ایران و میدان آرش یکی از محورهای اصلی نشست قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج


سرها شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز دوحه با تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها، بر لزوم مشارکت تمامی کشورهای شورای همکاری در تمامی مذاکرات و نشست های منطقه ای و بین المللی مرتبط با ایران تاکید کردند.

به گزارش میدل ایست نیوز، چهل و چهارمین نشست شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه در دوحه برگزار شد و در پایان بیانیه مشترکی صادر شد.

سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز خود حملات رژیم صهیونیستی به نوار را محکوم کردند. غزه بر موضع شورای همکاری با ملت فلسطین تاکید کرد و خواستار پایان فوری جنگ در غزه شد.

رهبران شورای همکاری خلیج فارس با اعلام مخالفت خود با هرگونه توجیه و بهانه ای برای حملات اسرائیل به غزه به عنوان دفاع از خود، حملات به تأسیسات و زیرساخت های غیرنظامی در غزه را محکوم کردند.

آنها بر مواضع ثابت خود در مورد محوریت آرمان فلسطین و پایان اشغالگری اسرائیل و حمایت از حاکمیت ملت فلسطین بر تمامی سرزمین های فلسطینی اشغالی تاکید کردند.

در بخشی دیگر از این بیانیه، حاضران در جلسه امروز مدعی شدند که میدان گازی الدره (آرش) به طور کامل در آب های سرزمینی کویت قرار دارد و مالکیت این منابع طبیعی مشترکاً در اختیار عربستان سعودی و کویت است و آنها حق بهره برداری کامل از منابع را دارند. آنها آن را دارند

سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر مواضع و قطعنامه‌های ثابت در رابطه با روابط با جمهوری اسلامی ایران و لزوم رعایت قوانین بین‌المللی، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی کشورها، توافق کردند. حل و فصل اختلافات از طریق ابزارهای مسالمت آمیز به جای تاکید بر استفاده از زور یا تهدید.

آنها ضمن استقبال از توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط، ابراز امیدواری کردند که این توافق به حل اختلافات و پایان دادن به مناقشات منطقه ای از طریق گفتگو و کانال های دیپلماتیک منجر شود.

سران شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی از توسعه پرونده هسته ای ایران و تاکید بر آمادگی برای همکاری و تعامل موثر در این مورد، بر لزوم مشارکت همه کشورهای عضو شورای همکاری در تمامی منطقه ها تاکید کردند. و مذاکرات و جلسات بین المللی در این زمینه و خواستار رسیدگی به مسائل و نگرانی های امنیتی کشورهای شورای همکاری از جمله موشک های بالستیک، موشک های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین، امنیت دریایی و تاسیسات نفتی شدند.

آنها بر تعهد ایران به عدم تجاوز از میزان غنی سازی اورانیوم برای مقاصد صلح آمیز و نیاز به همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

در این بیانیه ادعای هر سه جزیره ایرانی (تنب کوچچ، تنب بزور و ابوموسی) شده است.

به گزارش ایسنا، میدان نفت و گاز آرش یکی از میادین توسعه نیافته استراتژیک کشورمان است که با منطقه بی طرف بین کویت و عربستان مشترک است. امتداد ساختمان میدان آرش در آب های ایران و منطقه بی طرف بین کویت و عربستان به میدان الدوره کویت می رسد که از سال 1975 شروع به کار کرده است.

بر اساس این حد حدود 40 درصد از تاسیسات نفت و گاز موجود در میدان آرش در آب های ایران قرار دارد. سال ها پیش شرکت ملی نفت ایران برای تعیین میزان ذخایر موجود اقدام به حفاری چاه اکتشافی (چاه شماره یک آرش) کرد که موقعیت این چاه نزدیک به خط مرزی مورد قبول کشورمان است. در 12 سال گذشته کشور کویت خط مرزی جدیدی را بر اساس نتایج لرزه نگاری انجام شده توسط شل برای این کشور تعیین کرده است که بر اساس این مرز، کل ساختمان میدان آرش در قسمت عربی میدان واقع شده است. اما این مرز هرگز استفاده نشده است. کشور ما پذیرفته نیست.


آیا این خبر مفید بود؟