بیانیه آزار جنسی سکوت سینما / این همه هیاهو بیهوده! / تاکنون شکایتی ثبت نشده است!


ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821584

پس از شروع طوفان، اعضای امضاکننده بیانیه و بسیاری از کارگردانان زن و مرد از آن حمایت کردند، اما تاکنون هیچ شکایتی در سازمان سینمایی و قوه قضاییه ثبت نشده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین روزهای فروردین ماه بود که خبر انتشار بیانیه ای از سوی زنان کارگردان سینما به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد؛ سمیه میرشمسی دستیار و برنامه ریز سینما از رفتارهای نامناسب یک بازیگر مرد و مشکلات زنان در پشت صحنه تولیدات سینمایی فاش کرد و این افشاگری باعث شد گروهی از زنان فعال در سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان اظهاراتی را ارائه کنند. ..

در بیانیه مدیران زن علیه آزار جنسی آمده است: «آنچه واضح است ماهیت سیستماتیک این خشونت است. نه تنها هیچ مکانیزمی برای بازدارندگی صاحبان قدرت از ارتکاب خشونت وجود ندارد، بلکه در یک قرارداد نانوشته، خشونت علیه زنان در محیط کار عادی می شود و هیچ عواقب جدی برای متجاوز و مسئولین شهرت و اعتبار به دست آمده توسط حامیان آنها وجود ندارد. از دست دادن این جنایات. »

همه این حواشی باعث شد سینما، سازمان سینمایی و حتی قوه قضائیه بلافاصله نسبت به این گفته واکنش نشان دهند. در پی این بیانیه محمد هزائی رئیس سازمان سینمایی از تشکیل «شورای اخلاق حرفه ای سینما» خبر داد و اعضای این شورا را به این شرح معرفی کرد: سینما، مشاور صنفی مائده چیکاز، از اعضای قوه قضائیه به نمایندگی. توسط کانون وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده در قوه قضائیه و انسیه شاه حسینی، نویسنده و کارگردان سینما..

خزاعی تصریح کرد: اولین ماموریت شورای اخلاق حرفه ای در سینما، کمیته ای بانوان متشکل از دو کارگردان، روانشناس، جامعه شناس و حقوقدان را برای بررسی مشکلات زنان کارگردان سینما و پیامدهای آن تعیین کرده بود. اقدام قاطع و گزارش به شورا در مورد نتایج پیگیری و تحقیقات.

در پی این ماجرا آزاده صمدی بازیگر سینما با انتشار پستی اینستاگرامی از تشکیل کمیسیونی پنج نفره برای امضای بیانیه مبارزه با آزار و اذیت جنسی و خشونت در سینماها خبر داد. در مجموع 516 زن امضاکننده در حوزه سینما و تئاتر به مدت دو روز در انتخابات مجازی شرکت کردند که هانی توسلی، ترانه علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد و مارال گیرانی برای یک هیئت پنج نفره انتخاب شدند. این پنج نفر با کمک حقوقدانان و مشاوران راه‌های تشکیل کمیسیون مستقل را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز به حضور رسانه‌ای یا اقدام قانونی و اداری، برای زمینه‌سازی مطالبات بیانیه گام بر می‌دارند..

با انتشار این بیانیه در روزهای ابتدایی و حمایت بسیاری از کارگردانان زن و مرد از این اثر، انتظار می رفت با شکایت این زنان حداقل پرونده ای از برخی از این آزارهای جنسی تشکیل و رسیدگی شود. با این حال رئیس سازمان سینمایی گفت: سازمان سینمایی از حقوق زنان کارگردانی که با تمام وجود مورد جفا قرار گرفته اند دفاع می کند اما هنوز کارگردانی به سراغ ما نیامده است.!!

سخنگوی قوه قضائیه امروز به رسانه ها گفت: هرگونه تعقیب و رسیدگی به اعمال منافی عفت از طریق مراجع قضایی ممنوع است مگر اینکه جرم در ملاء عام صورت گرفته باشد و شاکی خصوصی وجود داشته باشد. قوه قضاییه هنوز شکایتی مبنی بر خشونت علیه بازیگران زن ارائه نکرده است.

اصرار کارگردانان زن بر آزار جنسی در سینما کمی عجیب به نظر می رسد، اما هیچ شکایتی در این زمینه مطرح نشده است. البته برخی معتقدند ترس از طرد یا تحریم در سینما باعث شده این زنان جرات شکایت نداشته باشند، اما چرا این همه افرادی که ادعا می کنند در سینما به انحاء مختلف آزار و اذیت و تحقیر وجود دارد چرا حاضر به شکایت نشدند. ثبت شکایت، بازتاب ها و سوالاتی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید