مرمت و بهره برداری از 3 اثر تاریخی خراسان شمالی در حال انجام است


ساعت: 12:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856259

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی منطقه:

محمد باکر لنگری گفت: در حال حاضر عملیات مرمت و احیای سه اثر تاریخی استان از جمله ربات گلی و کارابیل و همچنین حمام پیر شهید در حال انجام است تا طی دو سال آینده آماده بهره برداری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر لنگری، کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک درباره مرمت، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی های بلند مدتی برای اجرای این اقدامات در استان.”

لنگری گفت: بر اساس میزان تخصیص یافته و تعداد نیروهای متخصص و همچنین نوع ظرفیت بهره برداری از بناهای تاریخی، اقدامات مرمت و احیای تاریخی برای تعدادی از بناهای تاریخی استان شناسایی شده است. “

وی افزود: برای سایر آثار تاریخی استان نیز اقداماتی برای مرمت اضطراری و حفاظت اضطراری در نظر گرفته شده است که همواره اجرا می شود.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: این استان تاکنون اقدام به مرمت و احیای آثار تاریخی از جمله قلعه جلال الدین (بنای سنگی واقع در گرمه)، حمام تاریخی فاروج، حمام تاریخی جاجرم، آینه خانه و عمارت تاریخی مفهم در شهر بوینورد ساخته شده و به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: تاکنون 12 بقعه مذهبی (محرم) را در استان مرمت و احیا کرده ایم و تعدادی مسجد و حسینه تاریخی نیز در حال بهره برداری است.

لنگری خاطرنشان کرد: سبزه میدان بوینورد از دیگر آثار تاریخی استان است که پس از مرمت و احیا مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی همچنین اعلام کرد: مرمت و احیای تکمیلی بناهای تاریخی از جمله ربات گارابیل در گرمه، ربات گلی در جاجرم و حمام پیر شهید شیروان در حال انجام است که با اعتبارات کافی و به موقع تامین خواهد شد. سه اثر تاریخی استان تا دو سال آینده آماده بهره برداری می شود.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: استفاده از بهره برداری رباط قلی در زمینه اسکان گردشگران و مسافران و حتی نجوم آماتوری و استفاده از بهره برداری رباط قرابیل در زمینه اقامت و بهره برداری. برای حمام پیر شهید. در مناطقی مانند موزه ها یا رستوران ها ارائه می شود.

وی افزود: در نهایت انتخاب اپلیکیشن برای بهره برداری از بناهای تاریخی مرمت شده بر اساس اثربخشی شرایط محیطی خواهد بود.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: مرمت و مرمت بناهای تاریخی بر دو اصل بسیار مهم از جمله حفظ بناهای تاریخی و عدم نقض اصالت استوار است. ابتدا در هنگام مرمت بنا از مصالح مشابه و بومی به کار رفته در بنای تاریخی استفاده می شود تا به اصالت تاریخی بنا لطمه ای وارد نشود.

لنگر افزود: اما برای مرمت برخی از بناها اجازه داده شده تا در روند مرمت بنا از مداخلات بیشتری استفاده شود تا به اصالت بنا آسیبی وارد نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید