ندارند. حتی تا آنجا پیش رفتند که برخلاف سیاست های اعلام شده نظام عمل کردند و برخی از اصول اساسی قانون اساسی را زیر پا گذاشتند.

وی بیان می کند: سال گذشته رئیس جمهور دستور خصوصی سازی کامل صنعت خودرو را صادر کرد و حتی وزیر اقتصاد و معاونش برای تامین شرایط تلاش کردند. اما در نهایت مشخص نشد که این حامیان نظام استبدادی مخالف بخش خصوصی چگونه از این دستور خارج شدند. حتی شرایط را فراهم کردند تا شخص رئیس جمهور دیگر در این راستا سوالی نپرسد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می کند: جالب اینجاست که این اقوام نه تنها همان مقدار محدود سهام دولتی را تسلیم نکردند، بلکه در اقدامی بسیار ارتجاعی، اقدام هفتاد سال پیش شوروی را تکرار کردند و همه خودروها از جمله خودروهای دولتی را فروختند. و مالک خصوصی شدند و یک سیستم کاملاً دولتی در سیستم بازار ایجاد کردند کاکایی خاطرنشان می کند: در مورد عجیب تر، شورای رقابت حتی خودروهای وارداتی را در بحث انحصار قرار داد و به زودی با واردات خودروهای وارداتی، قیمت گذاری و حتی فروش آن ها انجام شد. به عبارت دیگر، به بهانه توسعه رقابت، در طول یک سال انحصار کامل دولتی را در دست داشتند.

در زمینه قیمت گذاری گندم هم مشکل داشتیم

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: اما آنقدر که می توانید کمیاب و گرانی خودرو را تحمل کنید، قطعا نمی توانید کمبود و گرانی نان را تحمل کنید. متاسفانه اخیرا شنیده ایم که با مشکل قیمت گذاری گندم مواجه شده ایم. در مورد آن فکر کنید ما می خواهیم دوباره گندم وارد کنیم. باز هم اعتیاد و گران تر.

کاکایی می افزاید: جالب اینجاست که دولت اکنون با موضوع قیمت تمام کالاها و خدمات استراتژیک مواجه است. دارو، گوشت، مرغ، تخم مرغ، میوه، سبزی و… در کنار نان همگی با مشکل قیمت گذاری از سوی دستگاه دولتی مواجه هستند.وی می گوید: قیمت گذاری دستوری آن ها جواب نداد، به نانوایی ها رفتند و خوانندگان خاص خود را درست کردند. کارت هایی که قیمت ها را نشان می دهند. تحت کنترل است. نتیجه چیست؟ کاهش کیفیت نان حداقل است. اما الان هم خودشان می گویند که بخش مهمی از گندم کشور قاچاق است.

در واردات بنزین با چالش جدی مواجه هستیم

این کارشناس صنعت خودرو همچنین خاطرنشان می کند: البته بحث قیمت گذاری در بحث های مهم تری مانند قیمت بنزین، برق، گاز و آب برای کشور تبدیل به یک موضوع شده است. امروز همه می دانیم که برای واردات بنزین با چالش جدی مواجه هستیم. البته این مشکل با درآمدهای نفتی قابل حل است. اما با معضل آلودگی و ترافیک ناشی از این سیاست غلط چه کنیم؟ حداقل دستمزدی که بتواند رضایت کارگر و کارفرما را تامین کند. نگه داشتن، رسیدن

ما سال ها ارز را قیمت گذاری کرده ایم

می گوید: تقریباً همه کالاها و خدمات استراتژیک را ذکر کرده ام. اما می‌خواهم به یک کالای استراتژیک اشاره کنم که از همه مهم‌تر است و قیمت‌گذاری اجباری آن فاجعه‌ای به بار آورده است که منشأ بسیاری از بلایای اقتصادی دیگر است: ارز. البته سواد اقتصادی ندارم. اما به وضوح از دیدگاه اقتصاددانان، آنها ارز را نوعی کالا می دانند.

این کارشناس اقتصادی می افزاید: متأسفانه سال هاست که ارز را اشتباه قیمت گذاری می کنیم و امروز که با شما صحبت می کنم حداقل سه نرخ ارز نیمه ارزی، ارز بازار و ارز آزاد داریم. ارز.» البته فرزین، رئیس کل بانک مرکزی دو مورد دیگر را قبول ندارد، اما متاسفانه واقعیت این است که این دو ارز تعیین کننده قیمت تمام شده کالاهایی مانند خودرو و قیمت آن در بازار هستند.

کاکایی بیان می کند: قیمت ارز ترکیبی زیربنای بهای تمام شده نهاده های تولید است و قیمت ارز بازار آزاد تعیین کننده قیمت بازار آزاد خودرو است. حتی می توانم ادعا کنم ارزی وجود دارد که نمی دانم بر چه اساس است، اما وجود دارد و قیمت ریال بالاتر از قیمت دلار 51 هزار تومان است. بیا یک نگاهی بیندازیم. حتی فکر می کنم اگر موضوع قیمت ارز آزاد، شفاف و یکپارچه بود، بسیاری از بلاتکلیفی های اقتصادی حل می شد و حتی برخی مشکلات اقتصادی نیز به سرعت حل می شد.

ما نمی توانیم همه ناکارآمدی ها را با قیمت گذاری تجویزی حل کنیم

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت می گوید: نکته کلیدی در اینجا این است که قیمت گذاری دستوری و مدیریت اقتصادی مبتنی بر یک نظام سوسیالیستی کاملاً دولتی مشابه آنچه در شوروی سابق انجام می شد، سال هاست که مشخص بوده و هیچ کس مشخص نیست. کشور پیشرفته دنیا حتی به چنین سیستمی نزدیک هم نمی شود چه برسد به پیاده سازی آن.

کاکایی می افزاید: نمی توانیم همه ناکارآمدی های نظام اداری، سیاسی و اجرایی کشور را با قیمت های دستوری حل کنیم. به جای این موارد باید به بازسازی سیاست های اقتصادی و البته قوانین حاکم فکری اساسی کرد. به عنوان مثال، جایی مانند وزارت صمت که من تا حدودی با آن آشنا هستم، به دو دلیل اصلی ناکارآمد است و من بر آن تاکید می کنم: اول اینکه حدود 20 سال از ادغام این دو وزارتخانه می گذرد و یک بازسازی اساسی انجام شده است. با فرآیندهایی که اتفاق نیفتاده اند انجام شود.

وی تصریح می کند: به یاد دارم که حتی زمانی که دو وزارتخانه از هم جدا شدند، فرآیندها به شدت ناکارآمد بود و حتی اگر همین دو وزارتخانه به حیات خود ادامه می دادند، باید روندها کاملاً برعکس می شد. نکته دوم که به جرأت می توانم بگویم یکی از ریشه های بزرگ ناکارآمدی و حتی فساد در وزارتخانه است، مشکل درآمد کارکنان و مدیریت منابع انسانی است.

کاکایی خاطرنشان می کند: امیدواریم وکلای مجلس قبل از استفاده از هوش مصنوعی دست از مخالفت با روش های علمی بردارند و از هوش عادی استفاده کنند و در سیاست های خود تجدید نظر کنند. به خصوص اخیرا دو موضوع بسیار خطرناک در دستور کار قرار گرفته است: اولی قیمت گذاری اجباری زنجیره تامین برای صنعت خودرو و دومی ایجاد وزارت بازرگانی.

وی تاکید می کند که به جای این دو وظیفه به اجرای سیاست های مشترک و اصول مشترک برگردیم و برای وزارت امنیت وزیری شجاع و با تجربه انتخاب کنیم و به جای طرح های توخالی از او جهش ناگهانی بخواهیم. تولیدی در اسرع وقت طرح اصلاح ساختار مدیریتی، نظارتی و اجرایی این وزارتخانه بسیار مهم را ارائه می کند و متعهد به توسعه و اجرای آن در کوتاه ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت است.
این کارشناس صنعت خودرو بیان می کند: در مجموع فکر می کنم اگر وکلای مجلس دوباره سیاست های کلی نظام را می خواندند و سیاست های خود را بر اساس منطق علمی استوار می کردند، بسیاری از مشکلات پیش نمی آمد.

دیدگاهتان را بنویسید