شاهنامه کُردی در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت می‌شود

مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام:

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از ثبت شاهنامه به زبان کردی در فهرست آثار ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری موج ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام وی گفت: شاهنامه به عنوان یکی از میراث کهن ما ایرانیان از گذشته های دور مورد توجه مردم استان ایلام بوده است. همین جایگاه والای مردم این استان باعث شد این اشعار در گذشته های دور به زبان کردی ایلام ترجمه شود.

مدیرکل میراث، گردشگری و صنایع دستی ایلام اضافه کرد: هم اکنون نیز این اشعار که به صورت سینه به سینه به دست ما رسیده است در بین مردم استان ایلام به ویژه روستاییان و عشایر که هنوز پیوندهای آن را نشکسته اند رواج دارد. با گذشته خود، که اهمیت آن را برای ثبت در فهرست آثار ناملموس کشور دو چندان می کند.

وی تصریح کرد: به همین منظور این اداره کل در نظر دارد به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز بزرگداشت حکیم ابوالکاسم فروسی، پرونده اثر ناملموس شاهنامه به زبان کردی را برای ثبت به وزارت مربوطه ارسال کند.

شریفی ضمن برشمردن اقدامات فرهیختگان و نخبگان استان ایلام برای حفظ و حراست از این میراث کهن، به اقدامات افراد برجسته ای همچون سیاوش لطفی کار اشاره کرد که گام های مهمی در این راستا برداشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: سیاوش لطفی از پیشکسوتان ادب و فرهنگ استان ایلام در سال 1400 موفق به ترجمه اشعار شاهنامه به زبان کردی ایلامی در سه جلد شد که گام مهمی است. در حفظ و حراست از میراث فرهنگی به جا مانده از گذشته.



آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها