15 اثر ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید


ساعت: 14:12
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1918057

وی از ثبت 15 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: استان گیلان دارای ذخایر فرهنگی منحصر به فردی است که حفاظت از آنها بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 آذر، ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: 15 اثر از میراث ناملموس استان گیلان از جمله آیین جمع آوری پیله ابریشم (کچچینی-کژچینی) و آیینی است. حمایت از کشاورزی گیلان در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی به تشریح روش سنتی تهیه شیرینی کاکا (کوی کاکا)، آیین سنتی علم جوش (علم جوش، علم پرخ) آستارا و باورهای مرتبط با آن، مراسم انتخاب میراب (سنت مراب گیری)، مهارت سنتی بورانی پرداخت. پخت پلو (بورانیه پلو) آستارا و باورهای مربوط به آن و مهارت سنتی پخت ماهی دراز (لونگی ریبا) آستارا و باورهای مربوط به آن از دیگر آثار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ادامه داد: پیراهن تالشی زنانه و مردانه (شای، شای، شای، شای)، شال تالشی طرح مربع (کلاقی، کلقه، کلقی، دویاق)، دامن تالشی زنانه و شلوار تالشی مردانه ( شالو، شوور، شولار)، روسری حجاب یا عرق تالشی (چامبه، چمبه، چنگال توکا)، جوراب تالشی مردانه و زنانه (گاوه، گاوافه، گورو، پوپو)، مهارت سنتی پخت باسترما لونگی (باسترما پلو) آستارا و باورهای مرتبط علاوه بر این، مهارت سنتی پخت نان زرین (نان زران، زرنگ، زرین) نان تالشی و باورهای مرتبط با آن و مهارت سنتی فرآوری چای (دس چای) نیز در فهرست آثار ملی ناملموس کشور قرار دارد.

جهانی با تاکید بر اهمیت حفظ ارزش های اجتماعی، سنت ها، آداب و رسوم، روش ها و جنبه های کارکردهای انسانی، خاطرنشان کرد: استان گیلان دارای ذخایر فرهنگی منحصر به فردی است که حفظ و حراست از آنها بسیار حائز اهمیت است و این اداره کل در حفظ و صیانت از آنها بسیار جدی است. گنجینه های فرهنگی برنامه ریزی های لازم را در دستور کار قرار دادند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید