مثلث طلایی احیای ارزش پول ملی

مثلث طلایی احیای ارزش پول ملی

درست است که دولت آمار رشد و توسعه برخی از حوزه های اقتصادی را منتشر می کند و من نمی گویم این آمار اشتباه است، اما مهم این است که دولت آمار و ارقام اقتصادی را به صورت گزینشی منتشر می کند و گاهی هم آمارهایی را منتشر می کند که مشکوک این نوع انتشار آمار باعث می شود احساس کنیم دولت به هر قیمتی می خواهد ادعای رشد اقتصادی در دولت سیزدهم را تایید کند و این در حالی است که ما جزو پنج کشور آخر در حوزه ارزش پول ملی در بین کشورهای عضو هستیم. جهان.

حمیدرضا رستگارپور، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: تقریباً همه مردم علاقه ای به حفظ ریال ندارند و هم فعالان اقتصادی و تجاری و هم مردم عادی ریزش پول ملی را می بینند و می دانند. بنابراین مسئولان کشور باید برای این موضوع برنامه ریزی کنند تا ریال حداقل یک سال پشتوانه داشته باشد، یعنی مردم مطمئن باشند که ارزش این پول حداقل یک سال حفظ می شود و این خواسته ما در اصناف نیز هست.»

به گزارش فرارو، وی با بیان اینکه بودجه بندی نباید به گونه ای باشد که مردم پول را به کالا تبدیل کنند، تاکید کرد: تقریباً همه مردم علاقه ای به حفظ ریال ندارند و هم از نظر اقتصادی فعال هستند و هم در تجارت فعال هستند. کار می کند و مردم عادی ضرر پول ملی را می بینند و می دانند. بنابراین مسئولان کشور باید برای این موضوع برنامه ریزی کنند تا ریال حداقل یک سال پشتوانه داشته باشد، یعنی مردم مطمئن باشند که ارزش این پول حداقل یک سال حفظ می شود و این خواسته ما در اصناف نیز هست.»

کنترل یا تثبیت ارزش پول ملی یک کشور بر اساس شاخص هایی مانند رشد اقتصادی و کنترل نقدینگی تعیین می شود. اخیراً رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای دولت اعلام کرد که نرخ رشد نقدینگی در فروردین ماه به ۲۳ درصد کاهش یافته و در نتیجه انتظارات تورمی نیز رو به بهبود است.

بر اساس آمار بانک مرکزی طی 8 سال دولت یازدهم و دوازدهم، درآمد خالص سرانه ملی کاهش شدیدی داشت که در 2 سال اول دولت سیزدهم تا حدودی جبران شد. نگاهی به آمار و دستاوردهای ارائه شده از سوی مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم این انتظار را در میان مردم ایجاد می کند که شاهد تغییرات بزرگی در ارزش ریال و سبد معیشتی خود باشند، اما نوع واکنش مردم به ریال نیست. کاملاً مطابق با فرضیه اعتمادسازی بین دولت و ملت است.

همچنین در روزهای گذشته عکس یک گردشگر روس که در ازای دریافت ۳۰۰ دلار پول نقد ایرانی ۳۰۰ دلار پول نقد ایرانی دریافت کرده بود در شبکه های اجتماعی دست به دست شد تا جایی که مجبور شد برای حمل آن از یک کیف بزرگ استفاده کند. تصویری که اغلب کاربران شبکه های اجتماعی از هشتگ کاهش ارزش ریال برای توصیف آن استفاده می کنند.

در این شرایط سوالاتی مطرح می شود که چه عواملی منجر به کاهش ارزش پول ملی می شود و چگونه می توان ارزش پول ملی را کنترل و افزایش داد؟ علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

دلیل اصلی کاهش ارزش پول ملی تورم است

مثلث طلایی برای احیای ارزش پول ملی چیست؟ علی قنبری به فرارو گفت: مهمترین عاملی که در کاهش ارزش پول ملی موثر است، افزایش تورم است. افزایش نقدینگی، سیاست های مالی انبساطی و کسری بودجه و سایر عوامل مهم در تشدید تورم در کشور نقش دارند. بانک مرکزی نرخ تورم سال 1402 را 52.3 درصد محاسبه کرده است. این رقم 11.6 درصد بیشتر از رقم اعلام شده از سوی مرکز آمار است و حتی اگر به آمار تورم مرکز آمار مراجعه کنیم باز هم تورم در کشور به میزان قابل توجهی بالاتر از حد انتظار است. همزمان با افزایش تورم، یکی از مهم ترین پیامدهای اقتصادی افزایش نقدینگی است که با افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از مردم ترجیح می دهند کالا یا ارز را با ریال مبادله کنند. بنابراین طبیعی است که بازار ارز، طلا، سکه، ملک و امثال آن داغ شود. مردم برای حفظ سرمایه خود به کالاهای بادوامی روی می آورند که با وجود تورم، رکود یا مشکلات اقتصادی در کشور به مرور زمان بی ارزش نمی شوند.

وی افزود: درست است که دولت آمارهای رشد و توسعه در برخی حوزه های اقتصادی را منتشر می کند و من نمی گویم این آمار اشتباه است، اما مهم این است که دولت آمارهای اقتصادی را به صورت گزینشی منتشر می کند و گاهی هم منتشر می کند. آماری که مشکوک است.” وی افزود: این نوع انتشار آمار باعث می شود احساس کنیم که دولت به هر قیمتی می خواهد ادعای رشد اقتصادی در دولت سیزدهم را تایید کند و این در حالی است که ما جزو پنج کشور آخر در زمینه ارزش پول ملی در بین کشورهای جهان هستیم. جهان.”

اعتماد مردم به وعده های اقتصادی از بین رفته است

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: افزایش مستمر نقدینگی یکی از چالش های پیش روی کشور است و اگرچه گزارش اخیر بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ افزایش نقدینگی به کمترین رقم در 5 سال گذشته و رشد پول رسیده است. حجم به عنوان هسته تورمی نقدینگی به مقادیر قبل از سال 1396 رسیده است. اما مشکل اینجاست که به دلیل بی اعتمادی آشکار مردم نسبت به ثبات چنین وضعیتی و عدم وجود مصادیق عینی از این ارقام در زندگی شخصی خود، آنها به خرید ارز و سایر اقلام به جای ریال ادامه دهید. این موضوع را می توان به درآمد سرانه ملی کشور نیز تعمیم داد و اگرچه دولت مدعی بهبود وضعیت در این بخش نیز است، اما با توجه به کاهش ارزش پول ملی، نتیجه محسوسی در معیشت مردم دیده نمی شود. مردم. طبق ادعای دولتمردان و وعده های داده شده باید رشد اقتصادی خود را به 8 درصد برسانیم در حالی که این رقم در حال حاضر حدود 4 درصد است. رشد اقتصادی را می توان یکی از مهم ترین عوامل موثر بر ارزش پول ملی دانست و در نتیجه اگر دولت به دنبال راه حلی برای افزایش ارزش پول ملی است، بهتر است به فکر کنترل بهتر تورم باشد. و افزایش شاخص های رشد پایدار.

وی افزود: جوهر جامعه ما این است که مردم نه تنها فقیرتر شده اند، بلکه توده های آنها کوچکتر شده اند. می خواهم به نکته ای اشاره کنم که شاید به عنوان نشانه یا علت کاهش ارزش پول شناخته نشود، اما این دقیقا یکی از مصادیق کاهش ارزش پول ملی است. وقتی مردم امید خود را به اقتصاد کشور از دست بدهند، به راحتی همه چیز را رها کرده و به هر قیمتی مهاجرت کنند و به وضعیت اقتصاد کشور و وعده های مسئولان باور نداشته باشند، در کاهش ارزش پول ملی موثر خواهد بود. ضمناً یکی از راه های کنترل، تثبیت و افزایش ارزش پول ملی در کشور، افزایش سطح اطمینان و تدوین سیاست هایی است که منجر به کنترل تورم می شود. بانک مرکزی به عنوان مسئول کنترل ارزش پولی شناخته می شود، اما علاوه بر وظایف بانک مرکزی نمی توان منکر تاثیر مسائل سیاسی، امنیتی و بین المللی بر ارزش پول ملی شد. مسائلی مانند تحریم ها و حل نشدن FATF یا عدم تشکیل برجام جدید نیز در کاهش ارزش پول ملی بی تاثیر نیست. اصلاح هر یک از این موانع برابر با افزایش مبادلات اقتصادی ما با سایر کشورها و توسعه روابط پولی بانکی و در نتیجه ارزش پول ملی خواهد بود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: مثلث بازگرداندن اعتماد مردم به سیاست های اقتصادی دولت، رفع موانع تحریم و برقراری ارتباط با دنیا و توسعه زیرساخت های بومی در کشور می تواند به تثبیت و افزایش ارزش پولی کمک کند. تا همین اواخر گفته می شد که نباید اجازه دهیم اقتصاد ما ونزوئلایی شود و اکنون ونزوئلا در حال بهبود روابط خود با سایر کشورها برای کاهش تورم و بهبود ارزش پول ملی خود است، بنابراین بهتر است به جای آن کشورهای ضعیف را به عنوان نمونه مثال بزنم کشورهایی که مانند ما منابع و امکانات داخلی دارند و سعی کرده اند در مسیر رشد اقتصادی و کنترل تورم قدم بگذارند. بانک مرکزی و دولت از هم جدا نیستند و بانک مرکزی همان را اجرا می کند. توسعه روابط سیاسی ایران با سایر کشورها زمینه را برای افزایش اعتماد سرمایه گذاران خارجی به کشور فراهم می کند و این موضوع می تواند نظام پولی و بانکی ما را بهبود بخشد.