دستورالعمل کد پول ملی به تصویب شورای پول رسیده است

ساعت: 18:15
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803071

در دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای ملی با رئیس کل بانک مرکزی؛

رئیس کل بانک مرکزی در نشست با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب دستورالعمل قانون ملی در شورای پول خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بانک مرکزی اعلام کرد: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ظهر امروز با رئیس کل بانک مرکزی و هیات مدیره این بانک دیدار و در جریان روند توسعه بازار ارز، قانون ساماندهی پایانه های فروشگاهی و روند تدوین قانون بانک مرکزی

صالح آبادی: کد پول ملی در شورای پول و اعتبار تصویب شده است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی موضوع توسعه بازار ارز مورد بررسی دقیق قرار گرفت، افزود: بر اساس پیش بینی ها چشم انداز توسعه بازار ارز در سال آینده پیش بینی شده است. مثبت.”

صالح آبادی افزود: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه بحث پایانه های مغازه ها بود و گزارش عملکرد به اعضای کمیسیون مجلس ارائه شد، این در حالی است که خوشبختانه اجرای قانون پایانه های فروشگاهی در ماه های اخیر سرعت بیشتری گرفته و مقرر شده است تا پایانه های فروشگاهی را تا پایان سال ساماندهی کنید.

وی تصریح کرد: با تکمیل ساماندهی پایانه های فروشگاه، پرونده مالیاتی صاحبان این ابزار به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.

صالح آبادی سومین موضوع مطرح شده در جلسه مشترک بانک مرکزی و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را بحث قانون بانک مرکزی دانست و گفت: سال آینده در مجلس علنی مطرح می شود.

رئیس شورای پول در خصوص آخرین وضعیت ارزی کشور گفت: سامانه نیما و بازار متشکل ارز در ده ماهه امسال ۴۴ میلیارد دلار ارز ارائه کردند که موید وضعیت بسیار خوب است. روند رو به رشد و مثبت

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ممنوعیت قطعی اخذ سود جریمه دیرکرد تسهیلات بانکی، گفت: طبق شرع مقدس اسلام از جریمه سودی نمی توان گرفت و از جریمه نمی توان گرفت. و نظارت لازم صورت گرفته است.

وی در خصوص ناظران شرعی که در شبکه بانکی مستقر خواهند شد، گفت: در حال حاضر بانک ها دارای کمیته نظارتی هستند و در آینده یکی از اعضای کمیته نظارتی افرادی هستند که دانش لازم در حوزه بانکداری اسلامی و بانکداری اسلامی را دارند. آیا تلاش خواهیم کرد آموزش های لازم را ارائه دهیم.» به کارکنان شبکه بانکی برای اجرای صحیح و کامل مصوبات شورای قضایی در بانک ها.

صالح آبادی در خصوص امکان تکمیل وام دهی در شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات خرد گفت: همانطور که رئیس جمهور تاکید کردند نیازمند گسترش شمولیت مالی و دسترسی آسان مردم به تسهیلات و سیستم بانکی هستیم. تسهیل دسترسی بخشی از تسهیلات و بخشی از خدمات است، بنابراین این یکی از برنامه های جدی بانک مرکزی است.

وی افزود: بر این اساس بانک ها برای اعتباربخشی باید تسهیلات خرد را با شرایط آسان تری ارائه دهند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ارز دیجیتال ملی، دغدغه های رئیس قوه قضائیه و روند اجرای قوانین ارزهای رمزپایه امروز گفت: آینده اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در خصوص رمز دارایی های موجود حوزه اقتصادی ریاست جمهوری پیگیر موضوع است ضمن اینکه بانک مرکزی به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسات کارشناسی متعددی برگزار کردند که نتایج آن جمع بندی و ارائه خواهد شد. به دولت.» دارایی هایی که مجوز استخراج دارند در سامانه عرضه می شود و واردکنندگان می توانند با ثبت سفارش از این کد دارایی های وارداتی استفاده کنند.

این مقام مسئول در خصوص برنامه بانک مرکزی برای کنترل پایه پولی گفت: ترکیب پایه پولی تغییر کرده است. در دی ماه حدود 39 تریلیون تن سپرده های بخش دولتی در بانک مرکزی افزایش یافته است، بنابراین ترکیب مولفه های پایه پولی این بخش به دلیل افزایش سپرده های دولت نزد بانک مرکزی کاهش یافته است.

وی افزود: زمانی که در طول ماه حساب شرکت های دولتی و دولت در بانک مرکزی افزایش می یابد ممکن است اضافه برداشت ها افزایش پیدا کند اما در پایان ماه با پرداخت حقوق اضافه برداشت کاهش می یابد.

پورابراهیمی: حجم تجارت کشور تا پایان سال از مرز 50 میلیارد دلار عبور می کند

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه پایانی این نشست گفت: پیش بینی می کنیم تا پایان سال حجم تجارت کشور از مرز 50 میلیارد دلار عبور کند و بر این اساس ظرفیت صادرات کشور حدوداً افزایش یافته است. 25 تا 30 درصد.

محمدرضا پورابراهیمی گفت: یکی از موضوعات مهم در نظام اقتصادی این است که در دولت جدید با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی بتوانیم اقتدار بانک مرکزی را تقویت کنیم.

وی افزود: در این راستا طرح دو شورا در دستور کمیسیون اقتصادی است که کلیات آن در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و با توجه به آغاز به کار دولت سیزدهم، این موضوع در روزهای اخیر خلاصه شد. جلسات.”

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توافقی که امروز در بانک مرکزی صورت گرفت، جمع بندی کمیته پولی کمیته اقتصادی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درباره اصلاح قانون بانک مرکزی خواهد بود. ظرف دو هفته آینده تکمیل می شود.

وی افزود: از ابتدای سال آینده در دستور کار جلسه علنی مجلس بررسی دومین شور اصلاح قانون بانک مرکزی است که سال ها بعد متوقف شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اختیارات نظام بانکی یکی از حوزه های مهم است، گفت: در قانون فعلی ابزارهای لازم برای نظارت بانک مرکزی در نظام بانکی و سایر مسائل یا ضعیف است یا وجود ندارد و به نظر می رسد اصلاحیه بانک مرکزی ممکن است ظرفیت پشتیبانی را افزایش دهد.

وی در خصوص شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور گفت: یکی از محورهای این موضوع سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی در کشور است و در سال گذشته با وجود تذکرات به بانک مرکزی و سازمان های مالیاتی، بسیاری از این قانون در دستور کار قرار گرفت. اجرا شده است.

پورابراهیمی گفت: بر اساس گزارش امروز بانک مرکزی موافقت کرد تا پایان سال 90 درصد از کلیه ابزارهای پرداخت کشور دارای پرونده مالیاتی باشد و این یعنی اشرافیت نظام اقتصادی باعث افزایش گردش وجوه می شود. . اطلاعات در اقتصاد با تمرکز بر اعمال این قانون.

وی افزود: تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده پرونده تشکیل پرونده مالیاتی برای تمامی افرادی که از سامانه پرداخت استفاده می کنند تکمیل می شود و در نتیجه فرار مالیاتی به حداقل می رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس گزارش های دریافتی، تراز تجاری کشور در روند بسیار خوبی قرار دارد و پیش بینی می کنیم تا پایان سال حجم تجارت کشور از مرز 50 میلیارد دلار عبور کند و حدود 25 افزایش 30 درصدی ظرفیت صادرات تقویت می شود.

وی افزود: روند صعودی سال آینده در برنامه پیش بینی بانک مرکزی و خبرهای خوبی در حوزه ارز است که وضعیت فعلی است. این مبنای خوبی برای تصمیم گیری است.

این نماینده مجلس ادامه داد: نرخ مالیات بر عملکرد بنگاه های اقتصادی در لایحه بودجه سال آینده پنج درصد کاهش یافته و مجلس نیز با این موضوع موافق است و معتقدیم این روند نزولی خواهد بود.

وی افزود: در نظام اقتصادی مبانی جدید مالیاتی را به عنوان نمونه مالیات بر درآمد شناسایی کرده ایم که یکی از پایه های مالیاتی تکمیل شده است.

پورابراهیمی افزود: رویکرد مالیات بر شرکت ها را کاهش می دهیم و پایه جدید مالیاتی را تقویت می کنیم تا کسب و کارها به اقتصاد واقعی نرسند.

وی ادامه داد: مالیات بر درآمد یکی از اقدامات مهم کمیسیون اقتصادی است که گزارش آن در هفته جاری در کمیسیون اقتصادی نهایی می شود و به زودی به صحن علنی مجلس ارسال می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید