قطار خیالی پیشرفت را متوقف کنید

قطار خیالی پیشرفت را متوقف کنید

روزنامه هم میهن نوشت: اینکه آقای رئیسی می گوید وام نگرفته ایم و پول چاپ نکرده ایم بر اساس فرض درست (که مطابق آمار رسمی نیست) مشکل را حل نمی کند. این دو مورد باعث تورم می شود

وطن نیز در مقاله ذکر شده است;

رئیس محترم دولت باید به خوبی بداند که قول داده اند تورم را به نصف و سپس تک رقمی کنند و مهمتر از آن اینکه رهبری امسال را سال «کنترل تورم» نامگذاری کرده اند و همه می دانند که تورم فقط ناشی از سیاست اقتصادی دولت

اینکه آقای رئیسی می گوید وام نگرفته ایم و پول چاپ نکرده ایم بر اساس فرض درست (که با آمار رسمی همخوانی ندارد) مشکل را حل نمی کند. این دو مورد برای این علت مذموم تورم است، حالا بدون آن هم تورم اتفاق افتاده، مثل این است که یکی بگوید همه دروس را خوب خوانده ام اما نمراتش نزدیک به صفر است.

این ششمین سالی است که تورم سالانه حدود 40 درصد یا بیشتر را تجربه می کنیم. سوالی که حتی در زمان جنگ هم بی سابقه بود.

جالبتر این است که دولت به عمد آن را افزایش می دهد. در آذرماه امسال تورم ماهانه به 2.9 درصد رسید که نسبت به ماه های قبل بسیار بیشتر است و با توجه به شرایط عمومی کشور پیش بینی می شود این روند صعودی در زمستان 1402 تشدید شود.

همه اینها از یک طرف افزایش حقوق کارگران اعم از کارگر و کارمند نیز وضعیت انقباضی پیدا کرد و آنها می خواهند به طور متوسط ​​تنها 20 درصد به حقوق کارمندان اضافه کنند که قطعاً باعث ایجاد مشکلات زیادی برای آنها خواهد شد. از دردسر؛ الان هم مشکلات زیادی وجود دارد.

برای اطلاع دولت کافی است بگوییم: «مقایسه عملکرد کشتارگاه های رسمی کشور در آبان ماه 1402 با همان ماه 1401 حاکی از کاهش 30 درصدی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه های رسمی کشور است. این در شرایطی است که مدعی رشد اقتصادی هستند. از سوی دیگر مردم نیز شاهد افزایش فشار مالیاتی هستند که می تواند منجر به رکود و فرار سرمایه و فرار حساب شود.

با همه این شرایط آقای رایضی مدعی هستند که حتما تورم کاهش خواهد یافت و دلیل و مدرکی برای اثبات این ادعا ندارند چراکه نیازی به توضیح در مورد عدم تحقق وعده های قبلی خود نمی بینند.

واقعیت این است که بحران اقتصادی می گذرد و با تورم 40 درصدی دولت و بودجه به تورم 40 درصدی عادت می کنند. تورم مواد غذایی که در ماه‌های اخیر تا حدودی تعدیل شده بود، در آذرماه به بالای 4 درصد رسید و در صورت تداوم این وضعیت تا پایان سال، ممکن است تورم خوراکی‌ها بیشتر از اقلام غیرخوراکی باشد.

قطار خیالی پیشرفت را متوقف کنید. شما مدعی هستید که برای 37 موضوع کشور سند و برنامه دارید، امروز آن را منتشر کنید، در ضمن اگر سند فرضی ضعیفی هم دارید، حالا و بعد از 30 ماه دولت، دیگر دیر شده است. 7000 صفحه داشت هیچ چیز خوبی بیرون نیامد چیزی نیست اگر سند باشد یکی از نمونه های تکراری است که مطمئناً آن را اعمال نمی کنید.

همه چیز از وضعیت فعلی این دولت مشخص است. رنگ صورت حکایت از راز درونی دارد. این همان حالت فساد است که اگر به موضوع نهاده های دامی رسیدگی می کردید و وزیر ردیف مورد حمایت قرار نمی گرفت، احتمالاً با مگا فساد چای دباش مواجه نمی شدید که حتی نمی توانید آن را توجیه کنید. این به دلیل شرایط تورمی است که حتی با فروش روزانه بیش از 1.5 میلیون بشکه نفت تمایلی به بهبود آن ندارد. باید زودتر تصمیم گرفته شود؛ فردا خیلی دیر است. احتمال زیاد نیست