ذخیره سازی گاز توسط صنایع راهکار جلوگیری از ناترازی انرژی


حسین حسین زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، لزوم پیش رفتن صنایع به سوی ذخیره سازی گاز برای جبران نانرازی سوخت در زمستان ها گفت: ذخیره سازی گاز توسط صنایع یکی از آن دست اقداماتی است که باید حتما در کشور شروع شود.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از راهکاری جبران ناترازی به ویژه در حوزه گاز پیش رفتن به سوی ناترازی است. کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای گاز خیز و نفت خیز به صورت میانگین بالای ۱۰ درصد از پیک مصرفشان گاز ذخیره سازی می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال آمریکا ۱۷ درصد، اوکراین ۱۶ درصد ذخیره سازی گاز دارند ولی این رقم در کشور ما بسیار پایین و حدود ۱.۱ دهم است.

حسین زاده در ادامه بیان کرد: اخیرا در حوزه ذخیره سازی گاز کارهای خوبی انجام شده و کارهای مطالعاتی چند میدان تمام شده و به فاز مناقصه و اجرای کار رسیده اند.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اما تا این اقدامات به وضعیت پایداری برسد زمان بر است گفت: سابقا برای ذخیره سازی گاز اقداماتی در سراج قم و یا ورامین داشته ایم که با همین اقدامات به ذخیره سازی ۱.۱ دهم درصد رسیده ایم.

وی افزود: در حوزه  دیپلماسی انرژی  هم زمانی که جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاد و خط اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا با محدودیت گاز مواجه شد و یا آسیب دید این ذخایر استراتژیک گاز آمریکا بود که به کمک اروپا آمد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: باید به حدی در حوزه  ذخیره سازی گاز گام برداریم  که نه تنها بتوانیم در دوران پیک مصرف گاز نیاز خودمان را تامین کنیم بلکه بتوانیم حتی صادرات گاز به کشورهای دیگر را داشته باشیم.

حسین زاده ادامه داد: پیش بینی که امسال از وضعیت ناترازی گاز می شود بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون متر مکعب در روز است یعنی نزدیک به ۲۵ درصد از گاز تولیدی کشور، این مسئله خیلی نگران کننده است.

رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: البته مسئله نگران کننده تر این است که وقتی بخواهیم در فضای ناترازی گاز قدم برداریم که یکی از اقدامات ذخیره سازی گاز است  متوجه می شویم که در بحث فشار افزایی فاز های پارس جنوبی که وضعیت بسیار بحرانی داریم و اگر در آن سرمایه گذاری نکنیم به بزرگترین موزه صنعتی دنیا تبدیل می شود.

حسین زاده ادامه داد: هم اکنون نزدیک به ۷ تا ۸ سال است که فقط می گویند در حال مطالعه هستند. بنابراین جدا از مسائل سیاسی،  وضعیت گازی کشور نگران کننده است و وقتی صنایع به دلیل ناترازی تعطیل می شوند جوانان بی کار می شوند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: عدم صادرات و عدم ارز آوری به داخل از جمله عواقب ناترازی گاز است. باید فکری اساسی برای حل این مشکلات صنایع بشود.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید