رهگذر دیپلماتیک پشت میز مذاکره

رهگذر دیپلماتیک پشت میز مذاکره

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران گفت: همانطور که بارها تاکید شده، برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران همیشه صلح آمیز بوده و خواهد بود. را

ناصر کنعانی روز جمعه 17 دی ماه در بیانیه‌ای افزود: اینکه کشورهایی که مسئول وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران هستند به دنبال تغییر مقصر و قربانی با دل واقعیت هستند، بسیار مضحک است.

وی افزود: این کشورها باید به جای فرافکنی و موضع گیری سیاسی، عملکرد خود را در مذاکرات رفع تحریم ها در 2 سال گذشته بررسی کنند و نتیجه سیاست های غیرسازنده خود را ببینند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: غنی‌سازی تا سطح 60 درصد در مراکز غنی‌سازی ایران همواره در راستای نیازهای صلح‌آمیز کشور بوده و تحت نظارت بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت. آژانس.

کنعانی همچنین گفت: ایران از تمامی حقوق و تعهدات بین المللی خود آگاه است و به همکاری خود با آژانس در این زمینه ادامه خواهد داد. را

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: خروج از مذاکرات و طرح موضوعات غیرمرتبط و در نتیجه وضعیت کنونی مذاکرات، آمریکا و سه کشور اروپایی را در موقعیتی قرار نمی دهد که در زمینه انرژی هسته ای ادعایی داشته باشند. برنامه جمهوری اسلامی

کنعانی همچنین تاکید کرد: تجربه نشان می دهد که مطالبات و درخواست های یک جانبه و نبود اراده برای اصلاح گام های غلط کشورهای غربی نمی تواند کمکی کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته، مذاکره و دیپلماسی را بهترین راه حل نگرانی های کاذب درباره برنامه صلح آمیز هسته ای خود می داند. اکنون توپ در زمین آمریکا و سه کشور اروپایی است.

آنها باید تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ کنند و سیاست اعلامیه نویسی و فشارهای بی نتیجه را کنار بگذارند.

در همین راستا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه گفت: موضع غرب در قبال توافق هسته‌ای با ایران از نظر راهبردی اشتباه است و خطر ایجاد تنش‌های کنترل نشده را در پی دارد.

اولیانوف با انتقاد از غربی ها به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «وضعیت کنونی مملو از احتمال تنش کنترل نشده در هر لحظه است، اما این انتخاب آنهاست. ما نمی توانیم آنها را مجبور کنیم به میز مذاکره بازگردند و هیچ کس هم نمی تواند. این یک موقعیت کوته بینانه و از نظر استراتژیک ناقص است
خب.» این دیپلمات ارشد روسیه همچنین گفت که اکنون شانس احیای توافق کم است و توپ در زمین غرب است.

وی پیشتر گفته بود: اگر آمریکا و تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) از احیای برجام در سال گذشته جلوگیری نمی کردند، سطح غنی سازی در ایران در حال حاضر از 3.67 درصد فراتر نمی رفت.

زرگر، کارشناس مسائل بین الملل در این خصوص می گوید: اروپا و آمریکا متوجه شدند که تحریم ها بر وضعیت اقتصادی ایران تأثیر نامطلوب داشته و بر حوزه اجتماعی تأثیرات منفی گذاشته و نارضایتی را به دنبال داشته است. غرب نظاره گر این تحولات و آثار تحریم است، بنابراین غرب ممکن است لجاجت بیشتری نشان دهد مگر اینکه امتیازات خوبی بگیرد، اگر تنش در منطقه فروکش کند و منافع غرب در منطقه شناخته شود، می توان امیدوار بود که غرب باید منافع ایران را در نظر گرفت.

این کارشناس بین‌الملل گفت: تمایل و نیاز به ادامه مذاکرات و گفت‌وگوها درباره برجام وجود دارد. امروز اثر تورم بر اقتصاد شدید است و نارضایتی عمومی در ایران جایگاه ایران را تضعیف کرده است، اما مذاکرات دیپلماتیک همیشه ضروری است و از جایی جلوی ضرر را می گیرد.

با توجه به اینکه با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا، آیا می تواند بگوید که تا قبل از انتخابات 2024 شاهد توافق ایران و آمریکا خواهیم بود؟ گفت: این ممکن است. روسای جمهور آمریکا رویکردهای متفاوتی دارند.

سیاست خارجی آمریکا مانند یک کشتی بزرگ است که نمی تواند یکباره موقعیت خود را 180 درجه تغییر دهد. کشتی سیاست خارجی آمریکا مسیری را بر اساس منافع ملی و منافع جهانی این کشور طی می کند، بنابراین با تغییر رئیس جمهور نمی توان گفت سیاست خارجی بلافاصله تغییر می کند.

استراتژی‌های آمریکا در قبال ایران در بلندمدت ثابت است، اما تاکتیک‌ها تغییر خواهد کرد، بنابراین نمی‌توان گفت که چه با آمدن رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه و چه با ادامه دولت دموکرات، تغییرات عمده‌ای رخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد دموکرات ها و بایدن این قدرت را دارند که هر لحظه بر اساس رویکردهای سیاست خارجی آمریکا مذاکره کنند و به توافق برسند اما توافق حاصل شده در حیطه اختیارات رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

منبع: آرماند تودی