دروازه رائفی پور آیا سرنخ رسوایی مصاف در دست سید نظامی موسوی است؟

دروازه رائفی پور آیا سرنخ رسوایی مصاف در دست سید نظامی موسوی است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین انتشار اسناد بانکی موسسه مصاف و نماینده مجلس که اخیرا رائفی پور او را به دریافت 140 سکه متهم کرده بود، ارتباط وجود دارد.

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: جزئیات اسناد مالی مؤسسه مصاف، مؤسسه ای تحت مالکیت علی اکبر رائفی پور طی روزهای گذشته منتشر شده است. این اسناد نشان می دهد که از سال 1401 حدود «صد میلیارد تومان» در موسسه خیریه مصاف که تحت عنوان «کمک های مردمی» بوده و بین افراد و شرکت های مختلف توزیع می شده، واریز شده است.

موضوع زمانی جالبتر شد که رئیس کل بانک مرکزی صحت اسناد را تایید کرد. محمدرضا فرزین روز شنبه اعلام کرد که انتشار این اسناد “غیرقانونی” است و عاملان این اقدام به اشد مجازات خواهند رسید.

وی با بیان اینکه پس از اطلاع از انتشار اطلاعات مالی این موسسه، دستور بررسی «نحوه دسترسی» و «انتشار غیرقانونی» این اسناد را به دو معاون و حراست بانک مرکزی صادر کرد، گفت:

این اسناد چند روز مانده به دور دوم انتخابات پارلمانی منتشر شد. به نظر می رسد هدف این پست تضعیف چهره های نزدیک رفیع پور از جریان های رقیب به ویژه جریان نزدیک کلیباف باشد. این اسناد را یکی از نزدیکان قالیباف منتشر کرده است اما رائفی پور به جز قالیباف مخالفان تاثیرگذار دیگری هم دارد.

جلیل محبی از چهره های نزدیک به محمدباقر قالیباف و دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر این اسناد را در کانال تگرامی خود منتشر کرده است. وی در واکنش به اعلام موضع رئیس کل بانک مرکزی در شبکه ایکس نوشت: به جای برخورد با افرادی که با تحقیق و تفحص از هیات بانکی همکاری کردند، باید با افرادی که در زمینه پولشویی شکست خورده اند برخورد کنید. '.

اظهار نظر محیبی حاکی از آن بود که سرنخ افشای اسناد را باید در کمیسیون تحقیقات و تحقیق بانکی جستجو کرد.

در مجلس یازدهم دو کمیسیون تحقیق و تفحص به صورت جداگانه برای بررسی عملکرد بانک های دولتی و بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی تشکیل شد. سید نظام موسوی در آذر 1400 به عنوان رئیس اولین کمیته بررسی و تفحص از بانک های دولتی انتخاب شد و تاکنون گزارشی از نتایج تحقیق و تفحص مجلس از بانک های دولتی و مستندات مربوط به موسسه مصاف منتشر نشده است. به نظر می رسد اولین گزارش رسمی آن کمیته باشد که به جای قرائت در صحن مجلس به صورت افشایی منتشر شد.

پیش از آغاز دور اول انتخابات شورای اسلامی، علی اکبر رائفی پور با صدا و سیما مصاحبه کرد. وی در برنامه جهان آرا که به صورت زنده پخش می شد اعلام کرد که در مجلس فعلی نماینده ای داریم که 140 سکه دریافت کرده اما صلاحیت وی تایید شده است.

داستان به همین جا ختم نشد. وحید اشتری، یکی از فعالان فضای مجازی نزدیک به جریان عدالت (مرد افشاگر پرونده سیسمونی قالیباف) در توییتی نوشت که فردی این سکه ها را دریافت کرده، در لیست اعتماد بوده و با رفیع پور رابطه خوبی دارد.

این فعال فضای مجازی نوشت رائفی پور نمی دانسته که این سکه توسط یکی از نمایندگان نزدیکش گرفته شده است و به همین دلیل حاضر نبود نامش را بیش از این ذکر کند.

اشتری بدون اشاره مستقیم به یکی از نمایندگان در توییتر خود نوشت: از آقای سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس انقلاب شنیدم ماجرای 140 سکه که یک نماینده است. گفته می شود که اطلاعاتی در مورد آن دریافت کرده ام.

اکنون با انتشار اسناد بانکی موسسه مصاف، احتمال ارتباط مستقیم افشاگری رائفی پور به عنوان نماینده با افشاگری علیه وی تشدید شده است.

جلیل محبی، افشاگر اسناد رفیع پور در گفت وگوی اینترنتی با علی علیزاده (معروف به آلیز) از دریافت «اسناد پولشویی رائفی پور» از نمایندگان مخالف کلیباف خبر داد.

آن نظر سرنخ مهمی بود. سید نظام موسوی رئیس سابق خبرگزاری فارس یکی از مخالفان ریاست جمهوری قالیباف است. وی به عنوان دبیر ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (آمنا) در گردهمایی انتخاباتی آن ائتلاف به آنچه «دیکتاتوری فرش در مجلس» نامید اعتراض کرد و گفت: یکی از مفروضات مردم این بود که اگر در انتخابات شرکت کنیم چه می شود. آیا بعدا اتفاق می افتد؟ آیا این وضعیت ادامه خواهد داشت؟”

سید نظام موسوی از ورود به مجلس بازماند اما دبیر مجلس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پیام انتخابات این بود که در ترکیب رئیس مجلس تغییر ایجاد شود.

وی گفت: این انتخابات پیام مهمی داشت که دیگر مردم از پدرخوانده‌گی و خویشاوندی و جریان فعلی برخی جریان‌های سیاسی که خود را برتر از دیگران می‌دانند و انگیزه‌ای برای شنیدن ندارند خسته شده‌اند و می‌خواهند برنامه‌ریزی جدیدی انجام دهند. “

موسوی تلویحا به تولیدکننده فرش «میثاق» یادآور شد. ائتلاف آمنا به رهبری دبیر موسوی پیش از برگزاری دور دوم انتخابات بیانیه ای صادر کرد و تاکید کرد که «در دور اول انتخابات بدون لکنت از لزوم تغییر و تحول در ساختار و اداره مجلس آینده صحبت کردیم. در دور دوم انتخابات با صدای بلند اعلام می کنیم که حضور ما در لیست های «انتخابات جدید» به معنای پذیرش هیچ شرطی برای ادامه دولت فعلی نیست.

با وجود شواهدی مبنی بر انتشار اسناد بانکی مؤسسه مصاف توسط همان نماینده که توسط رائفی پور متهم به دریافت سکه شده بود، هیچ مدرک معتبری مبنی بر هویت این نماینده وجود ندارد. از سوی دیگر، سید نظام موسوی در مورد اتهاماتی که جریان های عدالت خواه به وی وارد کرده اند، اظهار نظری نکرده است. خبرنگار رویداد۲۴ برای این گزارش تلاش کرد با موسوی تماس بگیرد اما تماس های او بی پاسخ ماند. از آنجایی که هر دو طرف در این مناقشه به هتک حرمت بیت المال پرداخته اند، پایگاه خبری اوات24 آمادگی خود را برای شنیدن مطالبات طرفین اعلام کرده است.