سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع مانعی برای قطعی گاز صنعتی


رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره لزوم سوق یافتن صنایع به سوی ذخیره سازی گاز گفت: مصرف سوخت در همه بخش ها در کشور ما بالا است و ما مصرف بهینه ای در سوخت نداریم  و به همین دلیل دستگاه های متولی برای تامین آن به مشکل برخورد می کنند. به دلیل مصرف غیر بهینه است که با ناترازی گاز در زمستان ها مواجه هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: مشکل این است که تجهیزات پربازده سرمایشی و گرمایشی در اختیار مردم قرار نداده ایم در حالی که اگر در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت وارد شویم سالانه 100 میلیارد عاید کشور می شود.

سنگدوینی در ادامه بیان کرد: یکی از مصوبات برنامه هفتم توسعه این است که روزانه یک میلیون 278 هزار بشکه بهینه سازی مصرف سوخت را انجام دهیم. از سوی دیگر به دلیل بهینه مصرف نکردن سوخت با ناترازی مواجه هستیم.

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور بالا 95 تا 98 درصد  ارگان ها و مردم و صنایع از گاز استفاده می کنند و از سوی دیگر تولید گاز طبیعی ما 900 میلیون متر مکعب است که در 3 ماه سرد سال به مشکل برخورد می کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: کشورهای بزرگ جهان که دارای ذخایر عظیم گازی هستند مثل آمریکا روسیه و کشورهای اروپایی در حال ذخیره سازی گاز هستند. به عبارتی در تابستان به دلیل مصرف پایین ذخیره سازی بالایی دارند و در زمستان به دلیل مصرف بالا از این مخازن استفاده می کنند.

وی گفت: ما در ذخیره سازی گاز خیلی عقب هستیم و باید وقتی تولید کننده و دارای مخازن گاز هستیم و فقط 3 ماه از سال را مصرف بالایی از گاز داریم و در تابستان مصرف گاز  پایین است باید اقدام به ذخیره سازی گاز کنیم.

سنگدوینی توضیح داد: اگر به سمت ذخیره سازی گاز برویم می توانیم به صنایع هم در زمستان ها سوخت بدهیم و این موضوع برای آنها دو سر سود است و به این وسیله این صنایع در زمستان ها هم تعطیل نمی شوند و چرخه تولید آنها فعال باقی می ماند و مردم هم از آن برخوردار می شوند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: در این حوزه باید سرمایه گذاری شود و صنایع به سمت تامین ذخایر برای ذخیره سازی گاز بروند. شرکت ملی نفت ایران در حال کار در این حوزه هستند. در سرخس و قم مخازن ذخیره سازی گاز داریم که اقدام به استحصال گاز می کنند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه باید به ذخیره سازی گاز توجه کنیم تا در فصل زمستان مردم مخصوصا در استان های مرزی و صنایع با مشکل رو به رو نشوند توضیح داد: صنایع باید به این نکته توجه کنند که بیش از همه صنایع با ناترازی گاز و با مشکل رو به رو می شوند و اگر به این سمت بروند قطعا خودشان سود می برند.

سنگدوینی توضیح داد: البته صنایع ما قالبا دوگانه سوز شده اند و ما می توانیم در تابستان اگر مخزن سوخت داشته باشند، سوخت مایع و ال پی جی و سی ان جی به آنها به قیمت پایین تر بدهیم.

وی گفت: در گلستان یک مخزن ذخیره سازی به نام مخزن قزل تپه داریم که این مخزن را فعال کنند. اگر این مخزن هم فعال شود استان های شمالی گلستان و مازندران از این ذخیره سازی می توانند منتفع شوند. بخشنامه این موضع از سوی دولت به صنایع ابلاغ شده و تسهیلات لازم  هم به صنایع اعلام شده  تا به سمت ذخیره سازی گاز حرکت کنند.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید