در روزی جدید به هیاهو علیه ایران ادامه دهید

در روزی جدید به هیاهو علیه ایران ادامه دهید

پس از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، واکنش های سیاسی و دیپلماتیک این آژانس همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام بیانیه مشترکی در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند. به گزارش ایسنا، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان شامگاه پنجشنبه در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در رویترز، بیانیه مشترکی صادر کردند که مدعی شده بود «ایران تولید اورانیوم خود را با خلوص افزایش داده است. 60 درصد.» و این اقدام ادعایی علیه ایران را محکوم کردند.

کوسه: پس از گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، واکنش های سیاسی و دیپلماتیک آن همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام بیانیه مشترکی در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند. به گزارش ایسنا، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان شامگاه پنجشنبه در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در رویترز، بیانیه مشترکی صادر کردند که مدعی شده بود «ایران تولید اورانیوم خود را با خلوص افزایش داده است. 60 درصد.» و این اقدام ادعایی علیه ایران را محکوم کردند. این چهار کشور همچنین ادعا می کنند که یافته ها نشان می دهد که ایران تولید ماهانه اورانیوم خود را سه برابر کرده و به 60 درصد رسانده است. آنها همچنین از ایران خواستند که فوراً این گام ها را برگرداند و از تشدید تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود خودداری کند. ایالات متحده و تروئیکای اروپایی گفتند که یافته‌ها نشان می‌دهد که ایران در مقایسه با ماه‌های گذشته «گامی به عقب برداشته است». رویترز با استناد به بیانیه‌ای که گفته است در رابطه با این گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای خود دیده است، گزارش داد که ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالا را افزایش داده و به روش قبلی خود برای کاهش تولید خود از اواسط سال 2023 پایان داده است». در این بیانیه همچنین آمده است که پس از این کاهش تولید، تاسیسات نطنز و فردو تا 60 درصد اورانیوم به میزان سه کیلوگرم در ماه تولید می کردند. در این بیانیه آمده است: «آژانس تأیید می‌کند که از اواخر نوامبر 2023، نرخ تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا 60 درصد به حدود 9 کیلوگرم در ماه در این دو تأسیسات افزایش یافته است.» در بیانیه امروز، ایالات متحده و سه کشورهای اروپایی همچنین گفتند: ما بر راه حل دیپلماتیک و عزم خود مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند تاکید می کنیم. همزمان با انتشار آن بیانیه، واشنگتن اتهامات منطقه‌ای را علیه تهران مطرح کرد و وزارت خزانه‌داری آمریکا یک فرد و سه نهاد را به اتهام تسهیل انتقال کمک‌های مالی از ایران به یمن به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. بر اساس بیانیه دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، نبیل علی احمد الخلحه مستقر در یمن و سه صرافی در ترکیه و یمن تحریم شدند. وزارت خزانه داری آمریکا همچنین مدعی شد که این تحریم ها برای مقابله با «اقدامات بی ثبات کننده» ارتش یمن اعمال شده است. نیروهای مسلح یمن اعلام کرده اند که تنها به کشتی هایی حمله خواهند کرد که به هشدارها مبنی بر عدم عزیمت به بنادر سرزمین های اشغالی بی توجه باشند و مسیر خود را تغییر ندهند.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، روز جمعه گفت که موضع غرب در قبال توافق هسته ای ایران از نظر استراتژیک اشتباه است و خطر ایجاد تنش های کنترل نشده را در پی دارد. اولیانوف با انتقاد از غربی ها به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «وضعیت کنونی مملو از احتمال تنش کنترل نشده در هر لحظه است، اما این انتخاب آنهاست. ما نمی توانیم آنها را مجبور کنیم به میز مذاکره بازگردند و هیچ کس هم نمی تواند. این یک موقعیت کوته بینانه و از نظر استراتژیک ناقص است. دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت که شانس احیای توافق اکنون “کم” است و توپ در زمین غرب است. وی پیشتر گفته بود: «اگر آمریکا و تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) از از سرگیری برجام در سال گذشته جلوگیری نمی کردند، سطح غنی سازی در ایران از 3.67 درصد فراتر نمی رفت.