فصل جدید تنش درون گروهی در میان اصولگرایان

فصل جدید تنش درون گروهی در میان اصولگرایان

نبرد عفاف و حجاب بین طیف تقریباً پایدار و نوبنیادگرایان ادامه دارد

محمد حسن نجمی

تنش بین طیف منتسب به محمدبکر کلیباف، معروف به «نئوبنیادگرایان» و «پایداری‌گرایان» روز به روز در حال افزایش است. احتمالاً آخرین قسمت این مرحله، تنش‌های پیرامون انتخاب هیات رئیسه در چهارمین جلسه مجلس یازدهم است که بخش عمده آن به فصل انتخابات عمومی و لیست اصولگرایان برای انتخابات موکول می‌شود.

این اپیزود یکی از ماجراهای بندبری ها و قالیبافان بر سر موضوع عفاف و حجاب در مجلس است. آخرین اتفاقات این قسمت مربوط به یکی از نمایندگانی است که دیروز به طرح عفاف و حجاب اشاره کرد و پاسخ کلیباف.

احمد حسین فلاحی نماینده همدان در یادداشتی خطاب به قالیباف گفت: مقام معظم رهبری نظر صریح خود را در مورد عفاف و حجاب بیان کرده اند که این فارغ التحصیلی دلیلی بر سران قوا و جدی بودن آن است. و باید کار عاجل انجام شود.» رهبری مجدداً موضوع فضای مجازی را مطرح کردند که در مورد آن از شورای اسلامی سؤال شد و همچنین در رسانه ها گفته می شود که شورای اسلامی قانون حجاب و عفاف را مسدود کرده است، علاوه بر این، قانون فضای مجازی نیز مطرح شده است. مطالبه چندین ساله رهبری بوده و سوال ما این است که چرا در دستور کار نیست؟

پاس گل به کلیباف

قالیباف فرصت را دید تا به نامه اخیر مرتضی آقا تهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنان کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر پاسخ دهد.

رئیس مجلس در پاسخ به اینکه قانون عفاف و حجاب کجا متوقف شد؟ این در اصل یک دروغ است. امروز شورای اسلامی اعلام آمادگی کرد».

وی افزود: اخیرا گزارش کمیسیون فرهنگ در مجلس درباره عملکرد دستگاه ها در اجرای قانون عفاف و حجاب در حوزه های مثبت و منفی قرائت شد و حداقل 32 نهاد کوتاهی کردند. ما آماده‌ایم تا هرگونه پیشنهاد خلأ را از بین ببریم، چه از سوی دولت و چه از سوی قوه قضائیه، با فوریت آن را بررسی خواهیم کرد.»

رئیس مجلس که می خواست از این فرصت به خوبی استفاده کند و اتهامات مطرح شده را رد کند، گفت: دیروز در مجلس شورای اسلامی سخنانم را در مورد حجاب به صراحت بیان کردم و جای هیچ ابهامی نیست. من شخصاً مصوبات شوراهای عالی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی و شورای امنیت کشور را به رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص فرهنگی دادم.

پاسخ ایشان به صدیقی و آقا تهرانی: دروغ گفتند

کلیباف همچنین با صدیقی و آقا تهرانی شوخی کرد و افزود: اینکه برخی عزیزان در جایگاه ها برعکس می گویند و حتی در مورد من حرف هایی می زنند که دروغ هم هست، دروغ است. سخنان شورای اسلامی من در مورد حجاب صحبت کردم و اینها را در یک اتاق دربسته نگفتم.

البته این طرح 7 ماده ای هرگز از سوی نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش ها منتشر نشده است و جزئیات دقیق و مشخص آن مشخص نیست. حسین جلالی، نماینده رفسنجان و رئیس سابق دفتر مصباح یزدی در گفت و گو با اعتماد از ارائه جزئیات خودداری کرد و حضور خود در مجلس را به تعویق انداخت. وی افزود: مشکل حجاب یک مشکل فردی نیست بلکه یک مشکل اجتماعی است. جلالی همچنین درباره یکی از نکات این طرح که «کاهش خدمات اجتماعی» است، گفت: این سمت ها بر اساس آیین نامه اجرایی تعیین می شود. وی تاکید کرد: قانون باید جنبه بازدارندگی داشته باشد و در این طرح هم جنبه ایجابی وجود دارد که بر فرهنگ پذیری تاکید دارد و هم جنبه فردی که مبتنی بر بازدارندگی است. با این حال، او از افشای جزئیات این طرح، از جمله جریمه خودداری کرد.

داستان از کجا شروع شد؟

ماجرا از روز قرائت گزارش کمیسیون فرهنگ مجلس در سالن شروع شد که رئیس کمیسیون گزارش را قرائت کرد و پس از آن بیژن نوباوه در سخنان خود گفت که یک طرح 7 ماده ای پیوست شده است. به این گزارش که “نمی دانم چرا خوانده نشده است”. این گزارش که در روزهای پایانی اسفندماه قرائت شد، در تعطیلات نوروزی از حواشی آن کاسته شد، اما در روزهای پایانی تعطیلات، مرتضی آقا تهرانی در نامه ای ظاهراً در پاسخ به یک گزارش خبری گفته محمدبکر. قالیباف جلوی طرح کمیسیون فرهنگی در مورد عفاف و حجاب را گرفت. در همان روز، کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز با عباراتی مشابه گفت که مجلس از اجرای این طرح جلوگیری کرده است.

این ادعاها با واکنش تند قالیبافان مواجه شد. مجتبی توانگر نماینده نزدیک به محمدباقر قالیباف و به نوعی جدا از زبان رئیس مجلس در نامه ای سرگشاده به این دو پاسخ داد و به شدت به آنها حمله کرد. وی اظهارات این دو را انتخاباتی خواند و گفت: متاسفانه برخی اظهارات در روزهای اخیر درباره عفاف و حجاب شبهه سیاسی و انتخاباتی بودن را تشدید کرده است. سوال اینجاست که وقتی نهادهای متولی عفاف و حجاب در این زمینه صحبتی از نبود قانون در این زمینه نکرده اند و لایحه ای در این زمینه در مجلس ارائه نشده است، چه انگیزه ای جز سیاست زدگی و تخریب فکری مجلس یازدهم باعث می شود مجلس شورای اسلامی جلوی طرح عفاف و حجاب را می گیرد؟ آقای آقا طاهرانی علاوه بر جناب عالی اخیراً نیز اعلام کردند که رئیس مجلس از پیشنهاد این کمیته در مورد عفاف حجاب جلوگیری کرده است! سلام! گویی آقایان از سیاره دیگری آمده اند و از امور و سیاست مملکت و تصمیمات بالاتر نهادی و عدم نیاز به قانون جدید در این زمینه بی خبرند. حداقل آقای آقا تهرانی که در مجلس هشتم و نهم و یازدهم به عنوان قانونگذار حضور داشته و دارد و در مجلس نهم و یازدهم رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بوده و هست حتی اگر نیاز قانونی هم داشته باشد، نباید. مطالبه گر باشند اما باید پاسخ دهند که در این 12 سال نمایندگی و 7 سال ریاست کمیسیون فرهنگی عفاف و حجاب چه کرده است؟ اینکه ما در سال انتخابات مجلس هستیم در بیان چنین مواضعی مؤثر است یا خیر؟

شروع قسمت جدید

در این اپیزود تنش بین بایسندری چی یا طیف نزدیک بایسندری در مقابل قالیبافان، این بایسندری چی ها بودند که حمله را آغاز کردند. به نظر می رسد کسانی که رای دهنده هستند خود را قشر متدین جامعه می دانند و از این رو باید مطالبات این قشر را در نظر گرفت و با مطالبات خود در راس اخبار قرار داد. از سوی دیگر، بدنه اجتماعی محمدبکر کلیباف و پیروانش با بدنه اجتماعی بشداریست ها همپوشانی دارد، اما در بدنه اجتماعی آنها نیز طیفی وجود دارد که به انتقاد از اندیشه های بشداریست ها می پردازد، اما آنها در یک گروه مذهبی قرار دارند. .

قالیباف کار سختی دارد چرا که هم معتقد و هم منتقد ایده های پایداری در بدنه اجتماعی خود است. او از یک طرف به نزدیکان ثبات قول می دهد که اگر لایحه عفاف و حجاب از طرف دولت یا قوه قضائیه به مجلس برسد، آن را «غیرقانونی تلقی کند» یا به قول آقا تهرانی «۷۰ ساعت دیگر تمام شود». از سوی دیگر باید در مواضع خود عمل کند تا منتقدان پایداری فکر نکنند که او در کنار نزدیکان جبهه پایداری افتاده است، بنابراین باید بازی زیگزاگی انجام دهد.

یک الگوریتم رفتاری برای ثبات یک عدد

بیساندری ها یا نزدیکان به جبهه بیسانداری، طبق معمول دو سه سال اخیر، یکی دو ماه مانده به انتخاب رئیس مجلس، بحث کلیباف را مطرح می کنند و بعد از چند هفته، امواج آن فروکش می کند. و چند هفته بعد در انتخاب رئیس مجلس، چند نماینده نزدیک به ثبات بر کرسی هیأت مدیره می نشینند. یک سال ماجرای سفر خانواده‌اش به استانبول و خرید کنجد توسط نوه‌اش به نام دروازه کنجد ظاهر شد. آنها دستکاری در بودجه یک سال را گزارش می دهند. امسال نیز احتمالا موضوع طرح عفاف و حجاب است که قبل از انتخابات هیات رئیسه مطرح شده بود و احتمالا تا فصل انتخابات هیات رئیسه در خرداد ماه، طرفین یکدیگر را ببوسند و فضای بین آنها دوستانه شود. . اما این پاییز و زمستان احتمالا فصل جدی تری از درگیری های سیاسی در این دو طیف خواهد بود. جایی که احتمالا محافظه کاران حریف خاصی ندارند و نبرد اصلی بین آن طیف بین آن دو طیف است.

دیدگاهتان را بنویسید