سفری خیالی به بهشت ​​تالاب های ایران در تعطیلات نوروز


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1816881

استان کوم یکی از مرطوب ترین مناطق کشور است. سطح تالاب های استان کوم با شش تالاب فصلی و دائمی چهار برابر میانگین کشوری است. او هوشیار خواهد ماند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کوم فردا، بسیاری از هموطنان بر این باورند که کوم استانی کویری است و هیچ جاذبه طبیعی ندارد و یا اگر می دانند 20 محیط بان در کوم وجود دارد باید تعجب کنند و فکر کنند که محیط بانان فقط در مناطق جنگلی و کوهستانی هستند. هوای خوبی دارد.

اما باید گفت استان قم یکی از مرطوب ترین مناطق کشور است که سطح تالاب های استان قم با داشتن شش تالاب فصلی و دائمی چهار برابر میانگین کشوری است. یکی از تالاب های استان قم ماندگاری نسبی آنهاست. این تالاب ها با حدود 100 هزار هکتار وسعت، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می دهند و به بیش از 290 هزار هکتار می رسد.

واکسیناسیون های گسترده در ماه های اخیر باعث رونق سفر به نوروز شده است و شهر کوم به دلیل حضور بارگاه کریمه اهل بیت علیهم السلام یکی از مقاصد سفر در نوروز است. استفاده از فضای تالاب‌های منحصر به فرد استان کوم بوی جذاب‌تری نسبت به بسیاری از مناطق گردشگری کشورهای اطراف خواهد داد، سفری خیالی که سال‌ها به یادگار خواهد ماند.

تالاب بهشت ​​معصومه بهشتی در دل کویر

یکی از این تالاب های زیبا که در تمام فصول سال دارای آب است، تالاب بهشت ​​معصومه است و یکی از جاذبه های طبیعی کوم است.

تالاب بهشت ​​معصومه در کوم یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه های گردشگری این کشور کمتر شناخته شده است. استان قم از آنجایی که کریدور تالاب های شمالی و جنوبی است، شاهد حضور گونه های جانوری مختلف در تالاب بهشت ​​معصومه است.


تالاب کوم بهشت ​​معصومه یکی از تالاب های زیبای استان کوم و یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. این تالاب علاوه بر ورود آب های سطحی فصلی، در واقع مجموعه ای از چشمه های کویری است که آب این چشمه ها را به هم متصل کرده و حوضه های آبخیز دائمی ایجاد می کند. گفتنی است تالاب بهشت ​​معصومه کوم در کنار میدان نفتی البرز اولین میدان نفتی کشور قرار دارد و فوران یکی از چاه های نفت آن بزرگترین فوران چاه های نفت در تاریخ در گینس به ثبت رسیده است. .



تالاب چهار فصل

این منطقه بر خلاف سایر تالاب های استان هر ساله به ویژه در فصل زمستان شاهد مهاجرت گونه های مختلف پرندگان است و خوبی دیگر این است که تپه های اقماری اطراف این امکان را به شما می دهند تا به راحتی پرندگان را از نزدیک ببینید.


گونه های گیاهی زیادی در این تالاب دیده می شود که از آن جمله می توان به فیتوپلانکتون ها و گیاهان کاهگلی، جلبک های کفزی، سنبل آبی و غیره اشاره کرد. علاوه بر این به دلیل نفت خیز بودن منطقه، آثاری از نفت و گودال های بزرگ در اطراف تالاب وجود دارد که مطمئنا با دیدن آن ها شگفت زده خواهید شد.



منطقه مرطوب

منطقه مرطوب؛ این تالاب 10 هزار هکتاری در شمال استان کوم و در 50 کیلومتری جاده کوم – گرمسار و در قسمت جنوبی رشته کوه موره قرار دارد. از این رو با تالاب هایش شناخته می شود. تالاب دریا را می توان در گوشه غربی (غربی) منطقه حفاظت شده کویری و در دشت ماسیل دید.

در گذشته به دلیل باتلاقی بودن اطراف تالاب، دسترسی به آن سخت بود، اما با احداث جاده کوم-گرمسار در اطراف تالاب، راه دسترسی به آن آسان شد.

آب تالاب کدر است و در فصل گرما به صورت دشت های رسی ظاهر می شود، اما در فصل سرد به ویژه در زمان سیلاب به منطقه آبی تبدیل می شود. گفتنی است در صورت مداوم بودن جریان آب در حوضه تالاب مورا از آن سرریز شده و به سمت دریاچه نمک سرازیر می شود.

بیش از 40 گونه گیاهی در تالاب مورا شناسایی شده است. مانند: کنگر صحرایی، سودا و اسفناج. 15 گونه پرنده کوچک در تالاب وجود دارد. این تالاب تا اواسط بهار زیستگاه پرندگان کوچک است. تنجه، کاکایی، آبچلیک و حواسیل از پرندگان تالاب موره هستند.

برکه مرطوب سلطان

تالاب سلطان مرطوب; این تالاب در قسمت شمالی شهر کوم قرار دارد. مساحت آن بیش از 37000 هکتار است و یکی از پست ترین نقاط فلات ایران است. این محدوده از نظر بیولوژیکی و دیرینه شناسی ارزشمند است.

تالاب حوض سلطان سفید رنگ و از نمکدانی با لبه های باتلاقی تشکیل شده است. این تالاب از رودخانه های سرریز محلی و سفره های زیرزمینی تغذیه می کند. آب تالاب حوض سلطان بسیار شور است. این شوری از مرکز تالاب به سمت بیرون کاهش می یابد. از طرفی به منطقه جنگل های بارانی شهرت دارد. سالانه 100 تا 120 میلی متر بارندگی در این منطقه گزارش می شود.

تالاب حوض سلطان زیستگاه مهم پرندگان است. پرندگان محلی در اطراف آن زندگی می کنند. هوبر یکی از پرندگان عشایری اطراف تالاب است. سارگپه، کوکب، شاهین و کبوتر نیز در این منطقه دیده می شود. پستاندارانی مانند خرگوش، شغال و موش صحرایی و خزندگانی مانند سوسک، آگاما (نوع مارمولک)، میکروب های بیابانی، افعی ها و مارمولک ها بخشی از حیات وحش هستند. در مجموع چهار گونه پستاندار، پنج گونه پرنده و پنج گونه خزنده در این محدوده شناسایی شده است. مطالعات نشان می دهد که بیش از 240 گونه از موجودات هوازی مانند جلبک ها، باکتری ها و قارچ ها در تالاب زندگی می کنند.

پوشش گیاهی تالاب حوض سلطان بیش از 40 گونه است. علاوه بر این، برخی از آنها دارای گیاهان دارویی قابل توجهی هستند. در این تالاب کنگر صحرایی، زبان گنجشک، زرد و سیاه، سودا و اسفناج می رویند.

تالاب گدیر

تالاب گدیر; در جنوب شرقی استان قم در فاصله 10 کیلومتری غرب دریاچه نمک و دشت قرار دارد. مساحت آن سه هزار هکتار است و به تالاب نمکی و فصلی معروف است.

تالاب غدیر رودخانه ندارد و سفره های زیرزمینی آن پهنه آبی تالاب را پر می کند. این تالاب دو دهه است که خشک است اما بارندگی های بهاری امسال آن را از خشکسالی رها کرده است، دسترسی به تالاب گدیر به دلیل نبود جاده دشوار است.

تالاب گنبد نمکی

تالاب گنبد نمکی تالابی نیمه دائمی و فراشور به وسعت حدود یک هکتار در 15 کیلومتری جاده کوم – گازاران و در ارتفاعات کوه نمک یا گنبد نمکی ایجاد شده است. زمین شناسان قدمت گنبد نمکی را به دوره الیگوسن نسبت می دهند و لایه نمکی به رنگ های مختلفی مانند سفید، کرم قهوه ای، بنفش، قرمز و آبی آسمانی است.

ارزش این تالاب ساختار زمین شناسی خاص آن است. این تالاب از سفره های زیرزمینی تغذیه می کند و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده است. ثبت این تالاب به عنوان اثر طبیعی ملی در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان کوم قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید