مرمت و مرمت مجموعه تاریخی گنج آباد مستلزم حل و فصل اختلافات بین ورثه است/ غار یل کورپو یک اثر طبیعی است و ثبت ملی نشده است.


ساعت: 15:22
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1818368

گزارشی از مجموعه تاریخی گنج آباد و غار یل کورپو در بخش انگوره شهرستان ماهنشان.

مجموعه تاریخی روستای گنج آباد از توابع انگوران شهرستان ماهنشان در حال تخریب است و غار یل کورپو در روستای میانج مسیر سواری از این بخش ندارد. مشکل مجموعه تاریخی گنج آباد به دلیل اختلاف بین وراث است. نرسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; بناها و بناهای تاریخی به جا مانده از گذشته میراث فرهنگی و معرف تمدن و تاریخ کشورمان است که در نقاط مختلف کشور وجود دارد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسئول حفظ، معرفی و نگهداری این آثار است. بناهای تاریخی آثار تاریخی در مناطق مختلف، علاوه بر ارائه تاریخ این منطقه، محل بازدید و تحقیقات تاریخی محققان و علاقه مندان به این حوزه است. استان زنجان نیز دارای آثار تاریخی فراوانی است که همه ساله در ایام نوروز و سایر ایام سال مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرد. یکی از آثار تاریخی روستای گنج آباد بخش انگوره ماهنشان مجموعه تاریخی خانه اربابی، حسینیه و قلعه تاریخی است که متاسفانه در حال تخریب است و نیاز به مرمت دارد، اما مرمت این اثر تاریخی در حال انجام است. متأسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.


021e7816 6369 4278 8682 c5bf9ee8fc75 خبر خاکستری


* تاریخی مجموعه تاریخی گنج آباد در حال تخریب است

یکی از مخاطبان سایت خبری-تحلیلی موج رسا با ارسال عکس هایی از مجموعه تاریخی گنج آباد برای این پایگاه خبری-تحلیلی در بیانیه ای نوشت: قدمت آن به زمان ساسانیان و قبل از اسلام می رسد و از آثار انگوره محسوب می شود. مقاصد گردشگری ویران شده است.


162c48f6 5272 4e7e b33d 46dc73d7aae8 خبر خاکستری

وی در پیامی دیگر با ارسال عکس هایی از غار یل کورپو نوشت: این غار زیبای یل کورپو در روستای میانج انگوران است که نه امکانات اصلی دارد و نه جاده مناسب، برق و… و گردشگران نوروزی. 1401 از ارائه خدمات در بخش آنگورا ناراضی هستند.

پیام های فوق ما را بر آن داشت تا با پیگیری های کارکنان فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علت تخریب و عدم حفاظت بنا را مشخص کنیم.


c5b45d15 8ea8 414d bbaf 3328d7c3e5cf خبر خاکستری


* مرمت و احیای مجموعه تاریخی گنج آباد مستلزم حل اختلاف و جانشینی وراث است.

عابدین صفایی نسب، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موج رسا؛ وی با بیان اینکه قلعه تاریخی، خانه اربابی و حسینیه روستای گنج آباد با تلاش فراوان در سال های اخیر به عنوان «مجموعه تاریخی گنج آباد» ثبت ملی شده است، گفت: این مجموعه به ثبت آثار ملی رسیده است اما به دلیل وجود وارثان، وراث باید ابتدا اجازه دهند میراث فرهنگی در آنجا فعالیت کند.

وی در خصوص اینکه گفته می شود مجموعه تاریخی گنج آباد در حال تخریب است، گفت: مرمت یا احیای این مجموعه نیاز به اجازه ورثه دارد در حالی که وراث نیز بین آنها اختلافاتی دارند.

صفایی نسب خاطرنشان کرد: 3 نفر مدعی مالکیت این مجموعه هستند و می گویند ما وارث باک گنجعلی و یکی از وارثان بهادرخان هستیم. .

رئیس اداره میراث، گردشگری و صنایع دستی مخنشان گفت: این مجموعه مانند خلوت است تا زمانی که اختلاف سه گروه مدعی مالکیت حل نشود و وراث اصلی مشخص نشوند، کاری نمی توان کرد.


d78ae0eb 82e1 4f65 9e74 f6f24e92bbd1 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه اگر مجموعه عمومی باشد می توانیم از طریق روستا و بخشداری کاری انجام دهیم، گفت: اما چون ورثه وجود دارد کاری از دست ما برنمی آید احیا و مرمت شده است که نیاز به اجازه وراث دارد.

صفاییناسب با تاکید بر اینکه اختلاف بین وراث حل نشده و مالکیت مجموعه نامشخص است، گفت: وراث با یکدیگر به توافق برسند و این سرمایه ملی و تاریخی را از دست ندهند.


2788fcc4 b2fc 4bec 81ed 437bc18f410b خبر خاکستری

وی گفت: مجموعه تاریخی گنج آباد شامل خانه اربابی، حسین و قلعه و مرتبط با اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی است که در سال های اخیر توسط گنج آباد به عنوان مجموعه ثبت ملی شده است.


dfe891e4 a204 46aa 94dd 374fe1d4e575 خبر خاکستری


* غار ییل کورپو یک اثر طبیعی است و ثبت ملی نشده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ماهنشان درباره غار یل کورپو روستای میانج بخش انگوران نیز گفت: غار ییل کورپو یک اثر طبیعی و دارای مسیر مالرو است.

وی با بیان اینکه برای ثبت ملی یک اثر باید معیارها و عناصر مشخصی وجود داشته باشد، گفت: غار ییل کورپو یک اثر طبیعی است و معیارها و عناصر لازم برای ثبت ملی را ندارد، اگرچه انتظارات مردم درست است اما عناصر لازم برای ثبت نام است. اثر وجود ندارد.

صفایی نسب خاطرنشان کرد: جاده منتهی به غار ییل کورپو جاده مالرو و جاده ای ییلاقی است که نیاز به تخریب منابع طبیعی دارد ضمن اینکه محیط زیست نیز آسیب دیده و از بین رفته است.

وی با تاکید بر اینکه ثبت ملی آثار چندان آسان نیست و باید شرایط، ضوابط و مقالات لازم را داشته باشد، افزود: غار یل کورپو یک اثر طبیعی است که عموم مردم، علاقه مندان، کوهنوردان و طبیعت گردان می توانند به روستا مراجعه کنند. با پارک در روستا وساطت کنید و به صورت گروهی برای طبیعت گردی و کوهنوردی به این غار بروید.


25cf23fc 2f0b 47f1 9641 a8b689bc0c6f خبر خاکستری

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ماهنشان در پاسخ به اینکه آیا تابلو و معرفی در مسیر این غار گذاشته شده است، گفت: غار یل کورپو یک اثر تاریخی نیست و ثبت ملی هم نشده است. بنابراین میراث فرهنگی نیست که می توان آن را به عنوان نشانه در آنجا قرار داد، اما عموم مردم می توانند برای بازدید از آن به آنجا مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در این منطقه شهرک بوم گردی برای مسافران داریم، افزود: روستای میانج خالی از سکنه نیست تا زمانی که مسافران بتوانند در خانه های بوم گردی زندگی کنند.

صفایی نسب گفت: بخش خصوصی و مردم باید در این زمینه اقدام و کمک کنند، زیرا دولت و میراث فرهنگی به تنهایی نمی توانند کاری انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید