ذخیره سازی گاز اقدامی دو سرسود برای صنایع است

عضوکمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

یکی از اعضای کمیته صنایع و معادن شورای اسلامی اهمیت ذخیره سازی گاز توسط صنایع برای جلوگیری از عدم تعادل انرژی در فصل زمستان را تشریح کرد.



رضا تقی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در خصوص مقررات دولت برای صنایع برای ایجاد مخازن ذخیره سازی گاز برای جلوگیری عدم تعادل انرژی وی در زمستان گفت: این پیشنهادها و راهکارهای داده شده باید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و دولت پشت صنایع بایستد تا تحت فشار قرار نگیرند.

وی در ادامه گفت: ذخیره سازی گاز نیاز به مخازن دارد و باید نکات ایمنی در آنها رعایت شود. در کشورهای پیشرفته دنیا، صنایع بخشی از نیازهای گاز زمستانی خود را با ذخیره انرژی در تابستان تامین می کنند و این امری رایج در سراسر جهان است.

این نماینده مجلس افزود: در بحث مدیریت بهینه انرژی به نظر می رسد باید بازنگری های کلی داشته باشیم. معمولا در کشورهایی که این کار انجام می شود برای کاهش هزینه های زیرساختی تلاش می کنند تنها یک نوع انرژی را منتقل کنند و در کشور ما اگر صنایع به این سمت بروند باید در حوزه یک انرژی این اقدام محقق شود.

وی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال در آلمان بیشتر برق را حمل می کنند و حتی در خانه ها از برق برای تامین برق استفاده می کنند. البته شرایط آنها با ما متفاوت است و نیروگاه یکی از تولیدات داخلی آنهاست.

بیشتر بخوانید:

ذخیره سازی گاز صنعتی یک راه حل مهم برای جلوگیری از تعطیلی صنعتی است

دولت باید در اجرای فاز دوم تعرفه های افتراقی قاطعیت داشته باشد

ذخیره سازی گاز صنعتی راه حلی برای جلوگیری از قطعی گاز است

سرمایه گذاری در ذخیره سازی گاز توسط صنعت مانعی برای قطع گاز صنعتی است

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در آلمان در زنجیره ارزش ساخت و نگهداری نیروگاه ها، انواع انرژی را به برق تبدیل می کنند و سعی می کنند از این طریق هزینه های خود را کاهش دهند. در این زمینه ما نیز باید در ستاد خود به دنبال این راهکارها باشیم.

عضو کمیته ویژه جهش و رونق تولید خاطرنشان کرد: عدم تعادل انرژی در زمستان فشار زیادی به دولت وارد کرده است و در نتیجه این فشارها دولت مجبور به تعطیلی گاز صنعتی برای جلوگیری از آن شده است. قطع گاز در بخش خانگی اما زمانی که صنعت احتیاط ها را رعایت کرده و برای استفاده در فصول سرد سال و در زمان پیک مصرف به ذخیره سازی گاز روی آورد، قطعا از قطعی گاز جلوگیری کرده و تولید خود را متوقف می کند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: دولت تمام ضمانت های لازم را برای آنها ایجاد کرده است تا بتوانند گاز را به قیمت تمام شده تهیه کنند و فشاری به آنها وارد نشود. ذخیره سازی گاز یک مزیت دوگانه برای صنعت است.


آیا این خبر مفید بود؟