پیام انتقادی آیت الله احمد عابدینی در خصوص حکم اعدام «توماج صالحی» و اجبار به «حجاب»

پیام انتقادی آیت الله احمد عابدینی در خصوص حکم اعدام «توماج صالحی» و اجبار به «حجاب»

آیت الله احمد عابدینی با صدور اطلاعیه ای از حکم اعدام «توماج صالحی» و اجبار به حجاب در کشور انتقاد کرد.

متن پیام آیت الله احمد عابدینی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انتقاد از حکم اعدام و حجاب اجباری تومی صالحی

به مناسبت صدور حکم اعدام طمایی صالحی که نه اولین و نه آخرین حکم اعدام است، به ذهنم رسید که نکاتی را برای اصلاح امور کشور بیان کنم:

محور اول: باید توجه داشت که هر فردی دارای خانواده و دوستانی است و در نتیجه با صدور چنین احکامی دشمنانی برای کشور و اسلام و انقلاب ایجاد می شود در حالی که می توان از این امر جلوگیری کرد. باید بدانیم که منفعت این افراد از نبود آنها بیشتر است و اعدام مشکلی را حل نمی کند.

محور دوم: در متون دینی بسیار تأکید شده است که بخشش بهتر است و اگر قاضی در عفو خطا کند بهتر از خطای مجازات است.

همچنین در روایات داریم که حدود نباید در نزدیکی سرزمین دشمن جاری شود زیرا ممکن است مردم به خاطر آن به کافران بپیوندند. این گونه احادیث به ما می آموزد که نباید کاری کنیم که نیروهای درونی از اسلام دور شوند. تقویت جبهه کشور مهمتر از اعمال محدودیت است.

با توجه به مخالفت گروه های مختلف با این تصمیم، اجرای این تصمیم موجب اخراج آنان از دین خواهد شد. متاسفانه [دولت] با این زبان تند و این نیروهای خشن بسیاری از مردم ضد انقلاب یا اسلام ستیز شده اند و این با دین و عقل و اخلاق ناسازگار است.

محور سوم: قرآن در دو مورد اجازه اعدام را داده است: یکی قصاص که البته توصیه به عفو اولیای دم مقتول شده است. دوم فساد زمین است، زمین وسیع است، پس برای قاضی شک و تردید پیش می آید و «ادروا الحدود بالشبهات» دست او را می بندد. بله به نقل از ال و لام در الارض این سوال پیش می آید که در واقع منظور از ارض کدام سرزمین است؟ منظورش کل کره زمین یا یه منطقه خاصه؟ اگر قاضی اصول فقه را خوانده باشد، می‌فهمد که حکم را نمی‌توان به آیه کامل داد. در گرما باید مراقب بود تا حد امکان خون نریزد. خیلی مراقب باش. در مجازات ها برائت و احتیاط با هم متحد می شوند و هر دو دلالت بر نفی یا تخفیف مجازات دارند.

محور چهارم: اگر مشکل از آهنگ های ایشان باشد، شاید بسیاری از ایرانیان حتی در شهر و روستای ایشان، از جمله من، اصلاً آهنگ آقای طمایی صالحی را نشنیده باشند، پس می توان این را فرصتی برای فساد در زمین نامید. اگر جرم دیگری است، باید گفت برای اقناع افکار عمومی.

محور پنجم: اگر در مواردی فساد فی الارض است، ولی مصلحت دولت اقتضا نمی کند، کشور نباید فدای اجرای حکم شود و مصلحت کشور این است که این گونه اعدام ها را نگیرد. محل. آیا نباید به مصلحت در شرع و کشور توجه کرد؟

محور ششم: خوب است عده ای عاقل و با اخلاق با آقای طمعی صالحی منطقی صحبت کنند تا اگر کار خلافی کرده است، توبه کند و به زندگی عادی خود ادامه دهد. امیدوارم حاکمان کشور یادشان باشد از روانشناسان و اخلاق شناسان بیشتر استفاده کنند.

محور هفتم: این روزها بحث برخورد با حجاب دوباره مطرح شده و این معاملات باعث تنفر افکار عمومی از اسلام و مفتی و جلاد می شود و اسلام واقعاً در رنج است. نمی دانم جهل این کار را می کند یا دشمن خارجی؟ چرا قدرتمان را از دست می دهیم؟ واقعا چقدر ضرر و زیان در کشور داشته ایم و این موضوع در انتخابات مختلف نشان داد که مردم عصبانی هستند.

محور هشتم: طبق تحقیقاتی که در زمینه دین انجام دادم، حجاب و حجاب چندان اهمیتی ندارد و امر به حجاب، امری برای آموزش است و جالب اینکه در قرآن خداوند امری به این امر نکرده است. حجاب دارد، اما به پیامبر (ص) گفت که آن را بگو. بنابراین حجاب را نمی توان با بحث عدالت و مال و خون مردم مقایسه کرد و برای پی بردن به این امر نباید به جان و مال که مهمتر است تعرض کرد.

حتی جالب است بدانید که ما در روایتی داریم که اگر زنان حجاب را ممنوع کنند، اما گوش ندهند، نگاه کردن به آنها جایز است. یعنی این موضوع را نباید خیلی مهم تلقی کرد و نسبت به او حساس نبود.

حال چرا باید کشور برای موضوعی که نه تکلیف شرعی بلکه دستوری است این همه متضرر شود؟

محور نهم به نظر من هیچ دلیل قرآنی یا روایتی بر الزام مولوی به حجاب وجود ندارد. اگر کسی بگوید ما اجماع داریم، من جواب می‌دهم که اجماع شیعه هیچ حجیتی ندارد. اگر نظر معصوم با اجماع یافت شود، آن نظر صحیح است. در این بحث بر اساس آیات قرآن و روایات به اجماع رسید. در نتیجه باید ادله را ببینیم و با مشاهده شواهد درمی یابیم که از قرآن و روایات وجوب حجاب از آنها سرچشمه نمی گیرد، بلکه یک رهنمود است، یعنی حجاب عامل مصون ماندن از تعرض است. نه اینکه خدای نکرده زن با هجوم مجبور به حجاب شود.

محور 10: واقعاً متاسفم که این روزها می بینم پلیس برای تذکر حجاب به محل اعزام شده است. پلیس برای حفظ امنیت آنجا بود و بچه ها به بچه ها یاد می دادند که پلیس خیلی خوب است. حالا که پلیس علیه مردم است، مردم باید زیر کی پنهان شوند؟ چرا می خواهیم احساس امنیت مردم در مورد پلیس را از بین ببریم؟ اتفاقاً زنان بی حجاب از پلیس فرار می کنند و در مکان های خطرناک پنهان می شوند و این بدتر است.

محور یازدهم: توصیه هایی به مسئولان و قضات دارم:

ابتدا باید با روانشناسان و جامعه شناسان برای مدیریت و قضاوت مشورت کنید، به جای اینکه فکر کنید خودتان همه چیز را می فهمید. شما نمی توانید با مطالعه سخت یاد بگیرید که چگونه مردم را آموزش دهید.

توصیه بعدی من این است که از مسئولان، پلیس و قضات بخواهیم کمی فکر کنند. آیا ما روایت نکرده ایم که یک لحظه فکر بهتر از سالها عبادت است؟ خودتان فکر کنید که آیا این اقدامات شما در این 45 سال نتیجه مثبتی داشته است؟ وقتی مشاهده می کنیم که نتیجه ای حاصل نشده است، یعنی اشتباه کرده ایم.

بالاخره این را بدانید، من بعد از سالها مطالعه و یادگیری چیزی جز خیر اسلام و کشور نمی خواهم. پس لطفا به این توصیه های بنده حقیر توجه فرمایید.

انشاءالله که این گفتگوها تاثیر داشته باشد.»
منبع: انصاف نیوز