ذخیره سازی گاز در صنایع راهکار جلوگیری از قطعی گاز است

یک نماینده مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت سوق پیدا کردن صنایع به سمت ذخیره سازی گاز پرداخت و این اقدام را راهی در راستای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات صنایع و تعطیلی آنها در زمستان ها معرفی کرد.


جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره معضل ناترازی گاز در زمستان ها که مشکلات زیادی را برای کشور و مخصوصا صنایع به وجود می آورد و منجر به تعطیلی صنایع می شود گفت: به دلیل بالا بودن مصرف گاز در فصول سرد سال و اهمیت بالای بخش خانگی، صنایع در زمستان ها با قطعی گاز مواجه می شوند که باعث تعطیلی خطوط تولید آنها می شود و ضرر زیادی به آنها وارد می کند.

وی در ادامه بیان کرد: البته این مشکل مختص صنایع در کشور ما نیست و سایر کشورها هم در فصول سرد سال با کمبود گاز رو به رو می شوند. اما صنایع در کشورهای اروپایی برای جلوگیری از بروز این آسیب در زمستان ها به سمت ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز حرکت کرده اند و گاز مورد نیاز خود را در فصول گرم سال ذخیره می کنند و از آن در فصول سرد سال استفاده می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت نفت  در کشور ما در حال حاضر به دنبال تشویق و حمایت صنایع است تا مخازن ذخیره سازی گاز را ایجاد کنند. ما هم اکنون در بحث LNG و LPG بیش از نیازمان تولید داریم و کمتر هم نیاز به صادرات داریم  برای اینکه ناچار به سوزاندن این گاز و یا تزریق آن به خطوط گاز منازل نشویم می توانیم واحدهای صنعتی را تشویق کنیم که مخازن ذخیره سازی بزنند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: کشور ما با توجه به تنوع محصولات تولیدی، به انواع اشکال گاز دسترسی دارد و به همین دلیل علاوه بر مشوق‌های اعطایی، دولت طیف وسیعی از مخازن ذخیره گاز (مخازن زیرزمینی گاز طبیعی، تاسیسات ذخیره‌سازی CNG، تاسیسات ذخیره‌سازی LPG و تاسیسات ذخیره‌سازی LNG) را در دسترس صنایع جهت سرمایه‌گذاری قرار داده است تا صنایع با توجه به نیاز خود یک مدل از ذخیره‌سازی را انجام دهند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: دولت در زمینه جذب سرمایه‌گذار صنعتی برای ذخیره‌سازی گاز، مشوق‌های متنوعی را در اختیار صنایع قرار داده است که مهم‌ترین آن تخفیف برای گاز ذخیره‌سازی است.

قادری در ادامه بیان کرد: با این اقدام گاز صنایع در زمستان ها قطع نمی شود و منجر به گران شدن محصولات تولیدی آنها و ضربه به مردم نمی شود، زیرا با تعطیلی خطوط تولید و کاهش آن محصولات با افزایش قیمت مواجه می شود.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید