15 اثر واقعی تاریخی و فرهنگی استان مرکزی در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اسماعیل شراهی رئیس گروه حفظ و احیای آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی گفت: سال گذشته 7 اثر استان شامل سه آب انبار تاریخی در شهرستان آشتیان در فهرست املاک ثبت ملی شد.

وی بیان کرد: پرونده دارای 15 اثر تاریخی استان شامل: قلعه جمشیدی نیمور، قلعه اردامین ساوه، غار علی هوردنده و گاوخور تفرش، قلعه لاریجان محلات، حمام بازرجان، قلعه بازرجان در بازرجان، صخره های روستای راوه دلیجان، حمام محلات است. زیر روستای هزاوه، قنات حسن آباد کمیجان، بخش عمردیل روستای راوه دلیجان، بخش چسمه فاطمه روستای راوه دلیجان، قنات دوولی روستای راوه دلیجان و همله چاله (اسلامی) خمین تهیه و مستند شده و در انتظار تایید است.

شراهی گفت: بیش از 2200 اثر تاریخی و محوطه باستانی در استان شناسایی شده که 908 اثر در فهرست آثار ملی و قنات ابراهیم آباد نیز در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

وی افزود: امسال 15 پرونده با آثار تاریخی استان برای ثبت ملی تهیه شده که 7 پرونده مربوط به قلعه ها و حمام های تاریخی است.

رئیس گروه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: از 15 پرونده تشکیل شده در سال جاری، پنج پرونده در دلیزان، سه پرونده در تفرش، یک مورد در خمین، یک پرونده تشکیل شده است. در آشتیان، دو مورد در آشتیان، دو مورد در محلات و ساوه، یک مورد کمیجان و یک مورد روستای هزاوه از توابع اراک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید