شرط مهم در نظام جانشینی حقوق صاحبان سهام / حقوق متوفی چیست و چه زمانی واریز می شود؟

شرط مهم در نظام جانشینی حقوق صاحبان سهام / حقوق متوفی چیست و چه زمانی واریز می شود؟

سود فاز اول سهام در پایان آذرماه واریز شد و سود فاز دوم نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

افرادی که 532 هزار تومان سهام دارند 736 هزار تومان دریافت کردند. کسانی که یک میلیون تومان سهام داشتند یک میلیون و 385 هزار تومان به حسابشان واریز شد.

در خصوص واگذاری سهام سرمایه متوفیان به وراث آن ها، دولت در ۲۴ آبان ماه سال جاری پس از ۱۸ سال سامانه ای به نام «میرات» را راه اندازی کرد.

پس از ورود به پرتال یکپارچه سهامداران بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.ir، افراد دارای وضعیت بورسی می توانند با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد متوفیان از طریق گزینه «اسناد متوفی» وضعیت دارایی سهام خود را استعلام کنند. .

در صورتی که متوفی سهامدار عدالت بوده است، وراث باید طبق برنامه و تاریخ ارائه شده در پورتال یکپارچه ذینفع جهت تشکیل پرونده به یکی از شعب سراسری کارگزاری بورس یا یکی از شعب سراسری بانک های ملت، ملی، پارسیان و تجارت مراجعه کنند. مورد و تقسیم اموال متوفی بین ورثه.

اخیراً شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه صندوق از افزایش زمان واگذاری سهام سرمایه متوفیان به وراث خبر داده است.

بر این اساس سامانه جانشینی برای متوفیان از سال 1383 لغایت 31 تیرماه 1398 برای تسریع در روند واگذاری سهام به وراث از سر گرفته شده است.

بر اساس این اطلاعیه، تمامی مراحل ثبت نام در سامانه ارث در شعب شرکت های کارگزاری و بانک های منتخب رایگان بوده و وراث نیازی به پرداخت ندارند.

بر اساس آخرین اطلاعات CDP از سال 1383 تاکنون بالغ بر سه میلیون و 700 هزار سهامدار فوت کرده اند و یکی از ورثه سهامداران متوفی می تواند به 6000 شعبه از دفاتر کارگزاری ها یا بانک های منتخب (بانک ملی ایران ملت، پارسیان و تجارت، فرآیند واگذاری سهام را انجام دهند.

در این اطلاعیه آمده است در صورتی که وراث سهامداران متوفی تا ابتدای اسفندماه سال جاری اسناد خود را در سامانه ارث ثبت کنند، می توانند تمامی سود سال های گذشته را دریافت کنند.
منبع: نبض بازار