انجام فعالیت های مرمتی 30 اثر تاریخی در منطقه مرکزی / 20 اثر منقول، غیر منقول، ناملموس و طبیعی در منطقه ثبت ملی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی مرزبان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی از انجام 30 عملیات مرمتی بناهای تاریخی استان در سال گذشته خبر داد و گفت: برای مرمت این آثار تاریخی بیش از 42 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه این بناها با وام های ملی و استانی و پس از برنامه ریزی توسط اداره حفاظت و مرمت این اداره کل مرمت و بهسازی شده اند، گفت: بازار تاریخی اراک، حج. خانه آقا محسن اراکی، مسجد مس سر شهرستان دلیجان، امامزادگان 72 تن سارو، امامزاده محمد فام تفرش از بناهای مهم و شاخص استان هستند که سال گذشته مرمت شدند.

مرزبان گفت: فرصت ها و ظرفیت های فراوان استان مرکزی در حوزه میراث فرهنگی با وجود بناها و اماکن تاریخی یادآور دوره های مختلف تاریخی در سطح بالایی قرار دارد. هر ساله گردشگران مختلفی از مناطق مختلف برای دیدن این اثر تاریخی به حومه شهر می روند.

وی افزود: در جریان مرمت و احیای بازار تاریخی اراک با توجه به اهمیت این مجموعه فعالیت های مرمتی مستمری انجام می شود که در این راستا سال گذشته در این مجموعه بخش های مختلفی از این اثر مرمت شد آثاری در بافت تاریخی. بازار اراک در خانه نبی زاده، سرای کاشانی، صندوق‌سازان، سرای تقوایی و بازارچهارسوق بود. اراک و در برخی خانه ها با مشارکت مالی بازاریان و تجار ساخته شد.

مرزبان ادامه داد: عملیات مرمت تدریجی و مستمر است چرا که مرمت آثار تاریخی به مرور زمان انجام می شود و نمی توان اعلام کرد که مرمت بناهای تاریخی با این قیمت تمام شده است.


ورود 20 اثر در فهرست آثار ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: سال گذشته 20 اثر منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی از استان مرکزی با جمع آوری اطلاعات لازم و تشکیل پرونده قضایی در سطح ملی به ثبت رسید.

مرزبان تلاش برای ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و … را می داند. بناهای تاریخی استان را یکی از مهمترین اقدامات حفاظتی آنها برشمرد و گفت: در این راستا سال گذشته با ارسال 20 اثر به استان و ارسال به وزارتخانه مربوطه موفق به ثبت آنها شدند. که شامل: 7 اثر در فهرست آثار غیرمنقول، 3 اثر در فهرست میراث طبیعی ملی، 5 اثر در فهرست آثار ناملموس و 5 اثر در فهرست آثار منقول بود.


مرمت 41 محوطه فرهنگی و تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به مرمت 41 محوطه تاریخی و فرهنگی در سال 1400 گفت:


ثبت 220 مکان فرهنگی و تاریخی در سامانه خرید

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به ثبت 220 محوطه تاریخی در موزه های استان در سامانه جم گفت: این محوطه ها شامل اموال تاریخی، عمومی و خصوصی موزه های ثبت شده در این سامانه است. . . “

مرزبان افزود: همچنین در سال گذشته پرونده شش اثر تاریخی برای محرمانگی تهیه و به وزارتخانه ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به تجهیز و تکمیل موزه خصوصی شهاب سنگ در نراق در سال گذشته، افزود: هم اکنون بیش از 200 قطعه شهاب سنگ در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

مرزبان با بیان اینکه در سال های اخیر موزه های استان به سیستم های الکترونیکی و امنیتی مجهز شده اند، تاکید کرد: در سال 1400 مالک محترم موزه خمین نیز برای امنیت بیشتر به سیستم های الکترونیکی و امنیتی مجهز شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید