هشدار آب و هوا؛ آبگرفتگی در ۵ استان/احتمال آبگرفتگی جاده در ۶ استان

هشدار آب و هوا؛  آبگرفتگی در ۵ استان/احتمال آبگرفتگی جاده در ۶ استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال آبگرفتگی در 5 استان و احتمال آبگرفتگی جاده ها در 6 استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی از تمدید و تقویت فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های محلی، رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد شدید، احتمال گرد و خاک، در نقاطی تگرگ، کاهش نسبی درجه حرارت.

این وضعیت جوی از شامگاه شنبه تا اواخر وقت یکشنبه (30 تا 31 اردیبهشت) در دامنه‌ها و ارتفاعات تهران، البرز، قزوین، مرکزی و گیلان پیش‌بینی می‌شود.

در نتیجه این خطرات احتمال لغزندگی جاده ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب، طغیان جاده، طغیان رودخانه، صاعقه، تگرگ، آسیب دیدن سازه های موقت مانند بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در پرواز و احتمال سقوط وجود دارد. سنگ ها در مناطق کوهستانی

برای کاهش خسارات احتمالی خودداری از چادر زدن در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در تردد بین شهرها، پرهیز از فعالیت های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و مکان های مرتفع، اطمینان از استحکام امکانات موقت و کانال های لایروبی شده و آبروها با در نظر گرفتن احتمال وقوع تگرگ توصیه کردند که اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی انجام شود.

همچنین این سازمان با صدور اخطاریه زرد نسبت به ادامه فعالیت سامانه بارشی، ناپایداری های محلی و نفوذ سامانه جدید بارشی، بارش شدید باران، رعد و برق، در مناطق دارای تگرگ، وزش باد شدید موقت در نقاط همراه با گرد و غبار هشدار داد. و کاهش نسبی دما

این وضعیت آب و هوایی دوشنبه (1 خرداد) در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، نیمه شمالی و کوه های جنوبی سیستان و بلوچستان، کوه های هرمزگان و روز سه شنبه (2 خرداد) در نیمه شمالی خراسان رضوی، شرق. خراسان شمالی این اتفاق در سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی خواهد افتاد.

با توجه به این مخاطرات، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال لغزندگی معابر، احتمال جاری شدن آب، احتمال طغیان رودخانه، رعد و برق، مه و کاهش دید وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور پرهیز از استقرار در بستر رودخانه ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در کوهستان و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل ها و لایروبی را ضروری می داند. کانال ها و آبراه ها

در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی، یک پدیده جوی پیامدهای منفی و خسارات احتمالی پیش بینی شده است. هشدار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک رویداد مضر صادر می شود. هشدار زرد به این معنی است که یک پدیده جوی رخ خواهد داد که ممکن است باعث اختلال در سفر و فعالیت های روزانه شود. این هشدار برای اطلاع رسانی به مردم صادر می شود تا بتوانند برای مواجهه با پدیده جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید