سازمان هواشناسی هشدار آبگرفتگی و سیلاب داد

بر اساس پیش بینی کلی نمودارهای سینوپتیک و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق شمال غرب و مرکز استان قم، شمال اصفهان، زنجان، قزوین، شمال استان‌های تهران و البرز، دامنه‌های شمالی البرز در استان‌های مازندران و شرق گیلان، برخی مناطق شمال شرق و جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابرناکی خواهد داشت. ، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید.

فردا چهارشنبه علاوه بر مناطق مذکور در همدان و شرق کردستان رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

روز پنجشنبه با گسترش بارندگی در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی، شرقی و مرکزی و جنوبی البرز، شرق گیلان، غرب مازندران، بخش‌هایی از شمال شرق و همچنین نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان به ویژه در بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در طول شب پیش بینی می شود.

روز جمعه در کوه های مرکزی البرز، بخش هایی از مرکز و جنوب شرق بارندگی خواهد بود. شنبه هفته آینده بارش ها در نواحی شمال غرب و جنوب شرق ادامه دارد.

به گزارش تسنیم، در 5 روز آینده در برخی مناطق مستعد بارش تگرگ، وزش باد شدید و گرد و خاک همراه با سامانه بارشی دور از انتظار نیست.

همچنین طی سه روز آینده در نواحی شمال شرق و شرق کشور به ویژه در منطقه زابل، شرق، مرکز ایران و استان های واقع در دامنه های جنوبی مرکزی و مرکزی وزش باد شدید و گاهی گرد و خاک پیش بینی می شود. البرز شرقی.

امروز خلیج فارس و تنگه هرمز و تا 5 روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

هشدار زرد برای فعالیت سامانه بارشی

مهلت: جمعه 18.03.1403

نوع خطر: باران شدید، رعد و برق، باد موقتی شدید، در نقاط غبارآلود، در نقاطی تگرگ.

حوزه اثر:

سه شنبه 15/03/1403: غرب آذربایجان غربی، شرق گیلان، مازندران، قزوین، مرکزی، قم، شمال اصفهان، نیمه جنوبی زنجان، شمال همدان، کوه‌های استان‌های البرز، سمنان، تهران و خراسان رضوی.

چهارشنبه 16/03/1403: آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، گیلان، مازندران، شمال اصفهان، کوه های استان های سمنان و گلستان، جنوب. سیستان و بلوچستان

پنجشنبه 17/03/1403: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، قم، گیلان، مازندران، شمال اصفهان، کوه های استان های سمنان و گلستان، جنوب سیستان. و بلوچستان

جمعه 18/03/1403: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، کوه های استان های زنجان، همدان، مرکزی، البرز، قزوین، تهران و کرمان.

اثر خطر: احتمال آبگرفتگی جاده، احتمال جاری شدن آب، وزش باد نسبتا شدید، رعد و برق، احتمال تگرگ، لغزندگی به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال آسیب به تاسیسات موقت و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، ممنوعیت استراحت در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت های طبیعت گردی در بعد از ظهر، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی به ویژه در بعد از ظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و مناطق مرتفع. حصول اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال ها و آبراه ها و اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت در بخش کشاورزی.

هشدار زرد برای افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج دریا

مهلت: اوایل سه شنبه 15/3/1403

نوع خطر: افزایش حداکثر سرعت باد در حد 22 گره و افزایش حداکثر ارتفاع موج تا 1.5 متر در مناطق ساحلی و به ویژه دور از ساحل.

حوزه اثر:

سه شنبه 15/03/1403: غرب دریای عمان و نواحی نزدیک به سواحل استان خوزستان.

اثر خطر: خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در تردد و فعالیت های دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک، قایق های ماهیگیری، نیمه سنگین و سنگین، قطع فعالیت سکوهای نفتی. .

توصیه: عدم شنا، فعالیت های تفریحی و ماهیگیری، پرهیز از تردد شناورهای سبک، نیمه سنگین و سنگین، انجام اقدامات لازم برای فعالیت های ساحلی و دریایی و همچنین سکوهای نفتی و آمادگی برای مقابله با خسارات احتمالی.