هزینه سرانه مرمت برای هر 35000 اثر ثبت شده حدود 30000 تومان است.موزه ملی اعتبار و ویترین هر کشوری است.


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۳
کد خبر: 1901372

معاون میراث فرهنگی کشور نیاز مالی مرمت را مطرح کرد و تاکید کرد: سرانه مرمت برای هر 35 هزار اثر ثبت شده حدود 30 هزار تومان است. در حال حاضر 2 هزار میلیارد تومان بدهی داریم و برای 2 سال آینده حداقل به 5 هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم یک حرکت بزرگ را شکل دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی دارابی معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در حاشیه بازدید نظارتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رئیس جمهور از موزه ملی ایران گفت: وقتی از میراث فرهنگی صحبت می کنیم. یعنی حافظه تاریخی یک ملت برای فرهنگ، آداب و رسوم، سنت ها، هویت، تاریخ، هنر، معماری، علم و فناوری است، در واقع همه مظاهر ملموس و ناملموس میراث فرهنگی است.

معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: میراث فرهنگی تجسم ملموس یک ملت است، ملتی به قدمت ایران باستان با قدمتی هفت هزار ساله که قدمتی به قدمت تاریخ دارد. اینها ارزش های تمدنی و فرهنگی است که در طول تاریخ به انسجام، وفاق، وحدت و یکپارچگی ایرانیان کمک کرده است.

دارابی درباره اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی در یک سال گذشته گفت: برگزاری نشست مشورتی با پیشکسوتان، 2 نشست تخصصی با 50 نفر از نخبگان و سرآمدان به منظور اشتراک تلاش و شنیدن نقطه نظرات مختلف با حضور مهندس ضرغامی. به مدت 10 ساعت به منظور درک بهتر سوالات و برگزاری اولین دوره تجلیل از چهره های ماندگار میراث فرهنگی، 12 مورد از آنها در دور اول با هدف تجلیل از پیشکسوتان و انتقال تجربه ساخته شد. از جمله اقدامات

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: رویدادمحور کردن سایت‌ها، موزه‌ها و پایگاه‌های میراث فرهنگی، برگزاری 3000 رویداد فرهنگی به منظور ایجاد نشاط و نشاط اجتماعی و بهره‌گیری از فضای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در تاریخ. مجموعه ها از دیگر اقدامات معاونت میراث فرهنگی در سال گذشته بود. به عنوان مثال، در جریان تسلیم در سال 1401، 40000 نفر در حافظیه بودند که به طور مسالمت آمیز و ایمن انجام شد. همچنین برای استفاده از ظرفیت‌ها و نظرات کارشناسان موزه‌ها و آثار تاریخی در معاونت میراث فرهنگی، شوراهای مشورتی تشکیل داده‌ایم که تاکنون 70 نفر از افراد مختلف و افراد مشهور در این شورا عضویت دارند.

وی تصریح کرد: تمامی مقدمات تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی و اخذ مجوز انجام شده و به زودی اعلام موجودیت خواهد کرد. هدف از تأسیس این انجمن استفاده از کمک ایرانیان سراسر جهان برای حفظ، احیا و مرمت آثار تاریخی است. سال گذشته تعداد موزه ها به 800 موزه رسید یعنی در دولت سیزدهم 35 موزه جدید تاسیس شد، پیش بینی این است که اگر تا سال 1404 بر اساس برنامه و بودجه خودمان به هزار موزه برسیم.

معاون میراث فرهنگی کشور نیاز مالی مرمت را مطرح کرد و تاکید کرد: سرانه مرمت برای هر 35 هزار اثر ثبت شده حدود 30 هزار تومان است. در حال حاضر 2 هزار میلیارد تومان بدهی داریم و برای 2 سال آینده حداقل به 5 هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم یک حرکت بزرگ را شکل دهیم.

دارابی تصریح کرد: آماده ارائه خدمات فنی و علمی در حوزه میراث فرهنگی با اتکا به متخصصین در حوزه های باستان شناسی، معماری، مرمت، مدیریت موزه هستیم تا همکاری در این زمینه ها را با کشورهای همسایه و سایر کشورها ایجاد و توسعه دهیم. این اقدام نقش مهمی در توسعه دیپلماسی عمومی و ارزی کشور دارد.

وی به بحران نیروی انسانی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: وزارت میراث فرهنگی در تمامی استان ها و شهرستان ها دارای نمایندگی و دفاتر است. ضمناً با توجه به اینکه 100 میراث ملی و 56 میراث جهانی به اضافه 270 موزه در کشور زیر نظر میراث فرهنگی داریم. در این مجموعه بزرگ با بحران شدید نیروی انسانی مواجه هستیم و همین تعداد نیروی انسانی موجود نیز در حال بازنشستگی هستند.

دارابی در پایان درباره موزه ملی ایران به رئیس جمهور گفت: موزه ملی اعتبار و ویترین هر کشوری است. دستور ابلاغ طرح توسعه موزه ملی ایران در میدان مشاه را بدهید که به تصویب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید