قرار است از نیروهای بومی سرحس در پروژه ذخیره سازی گاز شوریجه شرکت مپنا استفاده شود


ساعت: 16:43
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895555

نوری زاده با اشاره به استقرار مپنا در سرحس برای اجرای طرح ذخیره سازی گاز شوریجه دی، گفت: در راستای پیگیری درخواست های مردم، بازدیدی 2 ساعته از تاسیسات مپنا در منطقه عملیاتی نجیران داشتیم و در این مدت در این مدت. بازدید، ضمن بررسی مسائل و موانع، بر حداکثر جذب تمرکز داشتیم. بر نیروهای توانمند بومی تاکید کردیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسن نوری زاده سرپرست فرمانداری سرحس در گفت و گو با خبرنگار صبح توس با اشاره به راه اندازی شرکت مپنا در سرحس برای اجرای طرح ذخیره سازی گاز شوریجه دی اظهار داشت: برای پیگیری درخواست های مردمی 2. -بازدید ساعتی از محل شرکت مپنا در منطقه عملیاتی نجیران.

سرپرست فرمانداری سرحس تصریح کرد: از دکل و سکوهای مختلف در حال ساخت بازدید و همچنین در جلسات مدیران و کارشناسان ارشد مپنا و شرکت های پیمانکار حضور یافتیم.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدید ضمن بررسی مشکلات و موانع، بر جذب حداکثری نیروهای توانمند بومی مانند کار در سکوهای نفتی و همچنین امور قراردادی تاکید کردیم.

به گزارش صبح امروز، عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌گاه گاز شوریجه دی روز پنج‌شنبه 20 فروردین 1401 با دستور و حضور رئیس‌جمهور و با حضور جواد اوجی وزیر نفت در محل سکونت آغاز شد. منطقه عملیاتی شهرستان سرحس.

ذخیره سازی گاز در مخزن شاوریجه در دو فاز تعریف شده است که فاز اول آن در سال 1392 با ظرفیت تزریق 10 میلیون متر مکعب در روز برای 8 ماه گرم و برداشت 20 میلیون متر مکعب در روز (برای چهار ماه سرد) به بهره برداری رسید. ; گاز جمع آوری شده از طریق خط لوله 48 اینچی برای مصرف در شمال شرق کشور وارد شبکه گازرسانی می شود.

با توجه به لزوم توسعه انبارهای مدیریت سوخت در فصل زمستان، عملیات اجرایی فاز دوم شوریجه دی در قالب قرارداد BOT به گروه مپنا واگذار شده است. تاریخ اجرای قرارداد اول دی ماه 1401 و مدت قرارداد سه سال مهندسی، تهیه و استقرار و 20 سال بهره برداری می باشد.

حفاری 28 حلقه چاه، احداث مرکز جمع آوری، منطقه جداسازی، سه ردیف توربوشارژر و دو ردیف واحد رطوبت زدایی گاز از جمله اقدامات عملیاتی این پروژه است. میزان سرمایه گذاری (CAPEX) این پروژه 611 میلیون یورو (معادل 700 میلیون دلار) و ارزش قرارداد آن 2.2 میلیارد دلار است. بازیابی نیز درصدی از مقدار گاز تزریق شده و استخراج شده است.

افزایش ظرفیت تزریق گاز از 10 (در فاز اول) به 20 میلیون مترمکعب در روز (در فاز دوم) و افزایش ظرفیت برداشت گاز از 20 (در فاز اول) از اهداف پروژه ذخیره‌سازی گاز شعوریجه دی است. ) به 40 میلیون متر مکعب در روز (در فاز دوم). تقویت شبکه گازرسانی شمال و شمال شرق کشور و افزایش پایداری آن و استفاده از مزیت اقتصادی ذخیره سازی گاز ترکمنستان در فصول گرم سال با قیمت پایین و افزایش امنیت تامین انرژی از طریق توسعه ظرفیت ذخیره سازی پشتیبان. .

طراحی و تولید کمپرسور 340 بار برای اولین بار در کشور (قبلاً کمپرسورهای 100 بار در کشور تولید می شد) و بومی سازی و انتقال فناوری توربو کمپرسور مورد استفاده در پروژه از جمله پیشرفت های دانش بنیان است. معیارهای.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید