بهشت درون بهشت


ساعت: 15:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1921079

در میان تمام عناوین و «بیشترین»هایی که می توان برای یک شهر و کشور مشخص کرد، مواردی وجود دارند که دارای حساب جداگانه هستند. مثل قطعه زمینی در بهشت ​​معصومه (س) قم که هر رهگذری را یاد تکه ای از بهشت ​​روی زمین می اندازد. بزرگترین گلزار شهدای مدافع حرم!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم فردا، قبرستان بهشت ​​معصومه (س) قم که محل اصلی دفن آن مرحوم در شهر قم محسوب می شود، در کیلومتر چهارم اتوبان قم – تهران و در قطعه 31 واقع شده است. به عنوان اجتماع دائمی پرچمداران تیپ زینبیون و فاطمیون و همه شهداست. قرار است اسلام بی مرز باشد.

حاملان عنوان مدافعان حرم و فارغ از نژاد و قومیت و ملیت سرهای خود را در آستان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وقف کرده اند.

در این قطعه 426 شهید مدافع حرم آرمیده اند و بالای هر سنگ قبر پرچمی سبز رنگ برافراشته است. ملیت این شهدا متعلق به ایران، پاکستان، افغانستان، بحرین و هند است اما منشاء آنها حرم الله است.

در میان قبرها که قدم می‌زنی، چهره‌ها، کتیبه‌ها و نام‌ها تاریخ عجیبی دارند. یکی از هندوستان و دیگری در سرزمین مولانا به دنیا آمد. دیگری پاکستانی و دیگری بحرینی است. بیشتر آنها جوان هستند و امیدی روشن در چشمانشان نهفته است.

سرزمین عجیبی است. سرزمین آرامش کسانی که خود را از بلای همه مردم منطقه حفظ کردند و با خون خود بلای بزرگی را برطرف کردند. کسانی که خانواده و سرزمین و امید و پیوند خود را رها کردند تا در مظلومانه ترین نبردها جان باختند و مظلوم ترین شهدای زمان باشند.

برخی از مادران این شهدا سنگ مزار فرزندان خود را با تاج گل یا نخ گل آراسته اند و پنجشنبه ها نور شمع های افروخته روی قبور جلوه دیگری به این بهشت ​​خاکی می بخشد.

به گفته سید سیف الدین موسوی نیارکی، مدیرعامل قبرستان شهرداری قم، بیش از 6 میلیارد و 300 میلیون تومان برای ساخت این بنای گرانبها هزینه شد و هم اکنون این قطعه به عنوان بزرگترین گلزار شهدای مدافع حرم کشور شناخته می شود.

وی همچنین با اشاره به ملیت های مختلف این شهدا گفت: 228 شهیدی که در این منطقه آرمیده اند از شهدای تیپ فاطمیون و از ملیت افغانستان هستند و 192 شهید پاکستانی از تیپ زینبیون هستند که تعدادی از آنها نیز هندی الاصل هستند. .

همچنین 4 شهید بحرینی و 2 شهید ایرانی در این قطعه مدفون هستند. یکی از شهدای ایرانی آرام گرفته در این قطعه شهید احمد مکیان است که بنا به وصیتش نام و نشانی بر سنگ مزارش نیست. او آرزو داشت مانند رفقای گمنام خود باشد که نه اثری از آنان بر مزارشان باشد و نه نامی از او باشد، از این رو سنگ قبر او به این عبارت مزین شده است: «پر از کاه تقدیم حق تعالی» و با عبارتی کوتاه. بر روی قبر این شهدا را می توانید بر روی سنگ های یادبود بیابید که حکایت از جاودانگی صاحبان این نام ها دارد.

به همین منظور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی استقم، عضو شورای اسلامی شهر قم، در خصوص این یادمان و اثر ماندگار واقع در بهشت ​​معصومه (س) قم، گفت: محل دفن این شهدای گرانقدر در بهشت ​​معصومه (س) قم است. بهشت معصومه (س) می تواند به مرکزی مجلل تبدیل شود و شاخص در سطح کشور در ایجاد برنامه های معنوی و تربیتی باشد.

این مرکز معتبر و قابل توجهی است که از آرامش مردمی می گوید که سخنانشان به معنای واقعی مانند عمل بود و با آسودگی از این دنیا رفتند.

مورد علاقه آگانوری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید