انرژی‌های تجدید پذیر راهکاری برای کاهش ناترازی برق

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده برای عبور از پیک بار سال 1403 مقرر شد 4 هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت موجود اضافه شود، گفت: بر اساس برنامه آینده وزارت نیرو. سهم RES در تولید برق باید به 10000 مگاوات افزایش یابد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در حال حاضر استفاده از نیروگاه های تجدیدپذیر که با استفاده از اینورتر به شبکه انتقال AC متصل می شوند در حال گسترش است و ویژگی اصلی این منابع این است که به عنوان منبع جریان مستقیم و میزان جریان عبوری عمل می کنند. اتصال کوتاه از طریق آنها تقریبا ثابت و نزدیک به جریان نامی نیروگاه هستند.

وی ادامه داد: در فناوری های قدیمی تر، در صورت وقوع اتصال کوتاه نامتقارن در شبکه، نمی توان جریان راکتیو توالی منفی را از نیروگاه تجدیدپذیر تزریق کرد و این دو ویژگی چالش های جدی برای حفاظت از راه دور خطوط انتقال ایجاد می کند. بنابراین همیشه شرایطی وجود دارد که محافظت از راه دور خط ممکن است نتواند عیب را تشخیص دهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: سیستم حفاظتی شبکه انتقال نباید باعث ایجاد اختلال و محدودیت در توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر شود، بنابراین لازم است در نحوه حفاظت از خطوط انتقال متصل به برق تجدیدپذیر فوری تغییراتی ایجاد شود. نیروگاه های پست

رجبی مشهدی تصریح کرد: عمده تغییرات شامل استفاده از دو رله دیفرانسیل طولی برای حفاظت خطوط در برخی آرایش ها یا فعال شدن POTT و منطق ضعیف حفاظت از راه دور در حفاظت های از راه دور موجود در برخی خطوط و شرکت مدیریت شبکه برق ایران در مقررات الزامات اضافی برای حفاظت در هنگام اتصال نیروگاه های تجدیدپذیر به شبکه انتقال، این تغییرات را توضیح داد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: در حال حاضر شاخص بازده صحیح سیستم حفاظتی شبکه برق ایران به بیش از 90 درصد رسیده است و میانگین سه ساله 87 درصد است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه ارزش این شاخص در شبکه برق آمریکای شمالی حدود 92 درصد است، گفت: این شاخص در سال 2005 در کشور حدود 59 درصد بوده که ناشی از اقدامات انجام شده توسط برق ایران است. شرکت مدیریت شبکه و همکاری شرکت توانیر و شرکت های برق منطقه به طور مداوم در حال بهبود است.

رجبی مشهدی در خصوص اثربخشی سیستم حفاظت از حوادث گفت: بررسی ها نشان می دهد که یکی از عوامل اصلی عملکرد نامناسب، خطاها و اشتباهات ناشی از عوامل انسانی است که برای موضوع آموزش نیروی کار و صلاحیت حرفه ای به کارشناسان این حوزه ضروری است. حوزه شرکت برق منطقه ای یا پیمانکاران باید توجه جدی تری داشته باشد و علاوه بر این در سال های اخیر روند خرابی رله های حفاظتی نیز افزایش یافته است، بنابراین لازم است نقدینگی لازم برای پروژه های اصلاح و بهینه سازی تخصیص داده شود. در بخش حفاظت به منظور تعویض رله های معیوب یا تکمیل پوشش محافظ.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران همچنین به یکی از نیازهای اصلی بخش حفاظت و شبکه برق اشاره کرد و گفت: مکان یابی دانش فنی تولید رله حفاظتی یکی از مهمترین نیازها است.

رجبی مشهدی در پایان با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدامات مختلفی از سوی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان به صورت پراکنده برای تولید رله های حفاظتی انجام شده است، پیشنهاد کرد کنسرسیوم ما بین یک شرکت صنعتی قدرتمند و دانشگاه ها یا شرکت های فعال کوچکتر مبتنی بر دانش باشد. در زمینه ساخت رله حفاظتی باید ایجاد شود تا امکان نهادینه شدن دانش فنی، تولید مستمر و باکیفیت رله های حفاظتی و ارائه خدمات پشتیبانی طولانی مدت فراهم شود.