80 اثر تاریخی آذربایجان غربی در حال مرمت است

زمان: 16:32
منتشر شده در: 1400/07/20
کد خبر: 1775627

جباری از مرمت 80 اثر تاریخی در استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلیل جباری در گفت و گو با اورمنیوز گفت: 1700 اثر ملی ثبت شده ملی در استان وجود دارد که از این تعداد 227 مورد شامل پل ها ، ساختمان ها ، خانه ها و قلعه ها نیاز به مرمت و عملیات در حال انجام دارد ، افزود: امسال 80 اثر تاریخی در حال ساخت است. بازسازی شده

وی ادامه داد: از این تعداد ، 2 ساختمان تاریخی از 22 مدرسه بهمن و ساختمان اربابی دیزاج سیاوس توسط دو دستگاه اجرایی بازسازی و مرمت شده است که به زودی پس از تجهیز آنها به عنوان موزه مدرسه و موزه بانک مورد استفاده قرار می گیرد.

جباری با اشاره به اینکه سالانه بین 100 تا 150 میلیارد ریال برای حفاظت ، تعمیر و دفاع از ساختمان نیاز است ، افزود: کندی ، در حمام های تاریخی روستاهای یورکون آهج و دور باش ، خانه ارباب این روستا ، آرامگاه یعقوب انصاری ، ساختمان صدا و سیمای ارومیه ، مساجد قره آغاج و وکیل باشی ، مدرسه رازی و قلعه بردوک و سد جمال آباد در انتظار مرمت فوری هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از اجرای 60 طرح سرمایه گذاری به ارزش 2.8 تریلیون ریال در استان خبر داد و گفت: از طریق بهره برداری از 60 پروژه سرمایه گذاری جاری در استان ، دو هزار تخت به تعداد تخت در حومه “

وی با بیان اینکه رویکرد اداره کل حمایت از ایجاد امکانات مدرن گردشگری مانند تله کابین و سرمایه گذاری در گردشگری آبی است ، افزود:

جباری افزود: افزایش تعداد مراکز تفریحی ، گردشگری و اقامتی استان باعث افزایش اقامت و روزهای سفر در استان می شود.

کاهش 80 درصدی گردشگران در آذربایجان غربی به دلیل شیوع ویروس کرونا

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل جذب گردشگر ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری است ، ادامه داد: به طور کلی تأسیس مراکز تفریحی و گردشگری مستقیماً بر عهده اداره کل نیست ، اما شهرداری ها و سایر دستگاه های مربوط باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری در ایجاد این مراکز. “.

جباری با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار جمع آوری شده قبل از تاج ، حدود 70 درصد گردشگری کشور داخلی است و این آمار در مورد آذربایجان غربی نیز صدق می کند ، افزود: در سال 1998 نسبت به سال 1997 چند برابر شد.

وی ادامه داد: این استقبال از گردشگران مسافر آذربایجان غربی به گونه ای بود که میزان اشغال هتل های استان به طور متوسط ​​70 درصد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به کاهش 80 درصدی گردشگران در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا ، گفت: امسال میزان اشغال هتل های استان 10 تا 15 درصد بوده است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید